Ruin met gezwollen koker,hoe ernstig is dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mammaslamma

Ruin met gezwollen koker,hoe ernstig is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 18:27

Mijn ruin stond vanochtend met een opgezette koker, een grote bult aan 1 kant, het doet geen pijn als ik eraan zit.
Heb hem gewassen met lauw water en een beetje soda, maar durf niet te ver erin te gaan, ivm beschadiging o.i.d.
Hij staat 24/7 op de wei, gisteren heb ik hem nog zien plassen en vandaag hing z'n piep er een klein stukje uit, maar ik heb niet gezien of hij heeft geplast, er zitten wel veel vliegen in/rond.
Krijg de veearts niet te pakken, maar hoe ernstig is dit nu?
Ik zou hem wel ff goed schoon willen maken, maar hij hangt hem er niet uit, dus dat is niet zo makkelijk.

tessie1985

Re: Ruin met gezwollen koker,hoe ernstig is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:04

bel even een dierenarts voor advies Knipoog

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:04

Bij had een paard het laatst en hun moesten het afspuiten.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 21:08

Heb de veearts te pakken gekregen, moet hem wassen met babyshampoo,i.i.g iets zachts en dan helemaal naar binnen........
Schijnt geen groot probleem te zijn, behalve als hij niet kan plassen, maar dat heb ik nog niet gemerkt.
Wat houd afspuiten in, met de waterslang of bedoel je injecteren.....

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:13

gewoon zachtjes de slang erin met een zwakke lauwe straal als je "operatie"handschoentjes hebtkan je voorzichtig met de hand naar binnen,de penis zelf zit in een hoesje (zeg maar)in de koker
dus dan kan je gewoon voorzichtig soppen en uitspoelen als je paard het goed vindt.heb ik bij de mijne ook gedaan toen die een dikke koker had nu doe ik dat 1x in de 2 weken ong.succes

imposant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:16

ik heb dit ook gehad met mijn ruin!
het kwam bij mijn paard omdat hij te veel stil stond en meer moest draven! die van mij die stond toen op DA advies 3 dagen stil in zijn stal!
mocht later weer draven en het was weer geslonken!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 06:26

met de waterslang

simonevloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 07:02

Het kan ook een ontsteking aan de koker zijn. Je moet dan beginnen met antibiotica. Als je je paard sedeert laat hij zijn koker zakken en kun je hem wassen.

lyzzievb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 21:43

bij mijn paardje hebben ze toen hij een ontstoken koker had hem laten uitschachten en toen helemaal schoongemaakt.
Verder antibiotica kuur en iedere dag afspuiten en schoonmaken met betadine scrub.

Omdat mijn paardje nogal moeilijk is met uitschachten op het juiste moment hebben we een spulletje gekregen waardoor hij ontspannen werd en daardoor ging hij hem uitschachten. is weer helemaal goed gekomen!!!

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:31

Hoi! Mijn paard had hetzelfde... Ik moest het schoon maken met hydrocortiderm, helemaal insmeren (ook in de koker) 1x per dag 2 dagen lang, daarna de derde dag helemaal uitspuiten met water en betadine shampoo, daarna weer hetzelfde herhalen, als het goed is moet het dan weg zijn...

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:01

2 stalgenoten hebben het ook pas gehad bij hun ruin, de een had een merrie waarmee hij samen staat geprobeerd te dekken, en de andere 'zomaar'.
Zij moesten ze ook met babyshampoo wassen en ze hadden nog een onstekingsremmer gehad.
Als hij hem niet wil laten zakken uit de koker kan je evenutele kijken of hij het wel bij een merrie laat zakken, bij een van de paarden werkte dat super.

lore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:44

Die van mij heeft ook regelmatig opgezette koker (lijkt precies een hengst zeggen velen dan). Bij mijn paardje komt het door oedeem. Slechtere vochtafdrijving bij minder werken en warmte. Hij moet dan geen pillekes of spuitjes, alleen harder werken, poten afspuiten en koker afspuiten, ik ga met waterstraal en vingers (handschoen) lichtjes in de koker en vrijf volledig uit. Krijg geen weerstand, paardje laat dit alles braafjes doen se.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 11:32

Klinkt ook logisch, met het warme weer rij je minder, en is een broeihaard voor infectie's, ik doe nog iedere dag wassen en uitspuiten met water, het slinkt wel wat, maar gaat langzaam.
Hij kan wel plassen en hem eruit laten hangen, alleen nooit op het moment dat ik een sopje bij de hand heb................

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:50

Mijn ruintje heeft het op het moment ook een beetje met het warme weer. Zn pielewop hangt er dan ook vaak een stukkie uit. Heeft hij elk jaar met de warmtedagen en de DA zei vorig jaar dat ik het een beetje in de gaten moest houden, of hij nog wel voldoende plaste e.d, maar dat het verder niet ernstig was.
Idd doen ze nu minder en broeit het daar natuurlijk behoorlijk met deze hitte

gedupeerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 00:47

Ja, best een lastig probleem die kokers.
Moet je ze schoonhouden en hoe dan?

In de natuur houden ze het zelf schoon.........

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 07:49

Als ze hun pielemans dr uit hebben, even langs gaan met een babydoekje Knipoog Dan vallen dr velletjes e.d eraf.

In de natuur houden ze het zelf schoon door te dekken ja, even in een merrie en schoon is de handel weer.
Maar in de natuur heb je geen ruinen Knipoog