Ervaring met Patella Fixatie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jestop

Ervaring met Patella Fixatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 21:01

Mijn paardje haar knie is een maand geleden op slot geschoten, alleen ging ie niet meer zelf terug.
Dierenarts was geweest en heeft hem na veel trek en duwwerk en veel spierverslappers later weer goed gekregen maar nu waren haar kniebanden verrekt. Na 2,5 weken terug geweest en toen was het weer goed en mocht ik rustig aan opbouwen. helaas na een week liep ze weer flink kreupel.
Nu weer 2 weken stappen en dan terug en eventueel een scan. Volgens de dierenarts mag ik nu een maand niet rijden.
Heeft iemand hier ervaring mee? Hoelang het duurt enz.

Neverhere

Re: Ervaring met Patella Fixatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 08:11

Heb zelf gelukkig geen ervaring maar een kennis van me haar paard heeft het ook.
Jong paard nog, net ingereden. De DA zeiden dat ze het beste de banden kon laten snijden. Das niet ongevaarlijk en geen garantie dat je paard nog goed kan blijven lopen m.n. in de sport. Zodoende is ze verder gaan informeren en nu is er een aantal keren een fysiotherapeut bij geweest.
Daar was ze een tijdje terug erg tevreden over.
Hoe het nu is weet ik niet. Als je wilt kan ik even voor je informeren en vragen wie die peut is want die komt volgens mij overal in het land maar heeft het wel razend druk.

jestop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 08:37

nou dat lijkt me niks, (snijden) eerst maar even de scan afwachten hoe dat is, hopelijk valt het mee..

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 11:33

je kunt proberen de stand van de voet wat te veranderen (binnendoor zetten, of juist buitenom), vraag je smid daar eens naar. de stand in de knie verandert dan ook, wat hopelijk voorkomt dat hij op slot schiet.

verder is het inderdaad mogelijk om mbv een dierenfysiotherapeut je paard zodanig te trainen, dat de bespiering boven de knie sterker wordt, en zo ook het probleem vookomen wordt. kijk eens op www.nvfd.nl -> therapeuten voor een gereistreerde dft in jouw buurt. zoek naar mensen met een P bij de naam; die behandelen paarden.

als dat niet genoeg helpt, is er een operatie mogelijk, waarbij de middelste knieband doorgehaald wordt. het paard kan z'n knieschijf dan niet meer optrekken, en dus de boel niet meer op slot zetten. passief staan (staand slapen) is er dus ook niet meer bij daarna. natuurlijk heeft een operatie risico's, maar deze is relatief weinig ingrijpend, en de resultaten vrij goed. vraag je d.a. er eens naar!

veel succes, hoop dat het gauw opknapt!

jestop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 17:09

dierfysio schreef:
je kunt proberen de stand van de voet wat te veranderen (binnendoor zetten, of juist buitenom), vraag je smid daar eens naar. de stand in de knie verandert dan ook, wat hopelijk voorkomt dat hij op slot schiet.

verder is het inderdaad mogelijk om mbv een dierenfysiotherapeut je paard zodanig te trainen, dat de bespiering boven de knie sterker wordt, en zo ook het probleem vookomen wordt. kijk eens op www.nvfd.nl -> therapeuten voor een gereistreerde dft in jouw buurt. zoek naar mensen met een P bij de naam; die behandelen paarden.

als dat niet genoeg helpt, is er een operatie mogelijk, waarbij de middelste knieband doorgehaald wordt. het paard kan z'n knieschijf dan niet meer optrekken, en dus de boel niet meer op slot zetten. passief staan (staand slapen) is er dus ook niet meer bij daarna. natuurlijk heeft een operatie risico's, maar deze is relatief weinig ingrijpend, en de resultaten vrij goed. vraag je d.a. er eens naar!

veel succes, hoop dat het gauw opknapt!

Super thanx voor de info. Alleen het rare is... ze is nu 6 jaar en ze heeft nog nooit eerder problemen gehad met haar knie of het op slot zitten ervan. Ze heeft gerend op de wei en toen is het waarschijnlijk gebeurd... Dus ik denk dat de stand veranderen niet zoveel zin heeft? Ze staat van zichzelf al gewoon mooi recht....

