ontstoken oog hoe ziet dat eruit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij of iemand anders een pony/paard gehad met een onstoken ook en wat deed je er toen mee??

ja
8 (25%)
nee
4 (12%)
borstelen
5 (15%)
wandelen
3 (9%)
gewoon paardrijden
6 (18%)
in de wei zetten
5 (15%)
op de stal laten staan
1 (3%)

Totaal aantal stemmen: 32

mia

ontstoken oog hoe ziet dat eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 11:55

hallo,

Wij hebben een pony die had een wit oog gekregen en traanden heel erg.
Nu nog steeds maar dan maar een beetje.
We hadden de dierenarts meteen opgebeld.
Gisteren traanden het heel erg alleen toen was het nog niet wit.
Vandaag hebben wij het ontdekt en was het wel wit.
Wij hebben nu een zalf gekregen ervoor van de dierenarts en als we het 2-maal daags erop smeren KAN het overgaan.

Groetjes Marissa

Oamaru

Re: ontstoken oog hoe ziet dat eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:06

mijn pony heeft het ook gehad. Een vliegenmasker erop doen, zodat er geen vliegjes bij kunnen komen. En goed schoonhouden, het gaat wel over!

Ik denk niet dat een poll hierbij de bedoeling is trouwens Knipoog

Saar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:41

ben het met ijslanderfan eens, koop een vliegenkapje/masker!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:44

schoonmaken met afgekoeld gekookt water...
Je hoeft niet perse een vliegenkap te kopen... uiteindelijk (langer termijn) maak je t daar alleen maar erger mee.
Desnoods even bij de dierenwinkel oogzalf halen.
Wordt t erger... DA inschakelen

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:47

Tubetje Cavasan halen bij de DA, 2x daags slingertje zalf in het oog, vliegenkap om in de wei en verder gewon rijden.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:14

KindnessM schreef:
Je hoeft niet perse een vliegenkap te kopen... uiteindelijk (langer termijn) maak je t daar alleen maar erger mee.

Hoezo wordt het van een vliegenkap erger?

mia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 17:01

Hallo,

sorry voor de poll de fout erin.
er moest staan:
Heb jij of iemand anders een pony/paard gehad met een onstoken oog en wat deed je er toen mee??

ik kan het niet meer bewerken alleen de tekst van
hallo enz. en de poll zelf niet.

Groetjes marissa

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:10

ijslanderfan schreef:
KindnessM schreef:

Hoezo wordt het van een vliegenkap erger?

Aangezien je t oog/ogen afschermd kan er op de duur helemaal niets meer bij komen of t oog/ogen zijn weer ontstoken.
Is t zelfde als met een jas binnen zitten en dan naarbuiten gaan, dat heeft ook geen zin

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:36

Ik heb vorig jaar een drama meegemaakt met onstoken ogen.
We kwamen er maar niet achter wat het was, aangezien hij na 5 verschillende zalfjes nog steeds dikke etterige ogen had.
Naar Utrecht gegaan (1e keer) Bleek dat hij een heel klein wondje had en dat daardoor de zalf niet hielp (zaten corticosteroïden in)......... en we mochten weer naar huis met een ander tubetje zalf en dan zal het wel over gaan.
Corticosteroïden zorgen ervoor dat de zwelling weggaat en de pijn weg gaat in het oog, maar als er een wondje in het oog zit werkt dat de genezing van het wondje tegen!
Een vliegenkap omgedaan en prompt had hij weer een dik oog en nu zagen we wel een heel duidelijk groot wondje op z'n oog!
Blijkt dus dat zijn wimpers in de gaatjes was blijven hangen en dat hij tijdens het schuren dus dat plastice gaas tegen z'n oogbol heeft lopen schuren (auwwww)
Naar Utrecht (2 keer). Dierenarts had het uitgelegd en raadde aan om een vliegennetje te gebruiken.

wáárom geen vliegenkap?
*wimpers komen ertussen met als gevolg dat het oog(bol) opengeschuurd wordt.
*Kap kan te groot zijn waardoor er vliegen onder kunnen komen (of nog erger horzels!) waardoor het paard in paniek kan raken en alsnog lekgestoken wordt.
*Onder de kap kan het te broeierig worden waardoor de bacteriën vrijspel krijgen

Bleek na het 2e bezoek dat hij bultjes had onder het 3e ooglid!
2 weken heeft hij in Utrecht gestaan (arm dier) en ze kwamen erachter dat in het linkeroog de bultjes opengesprongen waren. Dat ooglid moest dus verwijderd worden en rechts hoefden ze alleen de bultjes weg te schrapen. Eindelijk mocht ie weer naar huis en mochten we zijn ogen 5!!! keer per dag zalven *zucht* in mijn enige vakantie.
Gelukkig was alles goed gegaan En had hij inderdaad geen last meer van zijn ogen.
Nu zijn we weer een jaar verder en waar ik al bang voor was: het oog waar het 3e ooglid niet was verwijderd is nu weer heel erg dik en begint te etteren. Het oog waar het 3e ooglid wél weg is is gewoon heel mooi rustig en schoon!
Ben dus bang dat de bultjes zijn teruggegroeid en weet het haast wel zeker,want onder het 3e ooglid komt het vieze slijm vandaan.
Wat ik doe?
Ik maak zo vaak mogelijk het oog schoon met een schoon doekje en gedestileerd water (of afgekoeld gekookt water). Vooral het gedeelte waar de tranen opdrogen kan heel erg irriteren. Daar smeer ik dan ook wat calendulanzalf op (anders brand de hele huid erdoor weg).
Ik zalf nu nog met terramycin (je hebt echt zoveel verschillende zalfjes! alleen moet je goed kijken of er geen wondje in zit. zit er een wondje in dan moet je een zalf hebben waar géén corticosteroïden in zitten), omdat de mogelijkheid bestaat dat er bacteriën in zitten door de warmte en vliegen.
Maar een afspraak maken met het ziekenhuis weer en het 3e ooglid gewoon weghalen.... en daarna weer 5 keer per dag gaan zalven *zucht* daar gaat m'n vakantie weer.....
Ik doe dus of een vliegennetje om, of ik hou hem binnen wanneer de vliegen het actiefst zijn ('s ochtends en 's avonds)

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:38

KindnessM schreef:
Aangezien je t oog/ogen afschermd kan er op de duur helemaal niets meer bij komen of t oog/ogen zijn weer ontstoken.
Is t zelfde als met een jas binnen zitten en dan naarbuiten gaan, dat heeft ook geen zin

Een vliegenkap is alleen voor de vliegen weg te houden.... dat heeft niets met temperatuur te maken
wáárom geen vliegenkap?
*wimpers komen ertussen met als gevolg dat het oog(bol) opengeschuurd wordt.
*Kap kan te groot zijn waardoor er vliegen onder kunnen komen (of nog erger horzels!) waardoor het paard in paniek kan raken en alsnog lekgestoken wordt.
*Onder de kap kan het te broeierig worden waardoor de bacteriën vrijspel krijgen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:44

slotje. Dit is geen topic voor een poll.