zenuwsnede

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mhtimmerwerk

zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 11:43

hallo

hebben jullie ervaringen met paarden die een zenuwsnede hebben onder gaan hoe lang het genezings proces duurde en wanneer je er weer evt op mocht rijden
alvast bedankt

amanda2

Re: zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:50

Ik heb een paard gehad bij wie we ivm hoefkatrol een zenuwsnede hebben gedaan. Was geen succes: de zenuw groeide steeds terug, met heel erg veel pijn voor het paard tot gevolg. Toch steeds weer geopereerd omdat de kans op teruggroeien erg klein is. Ze hebben zelfs op een gegeven moment een stukje vet tussen de zenuwuiteindjes gedaan, omdat door vet geen zenuw groeit.
Uiteindelijk heeft deze pechvogel een wond gekregen aan de bal van haar voet, die is gaan ontsteken en uiteindelijk is dat haar dood geworden (ze voelde het niet en de doorbloeding was zo slecht dat het niet genas). Verdrietig
Dit is wel een drama- verhaal, ik weet eerlijk gezegd niet of ik er nog een keer voor zou kiezen...Ook omdat het zo uitzonderlijk is. Volgens mij is de deirenbescherming er op tegen omdat je iets in het dier verandert, maar als je dat paard nog een goed leven kan geven...
Over de hersteltijd, helemaal precies hoelang en hoevaak, dat weet ik niet meer (is al 8 jaar geleden):
Na iedere operatie moest ze na boxrust en stappen aan de hand weer "opnieuw" leren lopen, wat het er ook niet minder zielig op maakte...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:05

ik ben niet voor een zenuwsnede.
je haalt het gevoel uit een deel van de voet weg hetgeen inhoudt dat sommige blessures niet meer gevoeld worden en het paard gewoon daarmee doorloopt.

Aan de andere kant kun je als je je paard goed kent en het een pijnvrije oude dag wilt geven wel doen. Lekker op de wei zetten en laten genieten.

Als je nog wilt rijden zou ik het zelf niet doen.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:13

Haha,
Ik heb zelf ook 2 "zenuwsnedes" gehad, alleen dan wat "subtieler" dan mn merrie...
Gelukkig wel gelukt! Knipoog
Kan me voorstellen dat je je als paard ook stukken beter voelt als je je pijn niet voelt, maar je moet er wel rekening mee blijven houden natuurlijk!

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:35

Hoi, wij hebben ook een ruin een zenuwsnede laten doen, ivm met atrose. Het is tot nu toe helemaal goed gegaan geen enkele complicatie gehad! Als we het niet zouden doen had hij nu alleen nog maar pijn gehad en dat willen we niet, nu kan hij zeker nog 6 jaar leven wat we hem van harte gunnen. In totaal heeft hij denk 2 maanden gerevalideerd.
Succes met het nemen van de beslissing...

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 22:42

Ik ken ook een paard waarbij een zenuwsnede is gedaan. Hij heeft denk ik nog een klein jaartje kunnen lopen, daarna liep hij helaas weer kreupel en is hij afgemaakt..
Er werd bij hem een zenuwsnede gedaan vanwege hoefkatrol nummer 3 en 4.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 23:27

een zenuwsnede is niet bedoeld om je paard terug in het werk te brengen.
een GOEDE dierenarts zal het ook uitvoeren met de bedoeling het paard nog een pijnvrije oude dag te geven.

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 07:52

mariska32 schreef:
een zenuwsnede is niet bedoeld om je paard terug in het werk te brengen.
een GOEDE dierenarts zal het ook uitvoeren met de bedoeling het paard nog een pijnvrije oude dag te geven.

Die mening deel ik, en je moet jezelf goed bedenken of het uberhaupt eerlijk is zo'n paard weer in het werk op te pakken na de zenuwsnede. Zeker ook omdat de pijn er nog steeds is, maar niet meer wordt doorgegeven naar de hersenen.

