ontstoken oog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kims

ontstoken oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 10:30

Ik kwam gisteren de wei binnen lopen en zag dat Nusanna haar oog helemaal dichthield. Ik ben even beter gaan kijken en zag dat haar oog flink ontstoken was. Er komt heel veel traanvocht en prut uit en haar oogvlies is echt knalrood. Ze houdt haar oog maximaal op een klein kiertje open.
Ik ben gelijk naar de dierenwinkel gegaan om bright eye en heb haar oog even met gekookt (wel afgekoeld natuurlijk Knipoog ) water uitgespoeld. Vandaag kwam ik weer naar haar toe en was de situatie nou niet echt verbeterd.

Iemand tips met middeltjes tegen ontstoken ogen? Ik heb wel eens gehoord van afgekoelde kamillethee in het oog druppelen? werkt dat of is dit niet echt slim? Is dit bright-eye spul eigenlijk wel goed voor haar? Is een ontstoken oog een reden om de DA te laten komen?

Bedankt!

muiszje

Re: ontstoken oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:06

Brught - eye zou ik niet gebruiken, is ook niet de bedoeling om IN het oog te smeren, alleen eromheen> maar omdat het zalf is kunnen er allemaal dingen om het oog blijven kleven.
Gewone zakjes kamille thee in afgekoeld water dompelen en het hele oog ermee "afvegen" (van achter naar voren) werkt heel goed. (hoeft trouwens niet per se kamille thee ze zijn, als de thee maar puur is zonder toegevoegde dingen etc).

Verder zou ik personelijk, als het al zo erg is allang de DA hebben gebeld, als je niet oppast kan het oog beschadigd raken en dat is zwaar knudde.
Ook zou ik een vliegenKAP kopen (dus geen NETJE!) deze weren de vliegen erg goed.

Noesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:39

Zelf gebruik ik wel eens een druppel van de DA die ik erg goed vind werken.. Hij komt bij ons vaak genoeg op het terrein dat ik hem er niet voor hoef te bellen, maar als het echt zo erg blijft zou ik hem toch zeker even ernaar laten kijken!

De druppels die ik gebruik heet iets van Genta Polycorte...

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:00

gewoon even bij de dierenarts binnenlopen, daar hebben ze speciaal uitwasmiddel, een spul dat de korstjes en viezigheden snel losweekt, zonder schadelijk of irriterend te zijn, dan een speciaal zalfje, dan is die ontsteking in enkele dagen weer onder controle.

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 19:43

Bedankt voor de reacties.
Vandaag was de situatie niet verslechterd en ook niet verbeterd, morgen dus maar even langs de DA om een zalfje oid.
Dat bright eye spul smeerde ik zowiezo niet in haar oog hoor, meer op haar oograndjes zeg maar.

Die tip met kamille is wel een tip voor de volgende keer als het nog niet zo heel erg ontstoken is.
Bedankt!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:00

Ik zou gewoon even de DA laten komen.. Die kan er even wat aan doen en je goed spul geven!

pros_zero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:05

uitspoelen met gekookt water (wel ff laten afkoelen natuurlijk) en met een watje schoonmaken.
en anders idd ff langs de Dierenarts hebben speciale zalfjes ervoor

_channiej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:32

bij mijn verzorgpony hadden we vandaag ook zoiets, het traande en ze hield hem maar een beetje open en er zat een witte gloed over haar oog. meteen de DA gebeld, en bleek dus dat het oog ontstoken was, en nu moeten we 2x per dag een zalfje erop doen.

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:43

ik vraag me nog steeds af wáárom mensen toch echt een vliegenkap aanbevelen?!
Ik raad ze altijd meteen af!
Mijn paard z'n wimpers kwamen er tussen en doordat zijn oog ook jeukte ging hij flink lopen schuren... idd met een open ooglid door dat o zo goede vliegenkapje! Met als gevolg dus dat hij een flinke wond had op z'n oog!
Daarvoor had hij al een dik oog hoor, dat kwam omdat hij bultjes had onder het 3e ooglid.
Daarnaast kan het broeierig worden onder zo'n kapje (heeeerlijk voor de bacteriën) en als het kapje niet goed om het hoofd sluit kunnen er zelfs vliegen onder komen die er dan onder blijven! En als er een horzel onder terecht komt nou berg je dan maar....