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:49

meestal krijgen ze het als ze hard aan het groeien zijn, of worden ze er mee geboren. met 6 is afwijkend, inderdaad.

stand veranderen is juist om stand van knie ook te veranderen; het gaat er dan niet om of ze nu goed staan of niet. (fijn te horen trouwens dat je paard recht op z'n voeten staat; je wil niet weten wat voor ellende ik soms tegenkom, maar da's een heeeel ander verhaal!). vraag maar eens aan je d.a. en smid wat zij ervan denken.
succes ermee!

jestop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 19:07

ok zal ik doen thanx!!

jestop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 17:59

Update

Vrijdag naar kliniek geweest en ze liep weer goed, voor ze zekerheid nu 2 weken erop stappen en daarna rustig opbouwen.
Wanneer het weer mis gaat moet ze een half jaar op rust... Huilen
Ook heeft ze een anaboleninjectie gehad zodat haar spieren sterker worden. (iemand daar ervaring mee)
Dus benieuwd hoe het verder gaat..

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 00:06

Mijn paard had een knakkende knie.....alleen in de rechtergalop
iets met de rolkam werdt mij verteld, door slappe kniebanden.....de volgende fase zou op slot slaan zijn. Dat had ie nog niet gehad.

De kniebanden zijn ingespoten ( 2 dagen stappen en 5 dagen stap en draf onbelast)

Tevens heeft hij na een week ook een Anaboleninjectie gehad.
Het resultaat van de anabolen zie je pas op zijn vroegst met een maand en soms zijn herhalingen nodig. Je moet wel blijven trainen in de eerste 6 weken.
Een paard op rust een anaboleninjectie geven is zinloos. ( aldus De Lingehoeve)

Zijn knie knakte na 4 weken niet meer.
De anabolen.......die werken wel.

Toch wil ik graag meer weten, waarom mijn paard geen spieren kweekt en te slap blijft.
Maar een diagnose stellen is voor een DA nog steeds moeilijk.

jestop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 09:12

Maar het is wel helemaal over? in de strengen staat nu ook een stuk over knieen op slot

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 14:47

anabole steroiden zorgen voor meer spieropbouw. dus een prik daarvan, en dan op rust: dat is tegenstrijdig inderdaad. je moet wel trainen daarna.
verder heeft de stof een negatieve associatie bij mensen (misbruik in mn. wielersport / bodybuilding), maar het kan echt goed helpen bij spierproblemen. in mijnw erk adviseer ik het nog wel eens bij honden met een hernia: sie verslappen helemaal omdat de zenuw klem zit. als dat dan opknapt, is een prik anabolen echt een goede stimulans om de spieren weer sterk te krijgen.

voor wat betreft de opmerking waarom het paard slap blijft en geen spieren kweekt: dat gaat natuurlijk niet vanzelf, en niet in een week tijd. wat doe je nu met 'm qua extra werk om de boel op de rit te krijgen? heb je daar begeleiding bij (bijv. van een dierenfysio)?

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:06

dierfysio schreef:
voor wat betreft de opmerking waarom het paard slap blijft en geen spieren kweekt: dat gaat natuurlijk niet vanzelf, en niet in een week tijd. wat doe je nu met 'm qua extra werk om de boel op de rit te krijgen? heb je daar begeleiding bij (bijv. van een dierenfysio)?

Tuurlijk gaat dat niet vanzelf, dan snap ik.
Mijn paard heeft een probleem.......hoe meer ik de training opbouw, hoe meer de spieren wegvallen ipv andersom.
Het heeft te maken met zijn stofwisseling, maar de echte oorzaak kunnen ze dus niet vinden.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 16:49

OK, dat had ik niet begrepen, sorry. Haha!
misschien eens goed binnenste buiten laten keren door een gerenommeerde kliniek? second opinion als je het idee hebt dat ze niet goed doorzoeken?
sterkte, raar verhaal, heb het nog nooit eerder gehoord. dat zal het dus ook zo lastig maken.
hoop dat 't gauw opknapt!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 00:16

dierfysio schreef:
OK, dat had ik niet begrepen, sorry. Haha!
misschien eens goed binnenste buiten laten keren door een gerenommeerde kliniek? second opinion als je het idee hebt dat ze niet goed doorzoeken?
sterkte, raar verhaal, heb het nog nooit eerder gehoord. dat zal het dus ook zo lastig maken.
hoop dat 't gauw opknapt!

Iedereen staat voor een raadsel, hij is helemaal binnenste buiten gekeerd bij De Lingehoeve in Lienden.
Erik Laarakker kwam het beste uit de bus met het resultaat, helaas is het een terugkerend probleem.

Paard mag nu een maand de wei op met maatjes, dat doet hem altijd goed.