Verwijderen tandsteen van hengstentanden; Kosten ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Verwijderen tandsteen van hengstentanden; Kosten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 21:56

Zondag ben ik bij een pony wezen kijken die ik dus ook gekocht heb.
Echter toen ik zijn gebit bekeek zag ik wel een behoorlijke aanslag van tandsteen op zn hengstentanden. En met behoorlijk bedoel ik dus dat de hengstentanden niet meer zichtbaar zijn, het is een bult tandsteen.
Zodra hij hier is laat ik het verwijderen door de paardentandarts.

Kan iemand mij een indicatie geven wat dat ongeveer gaat kosten ?
Ik zal de tandarts even bellen van de week, maar ben ook wel benieuwd of dat nouveel scheelt per regio/tandarts...

ElskedZ

Re: Verwijderen tandsteen van hengstentanden; Kosten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:57

Dat kan de dierenarts ook heel simpel met een knabbeltangetje wat ze ook voor de tandsteen bij de honden gebruiken...
Laat het ook eens in de zoveel tijd doen bij mijn ruin....

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 22:06

Laat het de dierenarts hier liever niet doen, die is ten eerste bang voor mn huidige pony (shetlander die een keer gesteigerd heeft, spannend! Haha! ) en ten tweede heeft hij een gebitsprobleem van mn huidige pony totaal verkeerd behandeld. Dus ik heb liever een gediplomeerd paardentandarts inmiddels Knipoog

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 01:28

Ik doe het gewoon zelf, met mijn nagels. Dat zou ik toch eerst proberen voor ik er voor ging betalen. Tandsteen komt steeds terug, het ene paard heeft er last van het andere niet. Dit heeft te maken met de hoeveelheid enzymen die hij in zijn speeksel heeft. Ik krab Frits zijn tanden ongeveer elke twee weken een keer schoon. In het begin vond hij dat maar niets, maar nu laat het hij gewoon maar gebeuren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 06:36

ik heb spencer schuman, de behandeling kost bij hem 21 euro
daar zit ook ruinentanden vijlen bij en tandsteen weghalen.
de laatste keer heeft hij dat bij mijn pony namelijk ook gedaan.
http://www.paardenmond.nl/

sinds mijn pony geen muesli meer krijgt heeft hij er bijna geen last meer van

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:37

Ik haal het gewoon zelf weg met een klein sleuteltje. omdat die vaak in mijn zak zit. Je kan ook iets anders hards gebruiken, nagels zijn niet sterk genoeg bij mij. Je moet dan de platte kant net boven het tandvlees tegen de tand aanzetten en "onder" de tandsteenplak duwen en dan krijg je het er zo af! Mijn paard merkt er niets van en blijft super stillstaan. Gewoon lip opzij en voila!!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 11:26

Dat kan ik proberen ja, maar het is een behoorlijke aanslag hoor, de tand zelf is niet meer zichtbaar. Het is een dikke bult tandsteen, het is dat ik weet dat daar tanden horen te zitten Haha!

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:42

waarschijnlijk wip je het hele stuk er zo af!

succes

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 15:25

Hihi, als je durft: pak een tang uit de gereedschapskist en zet die er op, iets aanknijpen en je vermorzelt de tandsteen terwijl de tand gaaf blijft. Gaat goed hoor, wat zo'n tand heb je echt niet zomaar kapot (zo hard durven wij toch niet te knijpen op de tang).

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:31

nee hoor gewoon de tandarts laten komen en gelijk na laten kijken of tie geen haken heeft of eventueel rotte kiezen....ik moest altijd rond de 30 euro betalen geloof ik en echt voor een hele behandeling ziets van 60euro....misschien iets minder hoor.... je moet altijd je paard 1 keer in het jaar zowiezo laten nakijken......mij ponu had binnen een jaar ee hele rotte kies zo rot dat ze met spoed geopereerd moest worden...ze kunnen aan rotte kiezen overlijden omdat er dan veel vuil in komt en bloedvergiftiging kunnen krijgen..zorg dat het gebit altijd goed is ook voor met het rijden...

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 09:34

Nou als hij hier is voel ik eerst zelf wel even of hij haken of doppen heeft e.d en probeer ik het tandsteen los te krijgen.
Lukt dat niet of voel ik rare dingen op zn kiezen dan laat ik de tandarts wel komen. Hij ziet er verder oppergezond uit, is (helaas)moddervet, zit glad in de vacht en glimt als een spiegeltje, dus echt zware gebitsproblemen zal hij niet hebben