Welk voer voor fel paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Welk voer voor fel paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 07:03

Mijn 12 jarige kruising volbloed/arabier/welsh krijgt nu per dag:
3/4 draversbrok van Havens
1/2 slobber van Havens (als hij rust heeft krijgt hij dit niet)
veel hooi
1 kg wortels
appel en een bietje.
Hij loopt 3 a 4 keer per week een half uur m1 en 3 keer een uurtje B en elke dag op de wei.

Hij zou net wat minder fris mogen zijn. Hij schrikt van alles wat anders is bij de weiuitgang en ook tijdens het rijden vliegen we regelmatig. Het is ook zijn karakter maar ik vroeg me af of met ander voer er misschien wat frissigheid af gaat.

Afbeelding

Anoniem

Re: Welk voer voor fel paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 10:23

Tja, eigenlijk ligt dat probleem meer in de 'praktijk' .
Maar goed, je zou wel eens NervControl van Pavo kunnen proberen, bij de één hielp het wel, de ander niet.
& Paardendrogist heeft een breed assortiment aan supplementen/kruiden voor hete paarden. ( www.paardendrogist.nl )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 10:36

NervControl is een supplement, ik bedoel eigenlijk meer een voer zonder haver ofzo. Maar dan wel met genoeg vitaminen.
Als ik op concours ga begin ik een paar dagen van te vroren met een zelfde soort spulletje van Cavalor, dat werkt wel maar ik wil dus iegenlijk liever proberen anders te voeren ipv een suplement er bij.

De praktijk is dat hij nogal schrikachtig is, ook in de les als hij hard moet werken kan hij opeens heel erg schrikken en bij het van wei afhalen moet gewoon altijd alles hetzelfde zijn, dan heb je een supermak paard (op stal bijvoorbeeld hief ik hem niet vast te zetten om te poetsen maar staat hij gewoon los in het gangpad) maar zodra er iets veranderd is, is dat enorm eng.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 10:42

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 11:51

3x een uur B rijden en 1x een half uur M rijden?

dat is niet veel werk he? Knipoog

ik zou gewoon je draversbrok van Havens blijven geven.
de slobber heeft ie naar mijn mening niet nodig en de wortelen zou ik helemaal weglaten..wortels bevatten nogal wat suiker en kan zich omzetten in energie..

ook de biet die je geeft bevat denk ik nogal wat suiker, dus laat die ook maar weg.
appels daartegen bevatten wel suikers,maar een heel stuk minder, ze zijn bovendien supergezond( bevat veel anti-oxidanten wat goed is voor de weerstand) dus die mag je best geven Haha!

geef hem eens 2 weken alleen een halve kilo draversbrok en de appels die je nu ook geeft..
hoe veel uur staat hij op de wei??
---met die halve kilo, zijn appels, het hooi en het gras krijgt hij echt alle voedingsstoffen binnen die je dier nodig heeft-----

ik heb ook een welsh met nogal wat arabisch bloed erin en die reageerd explosief op suikers, die krijgt nu alleen gras met om de dag een kwart kilo brok van Havens en heeft zat energie!!
zo hoef je niet te voeren hoor, is alleen om aan te geven dat ik ook zo'n bommetje heb Tong uitsteken

gewoon proberen:
2 weken lang 1/2 kilo draversbrok( is heel goed voer vind ik), zijn appels en zijn hooi.en zijn tijd op de weide
verder helemaal niks geven.. ik denk dat je na die tijd toch echt verschil moet gaan merken Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:39

ellepel schreef:
3x een uur B rijden en 1x een half uur M rijden?
dat is niet veel werk he? Knipoog

Je leest het verkeerd, hij loopt 3 a 4 keer M1 en dan 3 dagen B. Hij loopt dus meestal elke dag. En dat half uur is wel hard werken. Hij komt daarbij ca 6 uur per dag langer en als hij niet van de wei af durft te komen staat hij er anderhalf uur langer op.

Maar dit topic mag gesloten worden. Bedankt voor de info!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:33

Ik wilde net zegen dat ik de slobber weg zou laten , grote kans dat dat al een heleboel verschil maakt.

Rena springt als ze maar 1 keer Havens slobber krijgt al boven m'n kop uit.... die kan dat echt niet hebben. En die staat toch wel wat meer uurtjes op de wei.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:50

Ik denk idd dat je de slobber beter weg kunt laten. De meeste paarden kunnen toe met weinig krachtvoer. Die wortels vind ik opzich ook veel maar daar zit neit veel energie in dus dat is niet zo erg. Verder lekker veel het land op zodat ie zn energie lekker kwijt kan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 23:51

ohw hahaha lees ik t net verkeerd om sorry!!
Bloos

maar dan nog, de slobber weglaten, de wortels ook en alleen zijn brok en de appeltjes.
arabier en welsh hebben erg weinig nodig..jij hebt een kruising van beiden, die worden snel fel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:07

Een fel paard is een paard dat veel energie omzet. Zulke paarden moet je goed voeren omdat ze anders mager worden en dik krijg je ze juis niet makkelijk.
Ik heb zelf een behoorlijk heethoofdje. Het is een moeilijke eter en hij is dol op haver. Hij krijgt zeker een kilo haver per dag gemengd door de brokjes omdat hij ze dan makkelijker eet. Nerv control, harbasan, muesli zonder haver, ik heb het allemaal geprobeert en ik merkte geen enkel verschil.
De enige remedi voor zulke druktemakers is goed rijden, veel afwisseling en voldoende hoogwaardig voer.

