Kosten inentingen, wormkuren en tandarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LinZZZZ

Kosten inentingen, wormkuren en tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 15:24

Hallo allemaal, Cool

Zo iemand mij kunnen vertellen:
1: Hoe vaak ik een Paard moet laten inenten per jaar? En voor wat precies? En wat zijn de kosten daarvan? Ik zal er in het begin nog geen wedstrijden mee rijden.
2: Hoe vaak ik een wormkuur moet geven. Is dat om de 8 weken als ik ivermectine zou gebruiken?? Na welke periode moet ik dan overstappen op een ander middel? Dat ze er niet immuun voor worden.
3: Hoe vaak zou ik de paardentandarts langs moeten laten komen voor een kijkje te nemen? En wat zijn de kosten als er iets is?

Ik vraag wel veel, ik ben van plan een paard aan te schaffen maar ik wil eerst van alles er over weten. Ik hoop dat iemand antwoord kan geven op mijn vragen.
BEDANKT Pling
Lindsey

fjordjes

Re: Kosten inentingen, wormkuren en tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:28

inentingen zijn ongeveer 40 euro (kan verschillen per DA)
je moet ontwormen van april tot en met oktober, bij de DA hebben ze een ontwormmiddel van 9 euro en het moet om de 6 tot 8 weken gegeven worden. een paardentandarts verschilt van 25 tot 95 euro is ongeveer 1x per jaar

banjer2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:29

antwoord:
1. Als je start (KNHS) ben je verplicht om elk half jaar te enten, anders is 1 keer per jaar genoeg.
2. Ik geef zelf altijd om de 7 a 8 weken een wormenkuur met ivermectine, je kan ook in de winterperiode er 1 geven zonder. Vindt zelf om de 8 weken het minimale wat je kunt doen. Je hoeft niet perse verschillende te geven ivm. immuniteit, een aantal wormenkuren (merken) komen uit exact dezelfde fabriek.
3. Het ligt er aan hoe oud het paardje is dat je wilt aanschaffen, een jong paardje zal vaker moeten dan een wat ouder paardje. Mijn pony is 13 jaar en gaat 1 keer per jaar voor controle of bijvijlen.

Als je nog meer info wil kun je me altijd een pb sturen!

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 15:58

ff nog een paar vraagjes:
1. die enting: is dat tegen influenza EN tetanus of moet je daar weer appart voor enten.
2. Ik begrijp uit jullie berichten da je dus niet het hele jaar een wormenkuur hoeft te geven, wat ik eigenlijk wel dacht. Maar dus niet in de winterperiode. Of kan je het wel heel het jaar doen voor de zekerheid.

Groetjes
LinZZZZ

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:33

bij mij zit de influenza en tetanus in één enting. Deze kost mij 19,- euro. Maar daar komen nowel 25 euro voorrijkosten overheen.

Een tandartsbehandeling kost 55,- euro zonder verdoving, voor verdoving moet je nog eens 10 euro extra rekenen. Ook dit is zoner 25 euro voorrijkosten.

Wanneer je wedstrijden rijdt zou ik 1 keer per 8 maanden enten anders 1 keer per jaar.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:37

Wij ontwormen volgens het schema van DAP Bodegraven:

Ontwormingsschema

Vanwege het grote aantal te verkrijgen wormmiddelen bestaat er bij veel eigenaren behoefte aan dui-delijkheid in de vorm van een ontwormingsschema.

Een voorbeeld van een ontwormingsschema:

1. Equest oktober Start stalseizoen ,
Equest bevat moxidectine en is goed werkzaam tegen de meeste wormen, echter niet tegen de lint-worm. Het werkt als enig middel ook tegen de in de darmwand ingekapselde rode wormpjes. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden. Equest niet aan veulens jonger dan een half jaar geven.

2. Equimax januari
Equimax bevat ivermectine en praziquantel. Ivermectine werkt tegen de meeste wormen. Praziquantel werkt tegen lintwormen. Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

3. Ivermectine maart
Ivermectine (stofnaam) werkt tegen de meeste wormen. Veel wormspuiten bevatten dit middel. De in-houd is hetzelfde, echter de prijs niet. Wij verkopen het goedkope Noromectin. Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

4. Equest mei
Een tweede maal Equest aan het begin van het weideseizoen kan met name gegeven worden om de ro-de wormeninfektie ook op het land zo gering mogelijk te houden door uitscheiding uit het paard te verminderen. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden.

5. Ivermectine augustus
Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

OPMERKINGEN BIJ SCHEMA:.
-Variaties op dit schema zijn uiteraard mogelijk. Mondeling overleg met ons wordt dan
geadviseerd. Optimaal is om alle aanwezige paarden op hetzelfde moment hetzelfde
wormmiddel te geven.
-Pyrantel (bijv. StrongidP) werkt soms wat beter tegen spoelwormen dan ivermectine.
Spoelwormen komen voornamelijk voor bij veulens en jonge paarden. Veulens moeten elke
2 maanden ontwormd worden vanaf 10 dagen leeftijd met ivermectine, waarbij dus de
eerste levensjaren afgewisseld dient te worden met pyrantel. Geen Equest aan veulens
jonger dan een half jaar geven.

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 20:01

Paarden jonger dan 2,5 jaar hoeven niet naar de tandarts.

Inenting: 27 euro was ik kwijt en ging naarde kliniek zelf, daarna magje rijden mits je ze niet in t zweet werkt.

Ontwormen: om de 4 maanden met equest. en buc krijgt als enigste tussen door equimax,(begin stal periode,en begin land periode)

tandarts was ik deze keer 30 euro kwijt: haken weggehaald, snijtanden weggehaald.
Ik betaalde geen voorrijkosten omdat de rest van de stal ook gecontroleerd werd.(en sommige daarvan moesten ook behandeld worden)

De een was 15 euro kwijt, de ander was 30 kwijt en de andere weer25 euro net hoeveel ze moestdoen.
www.tandenfee.nl had ik aardig vrouwtje.
Heeft een paard bij ons behandeld die normaal verdoofd moestworden en ze hoefte geen praam te gebruiken

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:00

Even correctie: je bent NOG NIET verplicht elk half jaar te enten. Alleen bij FEI wedstrijden moet dit. Ze willen het er wel doorheen drukken maar het is nog niet verplicht.

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:52

ElCamino schreef:
Even correctie: je bent NOG NIET verplicht elk half jaar te enten. Alleen bij FEI wedstrijden moet dit. Ze willen het er wel doorheen drukken maar het is nog niet verplicht.

Dus ook als je wedstrijden rijdt, hoef je maar 1x in het jaar te enten?
Ik snap er niks maar van, de eens zegt dit, de ander zegt dat.. Clown

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:42

wij enten op me nieuwe stal om de 9 maanden