wat is er mis met brood?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveprince

wat is er mis met brood?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 21:34

hallo
ik geef mijn paard al een paar jaar bijna dagelijks brood.
nu is er iemand in mijn omgeving die heeft viavia gehoord dat dat niet mag het zou slecht zijn voor ze.
maar als die van mij al een jaar of 6 dagelijks brood krijgt en er niks aan over heeft gehouden,wat zou er dan niet goed zijn?
hij krijgt natuurlijk ook musley en staat in de zomer op het land maar ik geef hem lekker verse bolletjes bij.
zijn er mensen die mij goed kunnen uitleggen waarom wel of niet?
ik zou alleen op eiwitbultjes kunnen komen als je paard daar gevoellig voor is verder zou ik het niet weten.

Gimli_

Re: wat is er mis met brood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:01

Paard van een bakker (ja, haha) bij ons op stal krijgt ook dagelijks brood.
Wel vrijwel alleen bruin brood, en gedroogd natuurlijk.

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 22:04

ja idd en bakkerspaard krijgt ook brood hihi maar kan het kwaad?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:10

er zitten teveel suikers in. af en toe een plakje is niet erg, net als wortelen, moet je ook niet te veel geven... appels idem.

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 23:23

Ik had ooit zoiets gehoord dat als het brood gewoon zacht is dat het dan in de paardenmaag kan blijven zitten. Dat ze het niet kunnen verteren en dat het zich dan ophoopt.
Je kan het brood beter hard laten worden en het dan geven. Dan is het niet zo'n brok.

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 23:29

Ik heb ook ooit eens gehoord dat het gist slecht is voor een paard. Iig teveel gist (en dus brood Tong uitsteken)
Een appel heeft daar niets mee te maken Pellie. Overal waar TE voor staat is niet goed Knipoog Ik geef mijn paard elke dag een appel, daar is echt niets slechts aan hoor Lachen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 08:15

het heeft met suikers te maken, in brood zit teveel suikers. er zijn mensen die hun paarden veel appels/wortelen voeren, dit is ook niet goed vanwege het hoge gehalte suikers.
natuurlijk is 1 appel per dag ook niet slecht, misschien was ik niet duidelijk genoeg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 08:34

Overdaad schaadt; Is het verhaaltje van Sapphire+Pellie dus samengevat Haha!

In ieder geval, brood mag je voeren, maar dus niet in grote hoeveelheden en als je het voert oud bruin brood en zeker niet beschimmeld. Wit brood mag ook, maar dat moet echt goed droog zijn, vers brood kan verstopping veroorzaken.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:21

Een vorig paard van ons was licht gevoelig voor hoefbevangenheid, volgens de hoefsmid was het voeren van brood dus echt uit den boze! Sindsdien voer ik mijn paarden hooguit een keer een boterham of drie, meer niet!

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 09:59

ik denk zo dat mijn paard het levende bewijs is dat er niks mis is met brood hij is 20 jaar en krijgt dus al een jaar of 6 dagelijks brood krentebrood suikerbrood witte en bruine bollen vers en oud. het heeft dus te maken met hoe een paard erop reageert of zie ik dit weer helemaal fout?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:18

ik weet niet of je zo redeneren mag. wie weet wat voor sluimerende symptomen je paard heeft wat je over het hoofd ziet? of een andere zijweg: mening mens die drank gebruikt, waarvan je weet dat het je hersencellen aantast. dat zie je doorgaans ook niet, maar is drank dan goed te noemen? wat ik bedoel is, omdat je niks merkt of ziet wil nog niet zeggen dat het goed is Lachen

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:25

Bij de manege waar ik vroeger reed krijgen de manegepaarden van de nieuwe eigenaar nu oa oud brood van de bakker... D'r komen soms hele pizzabroden voorbij Scheve mond Najaa euh, ze leven allemaal nog en houden er niks aan over, tenminste niets zichtbaars.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:17

Ik wist wel dat er teveel suikers in appels zitten, maar zit dat ook in wortels?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:43

ja Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:33

Mik_ schreef:
Bij de manege waar ik vroeger reed krijgen de manegepaarden van de nieuwe eigenaar nu oa oud brood van de bakker... D'r komen soms hele pizzabroden voorbij Scheve mond Najaa euh, ze leven allemaal nog en houden er niks aan over, tenminste niets zichtbaars.

Op stal krijg wij ook dat soort broden voorbij; Ben de enige die het niet voert eigenlijk Haha! .

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:51

Bij ons op stal krijgen de paarden ook geregeld brood, al jaren lang. Nog geen nadelige gevolgen gemerkt.

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:53

hasten schreef:
Ik wist wel dat er teveel suikers in appels zitten, maar zit dat ook in wortels?

ja

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 10:31

nu moet ik wel zeggen dat hij dag en nacht op het land staat alleen gras en brood krijg. en een paard heeft toch ook suiker nodig hij verbruikt toch ook energie?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 23:32

hij haalt al meer dan genoeg suikers uit gras, meer dan goed voor een paard is zelfs. een mens kan ook zonder suiker. zoals je leest zit er in voedingsmiddelen zelf al genoeg suiker en hoe heet dat spul ookal weer wat in het lichaam omgezet wordt in suikers? Pling help ik kom er even niet op!!

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 08:00

nou dan is mijn paard de enige die dat nodig heeft hij zet geen stap harder of zachter door een broodje meer of minder.nou is het wel zo dat hij aanleg heeft om heel slank te zijn dus misschien heeft hij wel zo een lekker dikmakertje nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:22

Hmmm, op de manege waar mijn paardje staat voeren ze tweemaal daags brokken, twee keer hooi, een keer brood, een keer wortelen, een keer zemelen en een keer slobber.... En gewoon alle paarden krijgen brood. Wortelen trouwens niet, die krijgen alleen de twaalf paarden in de gang waar mijn paardje staat (staan er 7 van de eigenaresse plus 5 pensionpaarden).

Op zich klinkt het vrij logisch dat er misschien te veel suikers in zitten... Maar vraag me wel af waarom het bij ons dan zou gebeuren. Eigenaresse heeft echt verschríkkelijk veel verstand van paarden en hun gezondheid enzo...

Hm, volg deze even.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 00:16

je kunt niet altijd alles weten Knipoog en veel kennis is ook vrij nieuw of al zo verstoft dat het 'vergeten' is. ik bedoel, wie kent nu de klazien út zalk weetjes nog?? maar bar weinig mensen en zo zal het met voerkennis ook gaan.

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 08:35

ik vind het altijd zo jammer dat iedereen iets anders zegt.daardoor wordt het zo verwarrend allemaal,zelfs de vee artsen zeggen verschillende dingen,de een zegt geef maar lekker brood en de anders zegt nee das slecht moet je niet doen.

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 09:54

te vers brood is niet goed voor paarden.
Wij kunnen vers brood van de bakker wel aan, maar paarden niet.
Dat gaat gisten in hun maag.
Het is beter om ze wat ouder brood te geven.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:10

loveprince schreef:
ik vind het altijd zo jammer dat iedereen iets anders zegt.daardoor wordt het zo verwarrend allemaal,zelfs de vee artsen zeggen verschillende dingen,de een zegt geef maar lekker brood en de anders zegt nee das slecht moet je niet doen.

klopt Ja (vee-)artsen hebben zelfs over behandelingen en ziektes verschillende meningen, erg hè? en zo intepreteert iedereen kennis naar eigen inzicht en handelt hiernaar.