Pony gevoelig op harde grond, volgende week pas ijzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lfobijn

Pony gevoelig op harde grond, volgende week pas ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 20:06

Sinds van de week loopt mijn haflingertje op het harde erg kort en naar mijn idee gevoelig. In het zand is er ( zeker na een minuut of 10 inlopen) niets bijzonders te zien. De smid is vandaag even geweest en schrok wel van de slijtage die de afgelopen 4 weken heeft plaats gevonden. De voeten zijn erg kort geworden en daar zou hij dus goed gevoelig door kunnen zijn. Ook zijn ze door het droge weer wat aan het brokkelen.(terwijl ik haast niet op de straat heb gereden)

Nu kan hij er pas volgende week vrijdag ijzers onder komen zetten ( voor de eerste keer!) Hoe kan ik het nu deze week 'dragelijk' voor hem houden? Wat is dus verstandig om te doen en wat niet. Ik snap dat ik niet op de straat moet lopen indien niet nodig is maar wat is verder slim om te doen?

En nog een vraag: Hoe lang moet een pony wennen aan ijzers? Hij gaat meteen rondom beslagen worden. De smid zei dat hij op zich goede voeten zou hebben voor ijzers maar ik ben wat bevreesd omdat ik over 14 dagen met de pony samen op vakantie ga en dan wel graag wil kunnen rijden. Hij heeft dan dus pas een week zijn ijzers. Kan dit kwaad? Hoe kan ik dit goed laten verlopen?

En begin nu alsjeblieft niet over het feit dat ik zo laat ben met de beslissing om hem toch maar op ijzers te zetten want hiervoor was hij nooit gevoelig en hadden we het eigenlijk gewoon moeten redden zonder ijzers. En de smid is ook erg vakbekwaam, hij heeft alleen een veel te volle agenda waardoor het helaas pas volgende week kan.

Ik weet dat het een beetje lang verhaal is geworden en misschien wat onduidleijk maar laat dat dan maar gewoon even weten als iets toegelicht moet worden. Ik hoop op een paar vriedelijke en bruikbare tips!
Alvast bedankt

Kyona

Re: Pony gevoelig op harde grond, volgende week pas ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:24

Kan goed dat hij gevoelig loopt door de korte hoeven. Alleen vind ik het raar dat hij in de bak eerst 10 minuten gevoelig loopt en daarna niet meer. Meestal lopen ze dan gelijk niet meer gevoelig. Misschien is hoefschoenen een alternatief voor ijzers?
Met ijzers zijn ze vaak na 1 weekje wel gewend hoor. Zeker als je het rustig aandoet. Zou wel springschoenen aanschaffen als je pony jolig is; soms trappen ze ze er snel onderuit en dat kan je niet hebben als de voeten al zo kort zijn en je op vakantie bent. Vraag de smid sowieso of hij de takken wat kort houdt dan heb je hier minder kans op.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 23:30

Je paard loopt gevoelig en je hebt amper op de weg gereden, zou het dan wel aan te korte hoeven liggen? Ineens gevoelig lopen, kan allerlei oorzaken hebben en het oplossen door het ijzers onder laten slaan, kan de werkelijke oorzaak maskeren. Een mooie Clown oplossing op korte termijn, maar niet op lange termijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 23:45

lfobijn schreef:
Nu kan hij er pas volgende week vrijdag ijzers onder komen zetten ( voor de eerste keer!) Hoe kan ik het nu deze week 'dragelijk' voor hem houden? Wat is dus verstandig om te doen en wat niet. Ik snap dat ik niet op de straat moet lopen indien niet nodig is maar wat is verder slim om te doen?

Lijkt me niet zo moeilijk. Nièt gaan rijden en gewoon lekker in de wei laten lopen! Knipoog

lfobijn schreef:
De smid zei dat hij op zich goede voeten zou hebben voor ijzers

Wat bedoelt hij hier mee? "Goede voeten" voor ijzers? Verward

lfobijn schreef:
En begin nu alsjeblieft niet over het feit dat ik zo laat ben met de beslissing om hem toch maar op ijzers te zetten want hiervoor was hij nooit gevoelig en hadden we het eigenlijk gewoon moeten redden zonder ijzers.

Waarom ga je niet op zoek naar de oorzaak van deze plotselinge gevoeligheid? IJzers lossen niets op en nemen de oorzaak niet weg; ze zijn slechts symptoombestrijding.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 11:42

Hoefsmeden hebben een verkeerd beeld van hoe lang een hoef moet zijn. Beslagen hoeven zijn over het algemeen te lang, maar dat is het standaard model geworden.

De natuurlijke hoefvorm is in hun ogen te kort. Als jouw paard niet stokkreupel loopt is er niks aan de hand. Als je paardje kort loopt op het harde zou ik eerder wat veranderen aan de omstandigheden: meer beweging, 24/7 buiten, geen krachtvoer, regelmatig bekappen zodat de hoef sterker wordt.

lfobijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 21:56

Dank voor jullie reacties.