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:15

je kunt ook van cavalor de 'pianissimo' eens proberen
ik heb dit zelf ook een tijdje gevoerd aan een stress gevoelig paard en die werd er veel rustiger van Haha!

Pianissimo is speciaal samengesteld voor paarden die snel last hebben van stress of zich moeilijk laten berijden. Het is ook uitstekend geschikt voor paarden die op rust staan en het een tijdje kalmer aan doen. Om deze paarden niet te veel energie te geven, wordt gewoonlijk minder krachtvoer gegeven en meer ruwvoeder. Maar hierdoor ontstaat een gebrek aan evenwicht in de voeding, een nutritionele deficiëntie, waardoor de paarden op langere termijn andere problemen kunnen krijgen. Pianissimo bevat kruiden en andere elementen die de overmatige sensibiliteit tegengaan. De prikkeling van lawaai, onverwachte bewegingen, onbekende situaties enz. wordt minder. Daardoor treedt kalmering op zonder dat het concentratievermogen en de bewegingsmotoriek afnemen. Daarnaast bevat het alle voedingscomponenten voor een evenwichtige en complete voeding voor een sportpaard. Pianissimo is zeer laag in eiwit (7,5 % verteerbaar ruw eiwit), waardoor het zeer goed te gebruiken is naast ruwvoeder dat zeer rijk is aan eiwit, zoals kuilgras of voorjaarsgras. Immers, overmaat aan eiwit in het voederrantsoen kan oorzaak zijn van stress bij paarden. Het lage eiwitgehalte maakt ook dat Pianissimo geschikt is voor paarden die aan het "aftrainen" zijn na een seizoen, paarden die tijdelijk op rust staan (voor herstel) en paarden die gevoelig zijn voor een teveel aan eiwitten.

http://www.cavalor.be/Nutri/Nutrition/Pages/Products/groupProductList.jsp?fam=-1&ani=-1&ran=5247&pro=-1#5294

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 21:26

Wij voeren na lang puzzelen (waren ook op zoek naar voer dat wel vult maar niet teveel energie geeft) nu aan de Lusitano-merries op de stal waar ik rijd de basis sportbrok van Havens (die is als het goed is zonder haver) aangevuld met de muesli zonder haver van Havens.
De merrie die ik rijd is moeilijk dik te krijgen, die voer ik dan als het nodig is slobber bij na het rijden.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 09:42

Tja je paard minder druk te houden is best moeilijk als ik zie wat voor een bloed het paardje heeft. Het fris zijn zit daar ook zeker wel in. Genoeg beweging krijgt het paard ook dus daar moet je het niet in zoeken. Wel zou ik het paard van de haver af halen. Ik heb zelf ook een frisse en pittige merrie en die krijgt per dag 2 keer een 1,5 kg geplette tarwe en gerst. Daarnaast krijgt ze natuurlijk ook de vitamines etc.
De appel, wortels en het hooi zijn geen probleem. De biet, is dat een suikerbiet of een voederbiet? Suikerbiet geeft het paard veel suiker wat weer energie geeft een voederbiet bevat bijna geen suiker.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 08:15

Minder krachtvoer, eventueel meer hooi, effectiever aan het werk zetten. Dus niet 'moe' rijden maar nuttige oefeningen gebruiken om het paard rustig, ontspannen maar toch aan het werk te zetten.

corina77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:27

Wat betreft het rijden ben ik het wel met het berichtje hierboven eens.
je kunt hem wel steeds moe rijden maar zijn conditie wordt dan steeds beter en het wordt steeds moeilijker om hem moe te krijgen.
Dus houd hem bezig, figuren rijden, overgangen rijden, enz.
Dan moet hij op jouw letten en heeft minder kans om op de omgeving te letten of iets uit te halen.
Verder lekker actief en voor het been houden, slome paarden worden daar actiever van, en drukke paarden rustiger.
Met het voer zou je Summerfit koeken van Pavo kunnen proberen. 1 Koek bevat net zoveel vitaminen en mineralen als 2 kg biks, maar er zit veel minder energie in. Zorg er wel voor dat je paard voldoende ruwvoer krijgt. En let op wat voor kuil je voert, liever niet van de eerste snede, dit is veel te 'rijk' voor paarden. Hooi heeft vaak of heel lang gestaan (als gras op het land), of is van de tweede of volgende snede.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:45

Ik zou in ieder geval minderen op het krachtvoer, tikkie overdreven veel voor een welsh/arabier. Het beetje dressuren dat het gros van de mensheid doet vergt niet zoveel energie dat je ze er meer voor hoeft te voeren dan onderhoudshoeveelheid.
Voor de rest kun je nog wat experimenteren met voer met of zonder haver, sommige paarden reageren er heel sterk op, anderen totaal niet.
Dat hooi dat je voert, is dat ook echt hooi of is het voordroog? Bij arabieren (kruisingen) komt het nog wel eens voor dat ze hyper worden van voordroog.

Succes met zoeken naar een goed evenwicht.