stro erbij voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BleikjA

stro erbij voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 15:08

Mijn paard staat bij een boer en hij voert te veel (kuil) ze is nu aan de diaree, niet hele erge maar ik vind het niet fijn, Bleikja heeft er niet echt last van want ze is nog steeds het zelfde.
Ik had al een paar keer gevraagd of hij veel minder wou voeren. Hij voert al minder maar hij vind het echt heel zielig om ze zoveel te voeren als ik zelf wil, dat lijk idd heel weinig vergeleken met wat hij wil voeren.
Dus nu heb ik het een beetje erger gemaakt dan het is Tong uitsteken Ben niet meer begonnen over dat ze te dik is maar dat ze weer aan de diaree is en haar eczeem erger word door al die eiwitten. Nu wil hij minder gaan voeren, maar met een beetje stro erbij zodat ze toch nog langer bezig zijn met hun voer, kan dat kwaat?
Ze krijgen dan nog gewooon kuil (waarschijnlijk nog wel iets te veel, maar minder dan eerst) en daarbij nog wat stro. Ik denk zelf dat ze alleen alle lekkere dingen uit het stro halen en de rest laten liggen netzoals in een stal met stro. Dat kan toch niet zo veel kwaat?
Zo hebben we allebij een beetje onze zin, Bleikja zal minder dik worden en geen diaree en hij kan dan meer voer geven (lijkt meer voor hem denk ik)

BleikjA

Re: stro erbij voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 17:07

Weet niemand of het kwaat kan om stro erbij te geven?

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:08

van te veel stro kan toch koliek optreden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:13

Euh, al aan verhuizen van je paard gedacht. Toch belachelijk dat je niet mag kiezen wat je paard eet?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:16

Staat hij niet al op stro dan?
Een paard dat genoeg voer krijgt en zonder voernijd zal niet al z'n stro opeten. Mijn bijrij paardje stond op zaagsel omdat ze dwangmatig haar box leeg at. Deze kreeg ook een plakje stro erbij om haar bezig te houden. De voedingswaarde van stro is erg laag, dus kan het geen kwaad, maar een hele box leeg eten per dag kan wel kwalijke gevolgen hebben, alhoewel dat erg paard afhankelijk is. Sommige mensen zullen beweren dat ze er een 'strobuik' van krijgen, maar dat onstaat eigenlijk alleen maar door weinig bespiering/werk. Vanwege de trage vertering kan stro bij jouw paard wel eens gunstig uitwerken om de diaree te verminderen.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:18

Stro voeren kan geen kwaad hoor. Het moet wel lekker geel zijn.Als je dan de keuze hebt in tarwe of gerste dan maak je ze helemaal blij met gerste stro dat is net iets zachter.
Maar pas wel op met kuil hoor.
Heb het ook een tijdje gevoerd. (was droog ingepakt) maar toch hebben mijn shets nu een lichtelijk roze, witte lijn dus dit is het laatste pak wat ik ze geef.
Geef ze straks gewoon weer hooi en stro.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:20

Ik ken iemand die haar ijslanders altijd eerst stro gaf voor ze weer de wei ingingen.
Ook mijn eigen ijslander eet graag stro, naast gras en hooi.
Als het fris stro is lijkt het me geen kwaad kunnen.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 20:25

nielsd schreef:
Euh, al aan verhuizen van je paard gedacht. Toch belachelijk dat je niet mag kiezen wat je paard eet?

Verhuizen wil ik niet. Ik heb haar nu bijna 6 jaar en we hebben als een stuk of 4 stallen gehad. Ik vind dat ze nu wel een vast plekje verdiend. En Bleikja is erg gelukkig waar ze nu staat en dat vind ik erg belangrijk.
Sizzle schreef:
Staat hij niet al op stro dan?

Nee ze staat gewoon op een hele kale wei met een inloop stal, in die stal liggen ruberen matten Lachen

Ze zal verder wel genoeg hooi krijgen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 21:07

Toen mijn paard dunne mest kreeg toen ik kuil voerde, adviseerde de veearts om alleen droog stro te geven, of heel oud grof stengelig hooi, om te kijken of het dan zou verbeteren.
Als het dan verbetert ligt het dus inderdaad aan het kuil...

Dus een plak stro voeren ipv een deel van het kuil kan in jouw geval dan volgens mij ook geen kwaad!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 21:10

Toen mijn paard dikker moest worden giong ik heel veel kuil voeren: DIAREE NATUURLIJK!!!!!.
Toen heb ik de helft van de kuil vervangen door stro en dat ging geweldig!!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 06:56

Toen mijn haf nog 's nachts op stal stond kreeg hij ook stro door de kuil (voordroog). Siem stond namelijk op zaagsel omdat hij anders al zijn stro opat.

Bovendien mocht hij natuurlijk maar beperkt kuil hebben, dus stro erdoor. Hij deed er langer mee en vond het heerlijk. Ook de mest was prima.

Dus ik zou zeggen doen!

Ik sta trouwens ook bij een boer, en die geeft ook eerder teveel als te weinig Haha!

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:48

dat is juist goed! Stro "prikt/ stimuleert" de darmen, waardoor de mest aanzienlijk zal verbeteren. Kijk eens in het topic: stro als ruwvoer? Daar heb ik iets meer over mijn ervaring met stro vertelt.

viewtopic.php?f=110&t=617748

Greetz mexxiemaal

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:14

BleikjA schreef:
Mijn paard staat bij een boer en hij voert te veel (kuil) ze is nu aan de diaree, niet hele erge maar ik vind het niet fijn, Bleikja heeft er niet echt last van want ze is nog steeds het zelfde.

Ook hier is weer een verschil in.
Goed kuil voor paarden dient minimaal een drogestofgehalte te bezitten van 70% en dient niet zuur te ruiken.( kleur licht ) Wanneer het zuur ruikt dan heeft er geen juiste fermentering plaats gevonden maar meer rotting. ( donker en nat)

Om dit op te lossen dient het drogestofgehalte voldoende hoog te zijn voor het paard zodat er herstelling mogelijk is in de darmflora.Dit gaat zeer goed met Tarwestro met blad er eraan.

Denk er wel aan dat er veel Tarwestro in de handel is dat alleen maar wat gehakselde stropijpjes zijn.
Dit komt door het terugspuiten met chemicaliën.( 80%)