Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Citaat:Geef eerst hooi - wacht 10 minuten tot een kwartier, laat je paard/pony rustig knabbelen.
Hierdoor vormt er zich een "wand" in de darmen, waardoor het voer niet rechtstreeks naar achteren valt.
Hierdoor verteerd je paard zijn voer beter, waardoor je minder kunt voeren.
PROBEER T MAAR EENS, je zult zien dat dit goed werkt.
ellepel schreef:Citaat:Geef eerst hooi - wacht 10 minuten tot een kwartier, laat je paard/pony rustig knabbelen.
Hierdoor vormt er zich een "wand" in de darmen, waardoor het voer niet rechtstreeks naar achteren valt.
en dan??? na die 10 minuten??
wat moet ik dan doen?
je bericht is onvolledig...

romenique schreef:TIP VOOR GOEDE VERTERING VAN VOER !!!
Geef eerst hooi - wacht 10 minuten tot een kwartier, laat je paard/pony rustig knabbelen.
romenique schreef:romenique schreef:TIP VOOR GOEDE VERTERING VAN VOER !!!
Geef eerst hooi - wacht 10 minuten tot een kwartier, laat je paard/pony rustig knabbelen.
EVEN EEN AANVULLING N.A.V. VRAGEN OP MIJN TIP:
Wat moet je doen als je 10 min./15 min. hebt gewacht ?
Je geeft eerst hooi, laat het paard rustig kanbbelen en geeft hem/haar dan pas zijn voer.
Waarom?
Doordat het paard ruwvoer in maag/darmen (verteringsstelsel) heeft, vormt zich een "wand", waardoor de brok niet door "valt" naar achteren, maar krijgt het paardenlichaam de kans om de voedingsstoffen die in het voer zitten op te nemen.
Hoe kom ik aan die informatie ?
We hebben zelf een pensionstal, en al doende leer je.
Bijna alle paarden die bij ons op stal staan, afhankelijk van de prestaties die het paard moet leveren, hebben niet meer nodig dan 1 kg brok per dag.
Wel is het noodzakelijk om GOED ruwvoer te voederen, en regelmatig kleinere porties.
romenique schreef:romenique schreef:TIP VOOR GOEDE VERTERING VAN VOER !!!
EVEN EEN AANVULLING N.A.V. VRAGEN OP MIJN TIP:
Wat moet je doen als je 10 min./15 min. hebt gewacht ?
Je geeft eerst hooi, laat het paard rustig kanbbelen en geeft hem/haar dan pas zijn voer.
Waarom?
Doordat het paard ruwvoer in maag/darmen (verteringsstelsel) heeft, vormt zich een "wand", waardoor de brok niet door "valt" naar achteren, maar krijgt het paardenlichaam de kans om de voedingsstoffen die in het voer zitten op te nemen.
Hoe kom ik aan die informatie ?
We hebben zelf een pensionstal, en al doende leer je.
Bijna alle paarden die bij ons op stal staan, afhankelijk van de prestaties die het paard moet leveren, hebben niet meer nodig dan 1 kg brok per dag.
Wel is het noodzakelijk om GOED ruwvoer te voederen, en regelmatig kleinere porties.

sindbad schreef:Mijn paarden krijgen altijd eerst biks dan hun hooi.
We hebben er nog nooit problemen mee gehad. Mede neem ik aan omdat ze niet alles op de zelfde tijd krijgen. Er zit 's ochtends denk ik 1 á 2 uur tussen, en 's avonds 3 uur.
Dan kan het toch geen kwaad neem ik aan?
) , en het speeksel-verhaal enzo.pmarena schreef:Het is inderdaad natuurlijk sowieso dat als je eerst hooi geeft , ze al wat voldaan zijn en rustiger hun brokken opeten (op uitzonderingen na) , en het speeksel-verhaal enzo.
Dus eigenlijk sowieso positief.
Ik heb ook nooit een doorzichtig paard zien eten dus wat er echt waar van is verder qua vertering....? Maar het is een bekend verhaal i.i.g.
In de praktijk is het als je je paard in een pensionstal hebt staan en zelf voert , meestal zo dat je voor je weggaat eerst krachtvoer geeft , en dan het hooi erbij gooit. Je gaat niet 3 uur zitten wachten voor die stal totdat het hooi op is....