Ontsteking naar binnen geslagen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ellebelletje

Ontsteking naar binnen geslagen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 20:41

Om een lang verhaal kort te houden:
Dit weekend op de zaterdag is mijn paardje helaas ontzettend ongelukkig in de stal terrecht gekomen, toen ze gek aan het doen was. We weten nog steeds niet waaraan ze dit heeft opgelopen aangezien er nergens in de stal iets zit waar dit van kan komen.
Maar goed, er zat een gat van een goede hand in haar borst en je kon zo naar binnen kijken!!!
Dierenarts onmiddelijk gekomen en de boel gehecht (zitten nu heel veel krammetjes in) tevens was de spier doordemidden gesneden. Huilen

Joelle heeft 38.4 graden tempratuur..de wond is etterig (bruin spul loopt in straaltjes van de wond af)
Ik hou de wond schoon met afgekookt water en betadine, maar helaas zitten er rond deze tijd ook veel vliegen. Boos!

Maar ik maak me nog meer zorgen om iets anders:

De wond zit dus op haar boeg..(borst) maar nu zag ik vanmiddag een ontzettend dikke knoerharde en erg grote bult onderaan de wond zitten..dus tussen haar voorbenen in.
De bult is hard en als je hem zachtjes masseert lijkt hij even te verdwijnen, maar komt weer terug.
Misschien een stomme vergelijking maar het lijkt een beetje op een bult van een kameel, maar dan op 'n kop Clown Haha!

Iemand enig idee wat dit kan zijn???

Dierenarts komt hier trouwens ook nog voor...alleen hoop ik dat iemand me wat eerder iets kan vertellen!!

xxx ellen

(Ik hoef verder geen commentaar over hoe dit kan gebeuren of wat dan ook...ongeluk zit in een klein hoekje, en helaas kunnen paarden ook eens lelijk terrecht komen)

ellepel

Re: Ontsteking naar binnen geslagen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 20:54

hey naamgenootje Haha!

ik denk dat dat wondvocht is wat naar beneden is gezakt...
dat zou uit zichzelf moeten gaan verdwijnen, kan misschien ook zijn dat er op die plek nog een kneuzing zit die nu pas gaat opzetten?

maar ik denk gewoon vocht van de wond, zie het zo:
je hebt wel es paarden die hun inenting in de borst krijgen, de volgende dag zie je daar ook vaak een ontzettende dikke bult onderaan de borst hangen...
ik denk dat je t daarmee wel kunt vergelijken Knipoog

commentaar krijg je van mij niet hoor,paarden kunnen nou eenmaal gek doen en zo wat oplopen Knipoog

beterschap ermee! Ach gut

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:07

Na een hechting heb je dit wel vaker onder de wond. Vocht zakt door zwaartekracht naar onder. Dat er etter uit de wond komt is beter dan dat de etter blijft ophopen. In dat geval kan de ontsteking naar binnen slagen en krijg je een bloedvergiftiging. Hou zeker de temp in de gaten. Als die naar 39,5 a 40 graden gaat is de ontsteking toch wel de verkeerde kant aan het opgaan. Krijgt ze anibiotica? Kan de wond niet geseald worden tegen de vliegen? Ik dacht bijvoorbeeld aan een wondspray die er een laagje op legt? Of vaseline? Vliegen mogen er namelijk geen eitjes gaan leggen in de wond. Veel succes en hou ons op de hoogte.

MMMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:26

Een paard bij mij op stal was met z'n borst in een scherpe punt gelopen en dit was doen ook 10 cm diep! Alleen heeft de veearts ervoor gekozen om de wond open te houden en een paar keer per dag uit te spoelen met betadine oplossing met een ballon spuit. En zo spuit je zeg maar alle prut naar buiten. Zij had toen idd ook zo'n vocht bult onder aan de wond hangen. De veearts masseerde dat telkens naar buiten zodat daar het vel weer kan hechten. Kennelijk is bij jouw paardje de wond zo groot dat het wel gehecht moest worden. Misschien kan je toch langs de krammetjes de boel schoon spuiten met zo'n ballonspuit (natuurlijk wel even in overleg met de veearts) Want wat onze veearts vertelde is dat stukjes spier door het lichaam af worden gestoten en dus ook naar buiten moeten komen.

Ik zou wel wat middel tegen de vliegen gebruiken, maar dan alleen onder de wond smeren zodat het niet erin kan zakken.

Bij het paardje bij ons op stal is het helemaal goed gekomen maar het belangrijkste is om de wond goed schoon te houden! Krijgt jouw paardje ook antibiotica en onstekingsremmers?? Zal haast wel!

