Pezen gescheurt met open wond, iemand die kan helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sindbad

Pezen gescheurt met open wond, iemand die kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 22:50

Een van die vreselijke nachtmerries die je als paardengek kan hebben.

Vandaag begon zo goed, om 6 uur er uit, en om 7 uur op mijn paardje. Met mijn moeder een buiten rit gemaakt, hebben wel lekker kunnen rijden maar we zijn niet te lang weg geweest omdat de dazen al snel weer kwamen.

We hadden de paarden lekker op de wei gezet, in gespoten met anti daas spul en de deuren van de stallen gezet omdat er 's ochtends geen schaduw op de wei is en het toch best warm was.
Nou, om 4 uur ging ik ze biks geven. Jill stond ik Jolly haar stal, en Jolly stond buiten. Ik loop met de biks bakken het hek binnen en Jolly springt haar stal in. Waar Jill dus ook stond. Dus ik zet gelijk die biks bakken weg, want ik wist dat dat slaan werd.
Eerst rustig ruiken, en toen draaide ze allebei de konten naar elkaar, ik had mijn ma al geroepen en kwam er al aan gerend. Ze probeerden te slaan, maar omdat ze samen in een stal van 3 x 3 stonden konden ze elkaar niet raken, ze hadden niet de ruimte om te slaan. Jolly wil de stal uit rennen, maar Jill was nog aan het trappen. Ze kreeg een harde klap te pakken. Ze galoppeerde weg, en het zag er echt vreselijk uit.

Dat, was een deel van de nachtmerrie. Het was haar rechter achter been, en het leek echt gebroken. Ze liep er zo vreselijk op, en ze gilde het even uit van de pijn omdat ze galoppeerde. Ze kon niet op haar hoef staan. En kwam daarom elke keer op haar Kogel terecht. Ik barstte uit in tranen omdat ik echt dacht dat die voet gebroken was, zo zag het er uit. Ik riep al tegen mijn moeder 'Ze moet afgemaakt worden.' Ik kon alleen maar huilen, ik sloot Jill gelijk op in de stal en zette mijn shetje in de andere stal.
Ik ging meteen naar Jolly, die stond inmiddels al stil, en het bloed spoot er uit.
Het was niet normaal, ik was echt aan het hyperfentileren. Ik wou Jolly niet alleen laten, maar toch rende ik naar binnen en haalde de telefoon. Hysterisch gaf ik hem aan mijn moeder en zei dat ze de dierenarts moest bellen.

Mijn moeder was ook aan het hyperfentileren, het zag er echt zo vreselijk uit. En als ze liep, als je het je een in wil beelden, denk aan een paard met te lange hoeven, alleen dan was het 10 x zo erg.

Nou, wij wachtte op de dierenarts, gelukkig was hij dicht bij en is het een goede. Maar het duurde mij allemaal te lang. Mijn vader was net thuis gekomen toen het gebeurde, mijn moeder knelde de wond af met handdoeken en ik stelde Jolly gerust. Ik kon echt alleen maar huilen, die tranen bleven maar komen. Ik kon alleen maar denken aan wat er ging gebeuren. Ik heb die pony al vanaf mijn 6e, en ik kan me geen leven zonder haar voor stellen, ik weet gewoon niet anders.
Ik heb alles met haar geleerd, samen leren springen, buiten rijden, wedstrijden, echt van alles. Alles smaen geleerd, ze was zelf ook jong. En ik heb zo vaak zand gehapt met haar.

Toen de dierenarts er voor mijn gevoel EINDELIJK was moest ze van de wei af, het stuifde daar te veel. Het was vreselijk om haar zo te zien lopen. Ze had er niet echt moeite mee, maar het zag er niet goed uit.
Buiten de wei heeft de dieren arts het schoongemaakt, en er naar gekeken. Het was niet gebroken.
Dat was echt een opluchting, hij legde uit wat er aan de hand was. Maar die pony stond daar nog steeds te bloeden.
Haar twee pezen aan de achterkant zijn gescheurd, kapot geslagen. En omdat ze wond open was zou ze in het gips moeten. Ze zou maanden stalrust moeten hebben en het kan een jaar duren eerder ze weer echt wat kan.
Ze zou voor altijd kreupel kunnen blijven, alleen recreatie rijden, en er was een kleine kans op dat ze gewoon sport pony kon blijven.
Alledrie die keuzes vond ik niet erg, zolang ze dan maar gelukkig zou zijn.

