Na de laatste keer scannen op drachtigheid, helaas niet het geval, zei mijn dierenarts dat mijn merrie baat zou kunnen hebben bij een spoeling met fysiologische oplossing de dag na het dekken.
Omdat de baarmoeder er wat sinassappelig gerimpeld uitzag, wat betekent dat er iets vocht in zit, leek het hem een goed idee om er dus 3 ltr fysiologische oplossing in te spuiten zodat de baarmoeder plooivrij wordt en daarna laten afvoeren door een injectie waar ze wat krampen van krijgt. Zodat alles echt helemaal schoon is van binnen. ( er is een baarmoederonderzoek geweest en in principe is ze volgens de kweek schoon, maar ja zo'n onderzoek is maar een fractie van de baarmoeder)
De achterliggende gedacht is om de meest optimale situatie te creeeren voor een dracht.
Nu ben ik er eigenlijk niet zo voor omdat ze al 2 keer hengstig is gespoten, ze wordt namelijk onzichtbaar hengstig en omdat we iets te laat waren hebben we haar 1 keer hengstig gespoten, maar dat heeft niet gepakt dus een week later weer.
Met de laatste keer scannen werd ze mooier hengstig dan de eerste keer dat hij haar scande.
Maar ik ben er niet zo voor om haar ook nog te laten spoelen en misschien nog eens hengstig te spuiten.
Het is een ijslander en zowiezo, ze heeft nog nooit een veulen gehad, is nog nooit eerder gedekt, moet ik dan zoveel heisa eromheen aanhalen?
Wat denken jullie hiervan? Het wordt natuurlijk al wel wat later in het seizoen nu, maar ik dacht zelf om misschien eerst de eerstvolgende hengstigheid natuurlijk te laten verlopen qua dekken, pakt het dan niet, om dan de volgende hengstigheid die spoeling uit te laten voeren.
Wat is jullie mening?