Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

dierfysio schreef:beweeglijkheid is toch fors verminderd doordat een of meerdere gewrichten in de sprong nu vastgegroeid zijn.
Citaat:Gelukkig is er sinds kort een nieuw geregistreerd diergeneesmiddel voor paarden verkrijgbaar (Tildren®) dat specifiek de osteoclasten (de botafbraak) remt. Het middel is afkomstig uit de humane geneeskunde en is bedoeld om ziekteprocessen waarbij meer bot wordt afgebroken dan aangemaakt, gedurende langere tijd te remmen of zelfs te stoppen. Met name de beginstadia van spat en bepaalde vormen van hoefkatrolontsteking lijken goed op dit middel te reageren.

Nu ga ik namelijk niet springen en anders mss wel. 

Hopelijk kan ik volgend jaar hetzelfde zeggen. 
Dewi schreef:@alani: osteolyse is juist bot afbraak. Ik denk dat er verwarring is ontstaan door mijn eerdere post.
Er zijn 2 vormen van spat:
1) Bot wordt afgebroken, er ontstaat een soort 'gat' in het botweefsel (hierdoor kan extra beweeglijkheid in het gewricht ontstaan zgn instabiliteit)
2) Er wordt bot aangemaakt, er ontstaat extra bot waardoor de gewrichtsspleet kan dichtgroeien (hierdoor is er geen beweeglijkheid meer mogelijk in het gewricht)