Mijn moeder zat eerst met de keuze om haar in te laten slapen, ik barste opnieuw in tranen uit en hing alleen maar bij die pony om haar hals. Wetend dat dat mijn laatste knuffel met haar kon zijn. Dat vannochtend mijn laatste buitenrit met haar kan zijn.

Ik had natuurlijk bezwaar, als we haar lieten behandelen had ze 50% om gewoon weer goed te worden, buitenritjes enzo, vinden we allebei harstikke leuk. en 50% procent op dat ze kreupel kan blijven, maar dan kan ze altijd nog gewoon op de wei blijven staan en nog een goed leven krijgen.
Mijn vader vond ook dat we haar die kans moesten geven, en zei dat geld hierbij nu geen rold speelde. Dus mijn moeder draaide al snel bij omdat ze naar de kosten keek.
Ik weet dat ik hier egostisch mag klinken, natuurlijk wil ik niet dat mijn pony pijn leid. Maar ik heb haar nu al 8 jaar. Wij kennen haar door en door, en zij ons. Wij kunnen op die pony bouwen en zij op ons. Jolly is echt een stertke pony, met 40 graden koorst heeft ze mee gedaan met het ruiterbewijs, sterk gehouden. Daarna kwamen we er pas achter dat ze ziek was, ze heeft droes gehad. kwam ze helemaal goed van af.
Dat wil niet zeggen dat dit goed komt, maar we moesten haar wel de kans geven. Jolly is een vechter, die zal alles doen om later nog gelukkig te zijn. Ze geeft niet op zonder gevecht, nu maar hopen dat ze wint.

Dus Jolly moest nog een klein stukje lopen, naar het gras veld. Daar kon ze behandeld worden. Ze kreeg extra zware spuit, omdat de dierenarts weet, ze is als de dood voor vee artsen, prikken haat ze, en ook de tandarts. Met de tandarts een verdoving voor 800 kilo gehad en een praam op haar neus en als nog spatjes. *ze weegt 400 kilo.

Op het gras werd kreeg ze een spuit en ze liet zich vallen. Ze kon nu behandeld worden, verdoving werkte allemaal. Hij had eerst het vlees gehecht, ik zat bij haar hoofd en aaide haar. Mijn moeder moest haar been omhoog houden. Maar het was natuurlijk geen prettig gezich, ik bood aan om het te doen. Ik kan nog niet eens tegen zo'n dokters progamma, maar voor mijn meisje heb ik alles over.
Hij had het een en ander gedaan en toen kon het gips er om heen. Mijn moeder hield het niet meer en ik nam het even over.
Dat been was enorm zwaar, dat was wel even iets anders als hoeven uit krabben. Na twee minuten had ik al het gevoel dat ik niet meer kon, dat been was echt zwaar. Maar ik heb het een kwartier vast moeten houden, mijn armen waren helemaal lam, maar dat had ik voor haar over.
normaal had ik het na 5 minuten al opgegeven.

De dierenarts legde nog het een en ander uit en Jolly kwam rustig uit haar nacose. Ze wou eerst opstaan, maar ze was nog helemaal niet bij en zakte al weer snel terug. Jill bleef maar hinniken, ze snapte er niks van. Ze zag Jolly niet meer.

Jolly heeft zeker een uur eerst plat gelegen, de dieren arts was al weg. We hebben de hele tijd bij haar gezeten, en hopen dat alles goed komt. Ze ging nu proberen om op te staan. Alleen lukte het niet, haar been zat vanaf haar hoef tot aan boven haar hak in het gips. Het was haar die twee uur een paar keer gelukt om te gaan staan, maar viel daarna weer om. Mede omdat ze nog steeds niet helemaal bij was.
Rond 8 uur stond ze op, en nu staat ze nog steeds. Lopen doet ze niet, af en toe een pasje opij, maar lopen kan ze nog niet.
We hebben een stuk voor haar afgezet, ze heeft de ruimte en we letten de hele nacht op haar. Ze moet nog aan het gips wennen.
Maar ze heeft er toch niet zo veel last van, wanneer Jolly zich niet goed voelt, eet ze niet. Toen er nog niks om zat, was nog net gebeurd at ze gewoon handjes biks.
Ze moest het gras op, en ging gewoon grazen.