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 19:43

het is niet de bedoeling om dit paard weer terug in het werk te nemen maar alleen recreatief 1x pw langs de weg , en niet meer fanatiek in de sport dat is niet fair tegen over het paard

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:02

Doen!
Het is een simpele operatie en het kan echt zoveel pijn wegnemen. Nu gaat het blijkbaar ook niet en je zal al van alles geprobeerd hebben. Zolang je je paard z'n hoeven elke dag trouw nakijkt op verwondingen en regelmatig de smid laat komen kan het alleen maar beter gaan. In het ergste geval groeien de zenuwen weer snel aan, en dan moet het of nog een keer of alsnog laten inslapen. Maar dan is ie in ieder geval tot dan pijnvrij geweest.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:57

Imker heeft een zenuwsnede rechtsvoor gehad, ivm een botcyste in het straalbeen.

Helaas is het de eerste keer niet goed genoeg gedaan en had hij nóg pijn. Na een tweede operatie is hij goed hersteld, hij mocht na 6 weken weer rustig aan het werk.
Voorwaarde voor de snede was alleen, dat ik hem niet meer uit zou brengen op wedstrijd en er absoluut niet meer mee zou springen.
Aan beide voorwaarden voldoe ik nog steeds en Imker loopt weer als een trein. Hij is een veredeld recreatiepaard:

Afbeelding
(aan het werk in maart 2006)

smano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:48

IK vind het niet goed om een zenuwsnede te laten doen, het paard voelt niets meer in zijn voet waardoor anderen kwalen zoals een hoefzweer ook niet gevoeld zullen woorden. Als een paard niet meer als gewoon paard zijnde door het leven kan door lichamelijke gebreken vind ik dat je een hele andere keus moet maken.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:51

Smano, dat ben ik niet met je eens.
Het klópt dat je als eigenaar je aan moet passen mbt controle van de hoef, aangepast beslag en er iedere dag goed naar kijken of er niets mis is, maar aan de andere kant:
Mijn paard was 14 jaar en nog lang niet "op".

Ik heb, samen met Prof. Dik van de Faculteit Utrecht en diverse chirurgen, overlegd wat te doen. Ik had mijn standpunt heel duidelijk naar voren gebracht: als Imker geen prettig, pijnloos leven zou kunnen leiden, wat ondermeer ook inhield dat hij gewoon op de wei mocht lopen, en recreatief bereden kon worden, dan zou ik er gelijk een eind aan hebben laten maken. Dáár en dán op de kliniek.
Paarden, honden en andere dieren hebben een rare eigenschap, en dat is dat ze zich snel aan een nieuwe situatie aan kunnen passen op lichamelijk vlak, daar hoort o.a. amputatie en zenuwsnede bij.
Als ik me het er makkelijk en goedkoop van zou willen maken, dan had ik hem geen operatie en behandeling gegeven van duizende euro's. Dat doe je alleen als je weet dat je paard én jij het aankunnen.
Was het zo geweest dat Imker absoluut niet 6 weken op stal had kunnen staan, dan had ik niet eens aan die operatie begonnen.

Imker is nu weer een vrolijk, blij paard, dat bokt, steigert, rent, werkt, en plezier heeft in het leven.
Mocht je me niet geloven, dan nodig ik je van harte uit om eens naar hem te komen kijken, dan zie je het levende bewijs.

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 19:12

zoals iedereen goed leest vraag ik niet om een mening over zenuwsnede maar om advies van mensen die ook voor deze keuze hebben gekozen.
het zou fijn zijn als iedereen zijn mening voor zich houd en ik hoop dat deze mensen nooit voor deze keus hoeven te komen staan

Josephinus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 20:50

Het is natuurlijk je goed recht om niet om een mening, maar om een advies te vragen. Echter moet je je wel realiseren dat een zenuwsnede iets heel drastisch is en dat daaraan vaak wel meningen gekoppeld zijn. Het zou denk ik ook makkelijker zijn om te weten WAAROM je deze vraag stelt/om advies vraagt. Wat is de diagnose van de DA? Het "advies" van de DA is wel bekend.

