Paard zweet erg snel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abcde123

Paard zweet erg snel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 12:37

Ik weet niet of het goed staat..

Mijn paard zweet erg snel, ik denk niet dat het kwaad kan. Maar vind het toch wel een beetje raar.

Als ik d'r ga poetsen voor het rijden, staat ze al te zweten, terwijl ze er opzich wel gewoon rustig bij staat. Ook kan ze al geen dek op op stal, als ze na het rijden dus erg nat is en je doet d'r een deken op word ze nog veel natter, dus dat doe ik al niet! Knipoog En ook in de winter, is haast een winterdeken te warm, dus die is er dit jaar ook al weer snel af gegaan. Ze zit normaal in d'r vacht, zelfs best wel dun.
Ook begint ze erg raar te zweten, het begint eigenlijk altijd alleen aan de linkerkant, en als ze echt aan het werk gaat zweet ze dan ook wel aan 2 kanten. Maar eerst alleen aan de linkerkant, dan begint het ook nog boven in de hals in het midden, en dan gaat er zeg maar een straaltje naar beneden net boven de schouder en daar word ze dan verder nat.

Kan dit wat zijn? Ik zelf heb niet het idee dat het wat is, maar je weet maar nooit, ik blijf het nogal raar vinden.

quinoa

Re: Paard zweet erg snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 13:59

Wat voor voeding geef je je paard??

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 15:18

Ze krijgt 3 kilo basis/sport brok, en nog een halve muesli, en nog hooi.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 15:21

Het kan zijn dat ze zo erg zweet door het krachtvoer wat je geeft. Krachtvoer werkt als een snelle verbrander (het woord zegt het al) het kan zijn dat haar lichaam het al goed verbrand zonder arbeid te leveren.

Persoonlijk zou ik proberen of ze het met minder krachtvoer kan doen en dan is kijken of het nog steeds zo is.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 15:22

Maar zoveel krijgt ze toch al niet? Knipoog Ik rijd d'r ook nog best intensief, word ong. 5x per week ong. een uur gereden.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 15:29

Je kan best proberen om haar wat minder te geven. Ik vind 3 kilo best veel. Ook al rij je 5 keer in de week een uur.

Misschien eens proberen om bijvoorbeeld 2.5 kilo te geven?

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 15:39

Ik vind het persoonlijk ook wel veel, ik rij nog meer met m'n paarden dan 5 uur in de week en ze krijgen maar een kilootje ponybrok. (is ook wel ras en paard afhankelijk natuurlijk).

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 18:29

ik vind ook dat je haar veel geeft

ik rij zeker 5x per week, maar dan 1,5 - 2 uur per keer. En ik geeft maar 1 halve schep muesli per dag!! Dus dat is wel een enorm verschil. Ze halen het ook echt wel uit het hooi! Je kan beter wat meer hooi geven en minder brok. ik zou het bij jou tot 2x driekwart kilo per dag houden. Dat lijkt me zat. En 1 uurtje per dag werken is niet zoveel hoor !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 20:40

Ook ik sluit me erbij aan dat dat zo 2 kg minder kan.

Vijf kilo is namelijk een behoorlijke hap, intensief of niet. Je kan dan beter meer ruwvoer geven Knipoog .

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 08:50

Ik heb zelf een foutje gemaakt, ze krijgt nu 2,5 kilo totaal.
's ochtends: 1 schep (kilo, volgens mij) basis/sport brok van hippostar.
's middags: 1/2 schep brok, en 1/2 schep muesli.
's avonds: 1 schep basis/sport brok.

En dan krijgen ze overal nog wat hooi bij.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 08:58

Nou volgens mij is dit nog 3 kilo totaal, ik denk zelf toch dat je echt veel minder brok kan geven en evt. wat meer hooi. Het kan echt de reden zijn dat je paard zo zweet.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 09:35

Ze krijgt zoiezo straks weer minder, als we weer met kuil gaan voeren, nu hebben we best slecht hooi. Maar ik zal eens even kijken, eerst ga ik een week op kamp, dus ik wil nu niet te veel met het voer doen.