Ze staat nu nog op het grasveld, en mijn moeder en ik blijven de hele nacht bij haar. Deken op, hooi, water en van alles. De eerste nacht zal misschien de moeilijkste zijn.
Wat op nu fataal voor haar kan zijn is een infectie, nu maar hopen dat die er niet komt.
Ik werd echt helemaal gek toen ik mijn pony zo zag, die emotie, je kan niks voor haar doen, ookal wil je zo graag. Je wilt haar niet verliezen, en dan voel je je zo hulpeloos, zo klein.
Ik heb om 6 uur 's ochtends alleen een klein broodje op en sinds dien niks meer. Geen trek, ik voel buiten geen kou ookal sta ik in mijn shirtje, en nu begint de hoofdpijn een beetje te komen.
Volgens mijn ouders ben ik gloeiend heet, maar ik ga zo toch naar buiten. Ik laat haar niet in de steek, ik ga voor mijn meisje zorgen.

Sorry voor het hele lange verhaal. Ik heb echt alles verteld, maar ik moet het even kwijt. Misschien is er niemand zo gek om het allemaal te lezen, maar ik ben het kwijt. Het doet gewoon zo veel met je omdat je niet weet wat er gaat gebeuren.

Iemand die hier verder iets van af weet, ervaring mee heeft en mij misschien een beetje uit de brand kan helpen?

Edit: reacties zal ik morgen denk pas lezen, ik ga nu weer als een speer terug naar mijn meisje.

MikeRick

Re: Pezen gescheurt met open wond, iemand die kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:56

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar met zoveel liefde voor je pony moet het wel goedkomen!!!

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 05:50

veel succes en geef je pony maar een dikke knuf

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 06:12

zo dat is zeker schrikken!! hoop dat het goed komt meis , pb box staat open!! heel veel sterkte, zal het topic in de gaten houden.

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 06:23

Lieve sindbad,ik weet hoe jij je voelt en ik voel met je mee.
Maar met heel veel geduld en liefde maak je een hoop kans.
Ik denk aan je en duim voor je xxxxxxjes

je tante esther

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 08:49

Bedankt voor jullie reacties Lachen
mijn moeder en ik hebben vanacht buiten geslapen. Ze kan vandaag al een beetje lopen, we gaan zo meteen proberen haar in de stal te zetten.
Ik hoop dat alles goed komt, en nu goed verloopt.

Ik hou jullie op de hoogte.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 09:34

Wat verschrikkelijk om zoiets mee te maken Ach gut
Ik heb er gelukkig geen ervaring mee.Enkel met licht gescheurde oppervlakkige buigpees en tegelijk een geïrriteerde.En ik kan je zeggen,als het been vanbuiten genezen is,wacht je nog een lange weg Ach gut

Ik zou je aanraden zoveel mogelijk informatie in te winnen,over verschillende soorten therapieën,ervaringen van anderen en wat je nog maar kan opnoemen

Veel sterkte de komende tijd Ach gut

Daniella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:04

heej meid heel veel sterkte nu ik het verhaal weer lees krijg ik gewoon traantjes in mijn ogen!!! dikke knuffel aan de paardjes!!!

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 11:06

Ja, de dierenarts zei ook al, je bent er nog lang niet.
Maar ik heb echt alles voor die pony over, maar we gaan alleen door als zij het wil. Als zij er voor wil vechten, anders heeft het geen nut.
We hebben haar nu op de wei gekregen, stapje voor stapje, en elke keer even pauze.
We hebben de dierenarts gebeld, en hij zei dat ze maar even buiten moest blijven staan.
Als ze haar stal in moet moet ze een opstapje op, als mijn vader ook thuis is gaan we het nog een keertje proberen.

De manier waarop het moet is misschien gemeen, maar het is de enige manier om haar te helpen. We hadden al met touw achter haar kont haar ondersteunen, maar we moeten haar helpen en dan een flinke pets geven dat ze er wel in gaat.
Ik doe het liever ook niet, maar er is geen andere manier, we kunnen niet lief gaan staan, want dan doet ze het niet.
Dus vanavond moet ze in de stal staan, en dan komt ze de komende 5 a 6 maanden er niet meer uit.