Bij mijn paard is 2 geleden door de DA een slachtadvies ofwel zenuwsnedeadvies gegeven. Na veel wikken en wegen (mede doordat er wel heel rare verhalen de ronde deden over een zenuwsnede) hebben we voor het slachtadvies gekozen. Na die keuze hebben we nogmaals op internet lopen speuren en zijn we bij iemand terechtgekomen (hier wel bekend als AdB) die haar in 10 min. zuiver had lopen! Ondertussen hebben we al wel weer 2 jaar plezier van ons paard!
Vanzelfsprekend wens je niemand de keus van een zenuwsnede toe, maar ik wil je toch sterk aanraden (wederom, ik weet niet wat je paard mankeert) om eens verder te kijken dan de kliniek. Wellicht dat er voor jou ook andere oplossingen zijn.
Ik wens je veel succes toe bij je keuzes.

gr. Joos

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 09:33

Joos, dat zal waarschijnlijk een ander medisch probleem zijn geweest. Een botcyste is een aandoening die NIET meer weg te krijgen is, niet met een andere rijstijl of met medicijnen.
Als je dan je paard nog een goede oude dag wilt geven, is een ZS een prima oplossing. Het is zeker niet zaligmakend, maar ik én mijn paard waren er nog niet aan toe om hem naar de eeuwige jachtvelden te laten verhuizen.

Idd. TS wil graag advies en ik zit hier nu ook al mijn acties te verantwoorden, terwijl ik dat helemaal niet eens hóef te doen. Het is mijn (zéér goede) beslissing geweest en daar ben ik nog iedere dag blij om!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 15:19

Ik denk dat je ook alleen naar reacties moet luisteren van mensen die ervaring hebben met een zenuwsnede uit de eerste hand, Imker bijvoorbeeld (en ik..).
Je wilt immers weten wat de ervaringen zijn met en na deze ingreep, niet de persoonlijke meningen van Bokkers óver de ingreep.

Nou ik kan je uit eerste hand vertellen dat de ingreep zelf nog minder zwaar en eng is dan een castratie onder volledige narcose én dat de kansen dat je een pijnvrij paard krijgt heel goed zijn. Wij hebben er in totaal 4 laten uitvoeren, waarvan er 1 geen goed resultaat had. Dat heeft ons dus 350 euro (ongeveer, omgerekend vanuit guldens) gekost en uiteindelijk is dat paard toch nog geslacht. Van de andere 3 zijn er 2 verkocht als leerpaard, mét de mededeling dat er een zenuwsnede was uitgevoerd, alle adviezen erbij m.b.t. 'onderhoud' en dat het verboden is de paarden in competitie verband uit te brengen. De 4e staat in een wei van haar pensioen te genieten (wél dagelijks controle, elke 6 weken de smid erbij voor ijzers met zooltjes). Opmerkelijk is wel dat het smalle, steile voetje waarop de zenuwsnede is gedaan inmiddels (na 5 jaar) een mooie volle brede gezonde hoef is geworden, waarschijnlijk (volgens de smid) omdat dat been nu normaal gebruikt wordt door de merrie.
Deze 3 paarden waren anders voor de dood weggegaan, omdat elke stap die ze zetten pijn deed.

Tuurlijk moet je eerst kijken of er ook mogelijkheden zijn die geen operatie inhouden, en goed nadenken over wat je toekomstwensen zijn met dit paard. Ik bedoel, je laat niet zomaar het mes ergens in zetten...
Maar denkt men nu echt dat deze paarden liever een leven met pijn hadden gehad of dood waren? Waar zou je bij jezelf voor hebben gekozen?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 00:02

mhtimmerwerk schreef:
zoals iedereen goed leest vraag ik niet om een mening over zenuwsnede maar om advies van mensen die ook voor deze keuze hebben gekozen.
het zou fijn zijn als iedereen zijn mening voor zich houd en ik hoop dat deze mensen nooit voor deze keus hoeven te komen staan

ik gaf mijn mening OMDAT ik al voor de keus heb gestaan...
ik heb me er in verdiept en ook naar paarden gekeken die het ondergaan zijn.
ik vind zelf dat je dit alleen moet uitvoeren als je een pijnlvrije oude dag voor je paard wilt,ik heb namelijk ook rottigheid gezien van deze ingreep,niet alleen de rosegeur verhalen moet je meenemen in je beslissing!

