Vandaag was ik even met Rimkje (stalgenoot) meegefietst naar les toe. Meestal heb ik dan zelf ook les maar me pony heeft het voor elkaar om 2 ijzers eraf te trekken
. Maargoed, alles leuk een aardig. Ik was foto's aan het maken van der, toen keek ik even niet. Opeens ging haar pony, Everling, liggen...
. Pony lag helemaal plat... snel losgeslingelt en zadel eraf. Pony had een heel snelle ademhaling en zeer onregelmatig, pols was niet echt te vinden, helemaal zeiknat van het zweet en slijmvliezen lijkbleek. Pas na 5 tot 8 minuten tilde ze haar hoofd op en ging ze wat gras eten. Ondertussen had ik de DA al gebelt en uitgelegd waar we waren. Iemand anders had een halster gebracht omdat dat makkelijker at. Wij hebben geen halster omdat wij altijd naar de ponyclub stappen en de rest met een trailer is.

Ondertussen ging ik de DA opwachten, en bleek Everling al op te zijn gestaan. Ze graasde gewoon rustig verder. Maar haar achterhand was wel wat hard en der zat een knikje in haar staart.
De DA heeft verder niks kunnen vinden waar het aan zou kunnen liggen. De optie's die hij gaf was: Lichte koliek, Spierverzuring of een Hartafwijking. Warmteshock was geen optie omdat ze niet schokte. Hij heeft haar een pijnstiller gegeven en we mochten naar huis stappen.
Dus ik en Rimkje waren aan het denken...wat zou het kunnen zijn?
*Spierverzuring, ja kan eigen wel. Pony heeft zaterdag meer als normaal gelopen en zondag niet... maar wel gewoon 24/7 in het land gestaan.
*Koliek, onwaarschijnlijk. We hebben in een half jaar 4 koliekgevallen gehad. Van een hele lichte tot bijna de dood van 1 van de pony's.
*Hartafwijking, geen idee...
Toen zat ik eraan te denken. Ik heb wel eens van bloedarmoede gehoord bij paarden.
Zou dat het misschien kunnen zijn?
Ik ging het een beetje vergelijken met ''mensen bloedarmoede''. Het kwam wel overeen. Waarshcijnlijk heeft een paard niet dezelfde symptomen, maar dat is ook logisch
.Toen kwam er nog en vraag op bij mij; Kan een paard flauwvallen?
Want dan zou haar paard wel kunnen zijn flauwgevallen.
Als iemand hier ervaring mee heeft of het komt je heel bekend voor, laat even iest achter.
Zo kunnen wij ook een beetje een richting krijgen van welke kant het op kan gaan...
Tanja_