Ik hoop nog steeds wakker te worden, dat het allemaal maar een nacht merrie was.
Wat ook een grote rol speeld, waardoor ik zo over stuur ben is de schrik, de schrik dat ik haar kwijt kon zijn in zo'n korte tijd, en ik blijf er bij, het zag er echt verschrikkelijk uit
het is niet uit te leggen, maar het hing er maar een beetje los aan.

Allemaal bedankt voor de reacties Lachen

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 14:01

Huilen Tips hier voor zijn niet meer nodig
We hebben nog eens goed met de dierenarts gepraat, en de kansen werden steeds kleiner.
Ze moest rust hebben, heel veel rust.
maar ook elke dag een spuit, en maakt niet uit of ze nou met haar been zit of niet, met een spuit gaat ze omhoog. Dus dat ging al niet, ze stampt nu de hele tijd met haar zere been en zo zijn er nog wel meer van die kleine dingetjes die niet mee zitten.

Nu hebben we maar besloten dat we haar laten inslapen Verdrietig
Het is niet eerlijk, maar we mogen nu niet met ons hart denken. En om die pony nou te laten leiden en ze kan er een slap pootje aan over houden.

Ik doe het liever ook niet, en de tranen blijven maar vallen. Maar ik zal toch echt afscheid van haar moeten nemen.
We hebben er nu langer over na kunnen denken, en niet maar 10 min. Het is het beste voor mijn meisje. Huilen

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:07

jeetje meis,heel erg veel sterkte!!!!!!!!!!!!!

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:08

He verdorie...dat is echt kl*te

Heel veel sterkte ermee! Dit zijn hele nare dingen maar ik denk inderdaad het beste voor je paardje.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:12

Wat een nachtmerrie.
Ik weet niet meer te zeggen dan: heel veel sterkte!
Je hebt iig alles eraan gedaan wat kon om haar te redden.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:16

vreselijk..
wens je (en je moeder en vader) heel veel sterkte..
probeer je te steunen door te bedenken dat je haar uit haar lijden verlost hiermee..

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:27

verschikkelijk.
heeeel veel sterkte.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:44

Jeetje Rochelle.... Wat erg! Ik ken Jolly nog van toen jullie op Manege Arslonga in Haarsteeg stonden en ze net pas ingereden was....
Ze is zo mooi... Heel veel sterkte!! Kusje Ach gut

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:45

Dit is echt vreseljk! Ik wens je echt heel veel sterkte in deze moeilijke tijd. Ik vind dat je een hele dappere beslising hebt genomen. Je wilt je paardje nog zo graag bij je houden en je wilt haar niet kwijt en dat snapt iedereen. Maar voor haar is het het beste. Soms moet je even niet met je hart nadenken, en dat zijn de moeilijkste momenten.
Maak nog wat laatste foto's en knip een stukje van dr manen of start en bewaar dat, zodat je haar nog altijd even kunt voelen. En probeer vooral aan de mooie herrinneringen te denken die je met haar hebt en niet aan dit vreselijke gedoe. Heel veel sterkte en als je wilt praten, is m'n pb-box open voor je!

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:46

Meis, ik wens jou en je ouders ongeloofelijk veel sterkte met het verlies van Jolly. Ik kan me indenken dat het vreselijk veel pijn doet voor jullie, maar als dat het beste is voor Jolly, moet het maar zo zijn Verdrietig

Ik was er niet op voorbereid
het ging allemaal zo vlug
waarom gunde HIJ ons niet nog wat meer tijd
kom alsjeblieft nog even terug

Ik kan jou niets meer zeggen
ik kan jou niets meer vragen
de herinnering aan jou
zal echt never nooit vervagen

Geef me nog eenmaal
voor de allerlaatste keer
de kans afscheid te nemen van jou...
en zal aan je denken, voor altijd weer

Jolly: geboren op ?-?-1995 & gestorven op ?-7-2006

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:05

heel veel sterkte! Heel dapper dat je deze keuze maakt. Ik denk ook dat dit het beste voor je pony is.

louskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:28

heey meiske, Ik kreeg het doorgelinkt Van michelle.
Wat vreselijk zeg!!
Echt heel veel sterkte ook voor je moeder.
En Dit is een zinnetje die ooit iemand tegen mij verteld heeft op bokt. : Ze is pas ECHT dood als je haar vergeten bent!.