Heel veel succes ermee!

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 10:25

kris_ schreef:
Na een hechting heb je dit wel vaker onder de wond. Vocht zakt door zwaartekracht naar onder. Dat er etter uit de wond komt is beter dan dat de etter blijft ophopen. In dat geval kan de ontsteking naar binnen slagen en krijg je een bloedvergiftiging. Hou zeker de temp in de gaten. Als die naar 39,5 a 40 graden gaat is de ontsteking toch wel de verkeerde kant aan het opgaan. Krijgt ze anibiotica? Kan de wond niet geseald worden tegen de vliegen? Ik dacht bijvoorbeeld aan een wondspray die er een laagje op legt? Of vaseline? Vliegen mogen er namelijk geen eitjes gaan leggen in de wond. Veel succes en hou ons op de hoogte.

Nou de dierenarts heeft haar wel antibiotica gespoten..alleen weet je waar ik bang voor ben?
Als ik de wond nu ga afdekken dat de pus er niet uit kan..en de bacterien dus in de wond blijven zitten.
Ik temp haar elke dag 2x..en blijft een beetje hangen op de 38/38'5

Ben benieuwd wat het gaat worden!!

(vannochtend zat er een mug half in de wond gekropen Misselijk )

50plusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:26

ik zou een natuurgeneesmiddel zoeken wat helend werkt van binnen uit. zoek via google, er is vanalles te vinden. zelfs wat goed voor mensen is kan je je paard geven. ook voor als de wond eenmaal dicht is zou je aloe vera erop kunnen smeren dit gaat bv widvlees vorming tegen. sterkt ik weet zo'n beetje wat je doormaakt.

lore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:28

Kan ook oedeem zijn door het stilstaan, maar paardje heeft daar ook gemakkelijk last van, als hij minder gaat bewegen krijgt hij vocht tussen voorpoten, trekt vanzelf weg. Wel laten kijken naar temperatuursverhoging hoor.

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 10:36

lore schreef:
Kan ook oedeem zijn door het stilstaan, maar paardje heeft daar ook gemakkelijk last van, als hij minder gaat bewegen krijgt hij vocht tussen voorpoten, trekt vanzelf weg. Wel laten kijken naar temperatuursverhoging hoor.

Nou..ze staat de hele dag buiten en is (jong paard) veel aan het bewegen en rennen enz.
Dus echt stilstaan doet ze niet.

Ik ga inderdaad eens op zoek naar een soort homeopatish middel. Rescue druppels weet ik wel dat ze voor veel dingen helpen..alleen voor dit weet ik niet?

xxelle

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:09

wat wij vroeger wel deden is srl-gelei rond de wond smeren, dus niet erop,maar eromheen, dat zorgt ervoor dat wondvocht sneller afgevoerd word...
nadeel is inderdaad die vliegen, er hoeft maar 1 goed zijn best te doen in die wond en je hebt em vol maden...

uitspoelen met inderdaad verdunning van water en betadine is wel een idee, kun je eventueel met ene spuitje wel proberen denk ik

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 15:04

ellepel schreef:
wat wij vroeger wel deden is srl-gelei rond de wond smeren, dus niet erop,maar eromheen, dat zorgt ervoor dat wondvocht sneller afgevoerd word...
nadeel is inderdaad die vliegen, er hoeft maar 1 goed zijn best te doen in die wond en je hebt em vol maden...

uitspoelen met inderdaad verdunning van water en betadine is wel een idee, kun je eventueel met ene spuitje wel proberen denk ik

Stomme vraag misschien, maar wat is SRL: gelei? Bloos
Kan ik dat gewoon zo verkrijgen?

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 17:16

die van mij had t na te enten gekregen een dikke bult en dat zakte toen ook naar benede tussen de voorbenen.maar was geen vocht.want alles bij hem is opengegaan..heeft ook op bokt gestaan.maar kan t nu ook niet terug vinden.is bijna jaar geleden.
hebben bij hem om de wond heen vliegenspul gedaan.tegen de vliegen..en moest t uirspuiten met een tuinslang..dan liep alles zo vanaf boven aan de onderkant tussen zijn benen eruit..was ook echt zielig..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:31

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:47

Wat heel goed werkt bij wonden voor de genezing en tegen wildvlees is Traumeel gel. Te krijgen bij dierenarts en paardenzaken. Ook Teatree olie werkt goed, is ontsmettend en werkt als een natuurlijk antibiotica. Het schijnt ook de vliegen wel weg te houden, zit vaak in anti vliegenmiddelen.