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:04

De ingreep is verboden in NL, dus snap eigenlijk niet dat DA het uberhaupt nog doen.

Vaak zie je dat het weer aangroeit.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:28

Deze ingreep is NIET verboden in Nederland. Welke gerenomeerde kliniek zou hem dan nog uitvoeren?

Hij mag wél uitgevoerd worden, het betreffende paard mag ná de ingreep alleen niet meer uitgebracht worden in de wedstrijdsport.

Gut, ik kan me er zó aan ergeren dat mensen de hele tijd blaten dat het verboden is, terwijl dat helemaal niet het geval is.
Verdiep je eerst eens in de materie voordat je dit soort dingen gaat roepen. Je schopt me echt tegen het zere been.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:54

Inderdaad, de zenuwsnede is helemaal niet verboden. Alleen is het verboden om met een paard waarop een zenuwsnede is uitgevoerd nog deel te nemen aan wedstrijden. Dit omdat het natuurlijk een soort doping is, je neemt pijn weg.

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 19:35

absolut niet waar mijn merrie is nog nooit zo los geweest als nu ookal revalideerd ze nog steeds als ooit weer voor deze keus kom te staan kies ik er ten alle tijden voor.
ik denk dat mensen die het geld en de tijd niet hebben om deze ingreep te laten uitvoeren zo reageren.
juist de mensen met veel paarden gevoel en een hele hechte band kiezen hiervoor.
handelaren en mensen die geen gevoel bij hun paard hebben kiezen hier dus nooit voor

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:37

Daar ben ik het helemaal mee eens. Door toedoen van de chirurg heb ik het zelfs 2x moeten doorgaan (vooral voor mijn paard een vervelende situatie).
Het kost idd een bom duiten en minimaal 3 maanden revalidatie.

Ik houd zielsveel van mijn dier en kies alleen in zijn voordeel. Mocht bij de echoscopie van de diepe buigpees zijn gebleken dat deze al te ver beschadigd was, had ik hem ter plekke in laten slapen. Zóveel houd ik van mijn paard!

Bornn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:38

Wij hebben onze merrie ongeveer 4 jaar geleden een zenuwsnede laten geven. We hebben er weinig over gesproken omdat de meeste mensen reageren alsof je een dierenmishandelaar bent. Onze merrie was heel erg kreupel en 2 klinieken zeiden dat er niets meer aan te doen was en dat we haar af moesten laten maken. Maar ze zag er nog zo gezond uit volop appeltjes en vrolijk. De derde kliniek kwam op de zenuwsnede.

Nu zijn we 4 jaar verder en hebben we onze merrie al 11 jaar. In de tussentijd heeft ze al 1 veulen gegeven en is nu hoogdrachtig van de tweede. De oorzaak van haar zenuwsnede was niet erfelijk en ze heeft nog altijd heel veel plezier in haar leven als gepensioneerde Haha!

Dus kortom....doen...!!!

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 08:18

Lees het stuk op de site van de AID maar eens goed door het is wel verboden, mits er goede medische redenen zijn.
En toch apart dat de KNHS ook zegt dat het verboden is...
En je mag ze indd niet meer uitbrengen in de sport, maar wie controleert dat?

Iedereen moet zelf weten waar hij of zij voor beslist en ik heb ook voor de keus gestaan en ik heb ervoor gekozen maar paard(en) niet door te laten leven.
En mijn DA voert het ook niet uit, die is er fel op tegen.

En om te zeggen dat iemand die geen zenuwsnede uit laat voeren niet van zijn paard houd, vind ik nogal erg kort door de bocht.

Om hier nu allemaal te gaan verklaren dat het allemaal zo'n geweldige oplossing is, vind ik onzin er kunnen genoeg nadelige gevolgen aan vast zitten.
Denk dat je jezelf de vraag moet stellen waarom je voor een zenuwsnede kiest..kies je dan voor het paard of kies je ervoor omdat je geen afscheid wil nemen van je paard...