Echt super veel sterkte meis!! Kusje

leonie_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:29

wat een verschrikkelijk verhaal. Ik wens je ontzettend veel sterkte de komende tijd. Wat zal jij een verdriet hebben.
Ze is voor altijd uit het zicht, maar ik weet zeker dat ze NOOIT uit je gedachten en hart is

Misz_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:23

Ik zit yhier gewoon met tranen in mijn ogen je verhaal te lezen..
Wat erg dat je dít moet meemaken met je pony!
Maar je bent sterk, heel sterk. Je durft de keuze te maken die
niet alleen in jou voordeel is, maar je denkt aan Jolly!
Heel goed meis, vergeet niet dat het de juiste keuze is!
Heel veel sterkte..

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:49

Hey Rochelle,

Ik hoorde het verschrikkelijke bericht vandaag op het werk van je vader. Later stond hij met tranen in de ogen in de winkel en vertelde dat jullie een besluit hadden genomen.

Ik vind het echt verschrikkelijk. Tijdens het lezen van je verhaal heb ik echt zitten janken. Ik weet hoe jij met je dieren bent en hoeveel ze voor je betekenen. Ik heb het zelfde verhaal zo ongeveer al een paar keer meegemaakt en ik weet ook hoe ontzettend verdrietig je dan bent en hoe machteloos je je dan voelt.

Ik heb heel veel respect voor jullie!

Dikke knuffel voor jullie allemaal en voor Jill en Sindbad.

Heel veel sterkte en houd je taai,

Groetjes Danielle

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 17:53

bedankt allemaal Lachen
de keuze is wel moeilijk, maar minder moeilijk dan dat ik hem gister gemaakt zou hebben.
Mijn vader wou dat Jolly eerst nog gips kreeg, zodat we wat meer tijd hadden om na te denken.

Nu snap ik het ook totaal, ookal zie ik zo tegen het afscheid nemen op, ik wil het liefste dat het nog vanavond gebeurd.
Ik weet dat het hard klinkt, en ik had dit ook niet van mezelf verwacht. Maar die pony leidt nu gewoon echt, en dat is vele malen erger dan eerder afscheid nemen.
Ze kan amper lopen en gaat helemaal tegen het hek aan staan. We moesten haar helemaal aan de andere kant van de wei mee sleuren naar de stallen waar ze kon leunen. Dit is niks zo voor dit beestje. Maar die stomme dierenarts zijn spul is op, hij zegt dat ze het best wel uit kan houden tot morgen.

Dat zal ook wel, maar dit doet ons gewoon heel veel pijn om haar zo te zien. En dit is niet hoe ik wou dat haar laatste dagen waren. Dit had niet mogen gebeuren.

Ik kan nog steeds niet geloven dat het echt is, ik hoop nog steeds wakker te worden. Dat Jolly gewoon weer in haar stal staat en naar ons hinnikt, dat ik haar stal deur open doe en dat ze er weer gezond de wei op rent.

Maar die pony is enorm sterk, maar ze heeft het nu ook op gegeven. En dan is er ook nog maar echt een optie. Daar kan je niet omheen.

Ik weet niet of ik foto's ga maken. Ik heb haar eerlijk gezegt liever niet ziek op de foto. Niet met doffe ogen, maar dat zei ik vanmiddag al tegen mijn moeder, ik knip een stuk van haar manen en staart af. ze heeft vandaag al een heleboel lekkers gekregen.
Vanavond ga ik haar nog lekker borstelen, helemaal vertroetelen omdat ze gek is op aandacht. En morgen ga ik zelf naar de winkel, koop alles wat zij lekker vind en ga haar weer lekker verzorgen.
Dat is denk ook mijn manier van afscheid nemen. Haar nog even lekker verwennen, nog even geven wat ze wil. Want ze mag dan wel met haar been staan, maar dat wil niet zeggen dat ze het niet lekker vind om geborsteld te worden. Ze vind het nog steeds heerlijk als je lekker bij haar staat en knuffelt.

Dit is niet wat zij verdiende, ondanks allesblijft ze zo lief en trouw. Ik kan me het niet voorstellen hoe het zonder haar is. Maar ik mag niet egoistisch zijn. Dit is het beste, voor haar, en toch ook een beetje voor ons. Ze valt in slaap, het zal moeilijk voor ons zijn omdat wij weten dat ze niet meer wakker word. Maar rustig in slaap vallen is toch beter dan een jaar met vreselijke pijn op stal staan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:05

sow wat een verhaal man, echt rot zeg. Heel veel sterkte en verwen haar lekker.