Ik helaas....en ook geen twijfel over mogelijk. Slijtage van de halswervels heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat we King in hebben moeten slapen. Het vermoeden rees bij ons dat hij zijn hele leven al last heeft gehad. Het kan zijn dat dat was omdat hij zo ontzettend groot was, maar in Utrecht zeiden ze dat het ook heel goed mogelijk was dat hij heel jong met Rhino besmet was geraakt.
King was altijd al een moeiljik paard om te rijden, erg flegmatiek en best heel lastig rond te rijden. Ook kwam hij regelmatig met zijn eigen lijf in de knoop, zo is hij met springen ook een keer gruwelijk met berijdster en al languit gegaan. Op een dag kwamen we op stal en lag King op de grond. Wat we ook probeerden, hij kwam niet meer overeind......DA erbij en die dacht aan hoefbevangenheid. Dit duurde een aantal dagen waarin we dus ook snachts naar stal gingen, want als hij op de grond lag en niet meer overeind kwam, raakte hij in paniek..... DA werd er een beetje moedeloos van en na een goede anderhalve week hebben we er iemand bij gehad die op een andere manier met paarden omging. Deze kon ons vertellen dat we op zoek moesten naar een neuroloog. Dat hebben we de volgende dag dus in Utrecht gedaan en daar was binnen het half uur duidelijk hoe de vlag ervoor stond. Foto's van zijn hals bevestigden de diagnose van de arts.
OMdat hij nog steeds niet zelf overeind kwam is hij drie weken lang in Utrecht geweest. Het kon zijn dat er iets beschadigd was waardoor zwelling opgetreden was en hij dus simpelweg de zenuwen niet voelde. Uiteindelijk is het een verzorger geweest die zijn staart optilde en daardoor knakte er iets en kon hij ineens wel weer zelf overeind. Eén dag ervoor hadden wij net besloten dat hij ingeslapen moest worden omdat dit geen leven voor m was......
King kreeg reservetijd! Wel hebben we direct afgesproken dat als het ooit weer zover zou komen we niet meer aan het dokteren zouden gaan. Dat moment kwam afgelopen oktober, in tranen belde As me op dat King vastgelegen had. Dom als ik was probeerde ik dat nog goed te praten door te zeggen dat elk paard wel een keer vastlag.....maar dat was het uiteraard niet. Een dag of drie later was het foute boel. Direct Utrecht gebeld, hem met de grootste voorzichtigheid erheen gebracht en na onderzoek werd in de week erna duidelijk dat zijn hals er zo ontzettend slecht uitzag dat er nog maar één mogelijkheid was......inslapen.
Wij hebben ontzettend veel lol met King gehad. Het was mijn eerste (voor de helft) eigen paard en ik heb heel erg veel van hem geleerd. Achteraf vallen dingen als puzzelstukjes op zijn plek. Waarom sommige dingen zo moeilijk gingen, waarom hij "dwars" was (wat dus niet dwars bleek te zijn). Hij heeft nog twee geweldige jaren gehad waarin hij alleen recreatief werd bereden. Niet meer springen, niet racen, geen ellenlange bosritten, maar gewoon simpel wat rondjes rijden en verder op de wei. Hij vermaakte zich prima......