Sterilisatie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chivance

Sterilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 17:56

WIe heeft ervaring met sterilisatie van zijn merrie? En welke techniek werd er gebruikt?
Hoe reageerde jou merrie nadien? Werd ze er makkelijker op?
Kortom, ik wil er alles van weten. Bedankt alvast om dit te lezen.

Freya_bokt

Re: Sterilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:42

Waarom zou je dat willen doen? Als je haar niet laat dekken kan ze toch ook niet drachtig worden?

Verward

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 21:43

Het gaat niet om het dekken, ze heeft enorm last van haar eisprong of hoe moet ik het zeggen.
Om de drie weken krampen, gebold lopen van de pijn, ... het is echt te doen om haar welzijn te verbeteren.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:44

Een knikker laten zetten door de DA kan ook een optie zijn. Mocht je dan ooit wel willen gaan fokken is deze eenvoudig te verwijderen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:08

Je kunt ook eens naar Eric Laarakker gaan.
hij heeft een merrie en eenhengst bij ons op stal heel erg goed van een aantal problemen af geholpen.

De hengst beet en sloeg zichzelf, hormonaal probleem. Dit is bijna helemaal weg. Alleen als hij opgefokt is af en toe nog een beetje happen naar zichzelf.
De merrie heeft een paar behandelingen gehad, was zo hengstig en had zo'n pijn in haar eierstokken dat ze niet te rijden was, nu gaat dat heel erg goed.

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 13:22

Soms is het moeilijk om de juiste beslissing te nemen.
Wij gaan haar straks laten onderzoeken in de kliniek of er een structureel probleem is.
En woensdagnamiddag komt de mevrouw (ben de naam even kwijt) van Horse Body Balance.
Alleen als het echt niet anders kan, laten we haar opereren.

Iemand ervaringen met Horsebodybalance?

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:44

Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van sterilisatie van en merrie. Ik vraag me ook af of het wel mogelijk is. In ieder geval is het veel ingrijpender dan een sterilisatie van een hond of kat.
Is het niet hormonaal te behandelen? Soort (prik)pil voor het paard? Ik heb zelf ook heel veel last van de ovulatie en sinds ik de prikpil heb heb ik er helemaal geen last meer van.

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:05

Bij de mens is sterilisatie het doorknippen van de eileider zodat het zaad niet meer bij het eitje kan komen.

De ingreep verandert niets aan het feit dat er wel nog gewoon een eisprong is. Ik denk dus dat het voor jouw merrie niet zou helpen. Het is ook een ingrijpende operatie omdat ze echt in de buikholte moeten gaan om de eileiders te bereiken. Daar kunnen veel complicaties bij komen zoals bloeding, infectie,... En ze is dan definitief verloren voor de fokkerij, en zal dus een deel van haar verkoopwaarde verliezen. Ik zou het persoonlijk niet doen.

Heeft je veearts geen alternatief?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 21:13

Hey Chivance hoe gaat het nu met het paard wat is geopereerd? Of heb je het over dezelfde merrie? Het laten steraliceren van een merrie is een behoorlijke ingreep volgens mij. Durf je dat al aan na de koliek of is het juist om de koliek tegen te houden? Er zijn trouwens ook hele goede homeopatiche middelen in de handel.

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 22:04

Bij ons in België gebeurt de sterilisatie van de merrie via een laparoscopie. Dit is, ondanks er toch nog een risico (alle operaties houden risico's in) aan verbonden is, de meest vriendelijkste en veiligste methode voor het paard. Als ze bijv. 's morgens geopereerd zijn,mogen ze 's avonds al naar huis. Gezien de paardenchirurg werkt met de allernieuwste methodes denk ik niet dat aan deze operatie zoveel risici's verbonden zijn als aan de operatie waar men de ingreep nog uitvoert via de buik en dus ook de darmen er uit moeten. En dit werd me ook bevestigd in de kliniek.

Nu echter ondertussen zijn we terug uit de kliniek en blijkt dat bij ons paard een operatie niet nodig is. Ze heeft veel pijn bij de eisprong, daar hebben we een homeopatisch middeltje tegen dat echt heel goed helpt, nl. Red Lady. Dit goedje moet je drie dagen voro de ovulatie geven en twee dagen nadien. Maar het probleem is dat het paard onregelmatig ovuleert. En daarvoor moesten we een oplossing zien te vinden, nu moet ze drie weken Regumate nemen en dan kan het zijn dat de regelmaat zich spontaan herstelt.

HAllo Aerdenhout
met U2 gaat alles goed. Het is nu bijna 8 weken geleden dat ze geopereerd werd en ze doet het goed. Houden zo hé!

Groetjes en bedankt aan iedereen!