Wees er ook op voorbereid dat je absoluut geen zalf met corticosteroïden erin geeft als je paard een wondje in z'n oog heeft. Het oog wordt wel minder dik en schoner, maar het werkt de genezing van het wondje juist tegen!
Mijn dierenarts vertelde dat 1 keer per dag geen kwaad kan als je de andere 2 á 3 keer per dag gewoon met een ander zalfje zalft, maar de dierenarts in Utrecht vertelde dus dat het wél kwaad kan en dat had ik dus zelf ook ondervonden. Gewoon éérst het wondje genezen dán pas de rest. (dus het probleem bij de wortel aanpakken)

MikeRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:57

Ik gebruik voor mijn paard een oogzalf genaamd CAF, op advies van mijn DA gekregen en het werkt super, na 1 keer in het oog is het meestal bijna weg. Advies van DA is om het 2 á 3 dagen te gebruiken.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:57

casjuh schreef:
ik vraag me nog steeds af wáárom mensen toch echt een vliegenkap aanbevelen?!
Ik raad ze altijd meteen af!
Mijn paard z'n wimpers kwamen er tussen en doordat zijn oog ook jeukte ging hij flink lopen schuren... idd met een open ooglid door dat o zo goede vliegenkapje! Met als gevolg dus dat hij een flinke wond had op z'n oog!
Daarvoor had hij al een dik oog hoor, dat kwam omdat hij bultjes had onder het 3e ooglid.
Daarnaast kan het broeierig worden onder zo'n kapje (heeeerlijk voor de bacteriën) en als het kapje niet goed om het hoofd sluit kunnen er zelfs vliegen onder komen die er dan onder blijven! En als er een horzel onder terecht komt nou berg je dan maar....

Wees er ook op voorbereid dat je absoluut geen zalf met corticosteroïden erin geeft als je paard een wondje in z'n oog heeft. Het oog wordt wel minder dik en schoner, maar het werkt de genezing van het wondje juist tegen!
Mijn dierenarts vertelde dat 1 keer per dag geen kwaad kan als je de andere 2 á 3 keer per dag gewoon met een ander zalfje zalft, maar de dierenarts in Utrecht vertelde dus dat het wél kwaad kan en dat had ik dus zelf ook ondervonden. Gewoon éérst het wondje genezen dán pas de rest. (dus het probleem bij de wortel aanpakken)

dan heb je waarschijnlijk een "slappe" . ik heb er eentje van imperial riding en die zijn van heel stevige stof, die blijven dus goed in vorm en hebben wat dat betreft goede naden waardoor er genoeg ruimte overblijft voor het oog met de wimpers. (ruimschoots trouwens)
Ook zit er bont omheen als het goed is, waardoor de vliegen er niet ingaan, ook niet als ie iets te los zit. het bont sluit namelijk wel aan.
dat broeierige: nee valt wel mee, het is gaas alleen waar het bont zit is af en toe zweterig.

verder: een netje is voor mijn pony geen optie, de vliegen kunnen er alsnog tussen en ze blijft maar schudden. ook prikken die dingen af en toe eens in dr oog. Ook vallen die "lintjes" over haar oog heen waardoor ze haar oog soms moeilijk kan openen.

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 08:42

muiszje schreef:
dan heb je waarschijnlijk een "slappe" . ik heb er eentje van imperial riding en die zijn van heel stevige stof, die blijven dus goed in vorm en hebben wat dat betreft goede naden waardoor er genoeg ruimte overblijft voor het oog met de wimpers. (ruimschoots trouwens)
Ook zit er bont omheen als het goed is, waardoor de vliegen er niet ingaan, ook niet als ie iets te los zit. het bont sluit namelijk wel aan.
dat broeierige: nee valt wel mee, het is gaas alleen waar het bont zit is af en toe zweterig.

verder: een netje is voor mijn pony geen optie, de vliegen kunnen er alsnog tussen en ze blijft maar schudden. ook prikken die dingen af en toe eens in dr oog. Ook vallen die "lintjes" over haar oog heen waardoor ze haar oog soms moeilijk kan openen.

Ik heb het echt over de stevige (en zéker de slappe). En mijn paards oog was behoorlijk toegetakeld door dat ding....

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:37

hmmm raar, geen van alle paardenb ij ons op stal hebben er last van..

Xeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 13:06

Spoelen met afgekoelde kamillethee (op een watje is het makkelijkst) en als dat niet werkt bij de da zalfje halen Knipoog

Een vliegenkap moet goed aansluiten, slap of stevig, als het niet aansluit dan kruipen de vliegen erin!!