hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 19:55

aangezien de zoekfunctie niet werkt en ik dus niet heb kunnen zoeken of dit al bestaat, hier toch mijn vraag...

ik ben op zoek naar hooi( voor mijn trekpaard en shet, dus zeer koudbloed;), het liefst nog uit 2005, uiteraard jkk vrij en in de buurt van utrecht zodat ik het zelf kan halen of thuis kan laten brengen...

nu staan er op marktplaats veeeeeel adressen die hooi 1e snee 2006 hebben, maar ik heb altijd begrepen dat dat geen succes is i.v.m eiwitten etc. nu had ik net een boer aan de telefoon die mij vertelde dat zijn 1e snede vrij eiwitarm is, omdat hij geen kunstmest en dergelijke gebruikt...
wie kan mij uitleggen hoe dat in zn werk gaat? is het werkelijk zo dat dat een hoop scheelt qua eiwitten? kan ik mijn 2 paardjes 1e snede geven of zal ik nog ff doorzoeken naar hooi van vorig jaar?

monsera

Re: hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 20:58

Het kan wel zo zijn dat hooi van de eerste snede eiwit arm is maar dat kun je heel goed zien aan het hooi.Als je het gras gewoon laat groeien en het dus wel een meter hoog word en het dan gaat maaien en goed lang laat drogen zit er niet zoveel meer in.Als je dan een pak hooi hebt kun je dus nog zien dat er allemaal erg lange stengels in zitten.Let er wel op dat je wat biks bij voert aan je paard als je dit hooi gaat voeren want er zitten haast helemaal geen voedings stoffen in.Bij mij op stal hebben ze het ook een tijdje gevoerd ik was er helemaal blij mee want ze konden er bijna onbeperkt van eten.Het hooi werd van een natuurgebied gehaald.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 21:01

van natuurgebied vind ik eng, want straks zat er toch jkk door...
wij heben het nu van een boer uit de buurt.
misschien is het een idee om onderling rond te vragen, dus bij paardenmensen in je buurt?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 21:09

Het hooi was getest op jjk.Er staan 40 paarden bij ons op stal.De pensionhouder neemt heus geen risico.Maar als je bij jou in de buurt wat vind zou ik wel goed na vraag doen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 21:15

ja precies, dat is het hem net, de boer zal zelf vast zeggen, ach nee dat hebben we hier niet.
het lijkt zoms wel alsof men ontkent dat het gevaarlijk is ofzo, vooral oudere mensen.
alsof ze het onderschatten, want dat was er eerder nooit geloof ik, iets dat ook gedroogd heel giftig blijft..

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 21:22

het probleem is dus dat de 'paardenmensen' hier in de buurt, van mn oude stal etc maar voeren wat het goedkoopst is.... of er nou gekke kruidjes inzitten of niet... en dat is dus precies wat ik zoek!

maar buiten het jkk vrije hooi en het feit dat ik in sowieso in de buurt rondzoek, wil ik eigenlijk nog steeds weten hoe dat nou zit met dat eiwit verhaal...

bedankt voor het meedenken, maar dat is het probleem op zich niet

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 21:23

oeps sorry je hebt gelijk..

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 21:43

Hoi,

Ik voer altijd hooi van de eerste en tweede snee en heb er nooit problemen mee gehad.
Mijn paarden werden pas dik toen ik ze een jaar kuilgras voerde, ik ben toen ook weer overgestapt naar hooi.
Ik voer zo'n drie plakken hooi per dag aan mijn KWPN-ers, ruim een plak aan m'n shetlander en ruim twee plakken aan de Welsh.
Wij bemesten het weiland twee keer per jaar, kunstmest hebben we dit jaar pas weer gestrooid, dat was al jaren geleden voor het laatst gedaan.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 18:22

thnx anita, mn shet is er niet zo gevoelig voor, die heb ik al bijna 11 jaar dus ik weet hoe hij reageerd, maar vooral voor mn trekpaard ben ik bang, koudbloeden staan al bekend dat zij gevoeliger zijn voor eiwitten en dit is de eerste zomer van haar bij mij, dus ik weet niet hoe ze reageerd

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:30

Je kunt het altijd proberen, zie je dat ze te dik wordt of het gewoon niet goed doet op het hooi dan kun je het altijd weer verkopen en waarschijnlijk voor meer geld dan dat je er nu voor betaald.
Hooi is nu een stuk goedkoper omdat er nu vrachten tegelijk van het land komen, aan het eind van het jaar betaal je veel meer geld voor een goede baal hooi.
Wat monsera zegt is ook waar, als het hooi lang en grof is zitten er al een stuk minder eiwitten in.
Verder zou je eens na kunnen vragen of de vorige eigenaar van je paard ook de eerste snee voerde en je kunt eventueel wachten op de tweede snee, veel mensen hooien binnenkort alweer voor de tweede keer.
Pas wel op voor JKK, ik weet niet of het land uberhaubt wel bemest wordt, maar veel mensen weten niet eens hoe JKK eruit ziet of ze doen er heel makkelijk over.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 18:29

@anita het gaat me niet echt om het dik worden maar wel om de eiwitten die ze binnenkrijgen.

wat ik me net afvroeg.... als ik nu 1e snee koop en het voer in de winter, is het dan ook minder eiwitrijk doordat eht vrij lang ligt?