Wanneer veulen enten.?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tiggert

Wanneer veulen enten.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 12:33

Wie kan mij even helpen.?
Wanneer moet je een veulen enten?
Meende de 1ste dag.(binnen 24 uur)
en dan de basisenting vanaf wanneer kan die.? (4 maand?)
Die moet dan na 4/6 weken herhaald worden.
En dan binnen het jaar weer toch?

Is dit juist.?

Alvast heel erg bedankt,
(het is bij mij al weer 2 jaar geleden, en paspoort niet bij de hand)

Edit: Uiteraard geen 2 jaar geleden dat mijn pony geent is. dat gebeurd netjes op tijd,
Maar 2 jaar geleden dat ze geboren is, toen is ze ook netjes geeent, wist alleen niet presies meer wanneer de entingen voor veulens moesten.
Laatst bijgewerkt door tiggert op 01-07-06 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Puera

Re: Wanneer veulen enten.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 13:38

Je kan het veulen een veulenprik laten toedienen, maar het is niet noodzakelijk. Veel merriehouders laten het achterwege. Maar als je je er beter bij voelt, kun je het altijd doen, het kan nooit kwaad dat de DA even naar je veulen kijkt. Vaak zitten er wat vitamines of een antibioticum in de veulenprik.

Je kunt vanaf een maand of 5 de basisenting laten toedienen, dan is de immuniteit zo'n beetje uitgewerkt die het veulen via de biest van de moeder heeft meegekregen en kan het veulen beginnen met de opbouw van zijn immuniteit. Voor die leeftijd heeft het weinig zin omdat de enting dan geen effect heeft omdat de immuniteit die het veulen via de biest gekregen heeft de entreactie tegengaat.

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 13:51

Als we het hebben over de influenza-vaccinatie:
• Basisvaccinatie
Alle nog niet eerder geënte dieren dienen een basisvaccinatie te ontvangen, bestaande uit 3 entingen; tussen de eerste en tweede enting moet 4 weken zitten en tussen de tweede en derde enting moet 6 maanden zitten.
• Herhalingsvaccinatie
Elk halfjaar.
• Veulens
Veulens van goed gevaccineerde merries kunnen geënt worden vanaf 6 maanden leeftijd. Is een merrie niet of slecht gevaccineerd, kun je haar veulen beter vanaf 4 maanden al enten.

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 07:49

Ik vind een veulen prik wel belangrijk,deze is er tegenwoordig in pasta vorm en die kuur duurt 5 dagen .
leren ze gelijk wennen aan wormenkuren Haha!

tiggert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 09:20

Bedankt voor de antwoorden, hier kan ik wat mee!