Wondje Op Bal (boven linker voor hoef)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthiaaapje

Wondje Op Bal (boven linker voor hoef)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 09:49

Mijn paard heeft een soort van scheur in zn Bal (boven zn hoef). Poging tot beschrijving:
op die bal zit een scheur, een soort van lapje vel waar je zelfs niet met een wattenstaafje onder kunt komen, het is zacht en als je er op drukt komt er pus uit (met zand enz), het bloed niet, hij loopt niet kreupel en hij trekt zn voet verder niet weg ofzow als je er op durkt dus ik denk niet dat hij er veel last van heeft. Ik ben alleen bang dat het een infectie wordt heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen?

Ik heb gister voor het rijden de plek er omheen schoon gemaakt en de wond zelf ook met water met groene zeep er in en toen er hoefcreme in gesmeert zodat er onder het rijden nix meer bij in zou kunnen en na het rijden heb ik het overgebleven water er over heen gegoten.

Allemaal alvast bedankt...

Zondebokje

Re: Wondje Op Bal (boven linker voor hoef)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 12:16

Ik zou het goed wassen met betadine shampoo maar weet niet of groenen zeep goed is en al zeker geen hoefcreme erin smeren....zou het gewoon elke dag 2x goed schoon wassen met betadine(geen scrup!) dan moet het vanzelf weer dicht groeien.....

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 13:05

ga het zo wie zo na het rijden wassen heb alleen geen betadine shampoo, maar groene zeep (vloeibaar) ontsmet ook dus die vervang ik voor betadine shampoo hopen dat het overgaat...

Nog meer mogelijkheden?

smano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:42

Je kan hem ook met zijn voet in de soda zetten dat ontsmet ook goed en er verder voor zorgen dat het droog blijft

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 13:33

heb hem gister ook met zn voet in een emmer met groene zeep gezet en daar even in laten staan en ondertussen alle troep er zo goed mogelijk uit te krijgen.. is aardig gelukt ik ga er zo wie zo deze week mee door kijken of het werkt..

Nog meer tips?

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 06:46

Heel goed schoon houden idd en heel goed in de gaten houden. Mijn paard had ook een plek onder zijn kogel in de holte wat op mok leek maar het niet was. Afgelopen vrijdag was het dicht en liep hij weer goed (hij liep er niet goed door in draf omdat het dan telkens open ging) en gister zouden we weer gaan rijden, komen we op stal kan ie bijna niet lopen. Naar binnen geslagen en tot ze knie megadik en ontstoken.....Let er dus heel goed op dat dat niet gebeurd!Succes!

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 14:36

oh ja rayo daar let ik zeker op maar de hoefsmid komt dinsdag volgende week ook de 18e en dan ga ik even vragen wat ik er aan kan doen... hopen dat die ook nog wat weet (vast wel)...

Nog meer tips hulp bij dit vage probleem...?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:20

Is waarschijnlijk een lichte balbetrapping. Heeft mijn paard ook gehad. Je moet dit goed in de gaten houden en goed schoon houden. Wassen met betadineshampoo en goed ontsmetten. Ga er vooral niet onder zitten peuren met iets hoor, dan kan het niet van binnen uit genezen. Zodra het dicht is goed in de gaten houden dat het been niet warm wordt en er dus onder een ontsteking kan zitten. Als het op de rand van de kroonrand zit zal het een soort scheur in de hoef worden die eruit moet groeien en als het echt op de bal zit dan gaat het gewoon over als een wondje.