goed advies nodig...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wichtje

goed advies nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 00:13

ik heb een pony op het oog..hij is 2 jaar oud en is een hengstje...
de mensen waar ik hem van wil kopen zeggen dat hij problemen heeft met de achterhand..
hij liep ineens wat zwabberig...soms heel erg en soms niet...nou komt hij ergens vandaan waar hij was verwaarloosd....de da heeft hem onderzocht en gezegd dat er wel wat aan te doen zou zijn,maar zet hem eerst maar op de wei en sterker laten worden..dit is dan ook gebeurd..staat 24/7 op de wei..en de situatie word al beter...
nu vraag ik mij heel erg af wat dit nou zou kunnen zijn..
ik heb ruimte genoeg voor dit dier om hem bij ons neer te zetten en aan te laten sterken..maar ik wil geen ellende kopen..
de bedoeling met dit paard is om hem na een jaar of 2 af te gaan richten voor mijn zoontje...
zou dit mogelijk zijn??
ik heb geen idee wat ik hier mee aan moet...
kan er iemand mij meer vertellen ??
laat je ideeen en bedenkingen maar komen...

alvast bedankt

orsini

Re: goed advies nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 06:54

hoi natuurlijk is het moeilijk om met zo weinig informatie te kunnen zeggen wat het is. Misschien is hij opeens heel erg gegroeid waardoor zijn balans minder is geworden. Dit zie je wel vaker bij jonge paarden dat ze dan moeite hebben met hun evenwicht door de groeispurt en dan gaan zwabberen. Als dit het is dan gaat het vanzelf over als hij zijn eigen lichaam beter onder controle krijgt en spieren gaat opbouwen. Ik weet niet hoe erg hij zwabbert maar het mag als het dit is niet al te veel zijn, een beetje wat je ziet als jonge paarden voor het eerst onder het zadel zijn, dan zwabberen de meeste ook alle kanten op vanwege het extra gewicht wat ze niet gewend zijn.

Mocht het wel iets anders zijn dan zou je misschien ataxie moeten uitsluiten. Dit kan je later nl problemen opleveren en is door een kliniek wel te diagnostiseren.

succes ermee

wichtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 07:03

ik vergat er bij te vermelden dat de da al had geconstateerd dat hij last heeft van zijn knieeen...
zou je in dit geval een klinologisch/rontgologisch onderzoek laten doen??
wat zouden de kosten hiervan zijn??

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:40

Ik zou hier zelf niet aan beginnen.. Bij aankoop van een paard zou ik sowieso een klinisch onderzoek laten doen en als je het zeker wilt weten een rontgonologisch onderzoek. Dan weet je meer. Nooit een paard zo maar kopen, daar kan heel wat ellende uit komen. klinisch onderzoek ligt rond de 100 en rontgonologisch rond de 500 euro, als ik het me goed herinner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:33

Ik vind sowieso een klinisch onderzoek wel belangrijk bij de aankoop van een paard/pony, kosten zijn al aangegeven.
Als je dit paard echt wil & met zekerheid, dan is het wel verstandig om te weten hoe of wat de problemen zijn, heeft hij er pijn aan? Kun je die bespiering in de achterhand om het maar zo te zeggen opbouwen? Waardoor heeft hij last in z'n knie-en, waaraan en is die pijn iets, artrose?
Toch wel zo belangrijk om te weten, in ieder geval heel veel succes Lachen !

lore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:39

Ik zou hier nooit aan beginnen, een paard moet wat mij betreft 100% in orde zijn bij de aankoop, problemen komer zoiezo toch al. Ik zou mezelf de dure rekening, hartpijn besparen en een volledig gezoond dier nemen. (want ook daar heb je geen garanties bij )