lymphangitis ofwel ontsteking van de lymfbanen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

peggy2

lymphangitis ofwel ontsteking van de lymfbanen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 10:02

Mijn paard is er gevoelig aan. Als hij een wond heeft aan zijn been , zelf het kleinste , zwelt het been waar hij de wond aan heeft geweldig op.Telkemale moet de DA dan komen om hem in te enten en medicatie toe te voegen omdat het been niet uit zijn eigen dunner wordt.Hij mankt er niet aan maar loopt wel iets stijver omdat hij zijn been natuurlijk niet goed kan plooien.Hij moet ook veel bewegen vooral aan de longe omdat weidegang gewoon niet voldoende is.Ik vind dit zeer vervelend en ben dus steeds bang op verwondingen.Hij loopt bijna altijd met pijpkousen buiten maar een wondje kun je bijna niet vermijden. Ik kijk dagelijks de benen na en verzorg natuurlijk het kleinste wondje maar toch kan ik het niet altijd vermijden dat hij die ontsteking oploopt.Als je het te lang laat aanslepen is de kans groot dat het een "olifantenbeen" wordt dat nooit meer dunner wordt.Is er iemand die deze problemen ook ervaart. De Da vertelde me dat deze aandoening zeldzaam is.

ellepel

Re: lymphangitis ofwel ontsteking van de lymfbanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:24

dan heb je inderdaad best een probleem lijkt me...een wondje hebben ze zomaar Knipoog

lymphangitis word toch veroorzaakt door bepaalde bacterien? staphylococcus en streptococcen?
( geen idee hoe je dat schrijft hoor)

zou je misschien iets kunnen geven wat de natuurlijke afweer versterkt??

Cirano

Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:49

Ik herken je probleem maar al te goed. Mijn merrie had dit ook. Zij had als 2-jarige een gebroken been opgelopen en daardoor 6 maand op stal moeten staan. Hierdoor waren de lymfebanen op bepaalde plaatsen dichtgegroeid zei de veearts en hoe ouder ze werd hoe erger het zou worden. In't begin kreeg ze dit maar 1x per jaar dus dat viel mee. Maar toen ze met een veulen stond had ze dit vaker. Dit had ook te maken omdat veulen had vastgestoken en zenuw was half verlamd. Nu ja mijn acupuncturist beweerde dat het daarmee ook te maken had dat het zo vaak terug kwam. Zij kon dan echt niet uit de voeten, niet achteruit of vooruit. Echt zielig. De zwaartste medicatie kreeg ze. Na 3 weken had ze meestal terug een normaal formaat van been.

Zij kreeg dit ook van het kleinste wondje, zelfs als een vlieg haar prikte kon het prijs zijn. Toen ze met haar veulen liep deed ik zelfs een tijdje transportbeschermers aan want veulen besprong haar altijd langs achteren en maakte soms kleine wondjes.

De eerste zes maand na de geboorte heeft ze zeker 4 keer lymfevatonsteking gehad. Zelfs de zwaarste medicatie werkte niet meer zo goed. En uiteindelijk bleef haar been altijd wel wat dikker maar ze had er niet veel last van.

Ik moet nu wel erbij zeggen dat deze merrie ook vooral afzag van die verlamming van de zenuw in haar achterhand. Ze was toen ook zwak. Ze was toen ook 19 jaar oud.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:39

Mijn pony heeft dit ook een keer gehad.
Ineens stond hij met een dik been en dat was ook een lymfebaan ontsteking.

Uiteindelijk is dat been nooit meer helemaal dun geworden. Dat komt omdat de lymfebanen dan zijn opgerekt.
Als je naar de benen kijkt is dat ene been toch 'iets' dikker.

We hebben ooit een paard gehad die dit ook heeft gehad. Dit paard had het heel erg en hierbij is het been ook nooit meer dun geworden. Op stal had dat paard altijd een dik been en als je ging rijden zakte dat weer af.