Inenting tegen schimmel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spokie79

Inenting tegen schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 10:43

Mijn verzorgpaard heeft sinds een paar dagen last van hevige schimmel. Het verspreidt zich heel snel en hij heeft ook zo'n jeuk dat het nu meer wonden dan schimmelplekken zijn. Ik behandel nu wel al met Imaverol, omdat hij daar altijd erg goed op reageert. Maar hij heeft dus wel een paar keer per jaar last van schimmel. Normaal nooit zo hevig, maar nu dus wel.

Nu heb ik ooit van iemand gehoord dat je ook goed in kan enten tegen schimmel. Heeft iemand hier ervaringen mee? Zo ja, werkt het dan ook langdurig?

Xeen

Re: Inenting tegen schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 15:39

Klopt er zijn entingen voor schimmelinfecties. Vraag je da ernaar. Aangezien dit probleem veel terug komt denk ik dat je de dekjes en dekens en alles maar dan ook alles wat met je paard in aanraking komt moet wassen met imaverol dus ook je handen goed wassen, rijkleding, borstels en zelfs de stal moet je regelmatig ontsmetten. Je komt er anders nooit vanaf en dan helpen de entingen dus ook niet. Succes ermee

Lynn_Noname

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 17:09

Ik heb m'n paard ingeënt tegen schimmel. Werkt echt goed, wassen met imaverol is dan nietmeer nodig. Het werkt wel langdurig denk ik, want in de winter word hij denk ik terug ingeënt want hij is er ook erg gevoelig aan! Ik zou het zeker doen. Het is wel dat je na de eerste spuit denk ik 4 weken moet wachten voor de volgende, daarna is de schimmel weg. En zeker dekjes en borstels enzo goed ontsmetten zoals Xeen zei ! Succes!

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 17:51

Dat vaccin heet Insol (van Boehringer):

• Eigenschappen
Insol Dermatophyton bevat geïnactiveerde microconidiën van de belangrijkste veroorzakers van dermatophytose bij paard, hond en kat. De Microsporum canis stammen induceren kruisimmuniteit tegen Microsporum equinum.
Door inactivatie kunnen de microconidiën in het vaccin geen klinische symptomen veroorzaken.
Wanneer bij therapeutische toepassing dieren worden behandeld in het incubatiestadium van de ziekte, kan het klinische beeld van dermatophytose ontstaan. Het verloop van de aandoening is dan sneller en minder ernstig dan zonder vaccinatie (therapeutisch effect).
De bescherming wordt 5 weken na de eerste injectie bereikt en houdt minimaal 9 maanden aan.

• Doeldier
Paarden, honden, katten.

• Indicaties
Actieve immunisatie tegen dermatophytosen veroorzaakt door bovengenoemde stammen, met als doel de afname van het risico op een klinische infectie veroorzaakt door deze schimmelsoorten. Behandeling van dieren met dermatophytosen veroorzaakt door bovengenoemde stammen.

• Contra-indicaties
Drachtige en lacterende dieren.
Dieren met koorts en/ of symptomen van een infectie anders dan dermatophytosen.
Gestresste dieren.

• Bijwerkingen
Een lokale, soms pijnlijke reactie kan voorkomen. Systemische reacties zoals koorts, apathie en gebrek aan eetlust kunnen voorkomen.
Dosering/Toediening
Goed schudden voor gebruik.

• Profylactische toepassing:
Basis vaccinatie: tweevoudige enting, met telkens één dosis per dier, met een interval van 14 dagen. Hervaccinatie: elke 9 maanden, tweevoudige enting, met telkens één dosis per dier, met een interval van 14 dagen.

• Therapeutische toepassing:
Tweevoudige enting, met telkens één dosis per dier, met een interval van 14 dagen. Als er geen duidelijk waarneembare genezing optreedt van de huid en het haar twee weken na de tweede injectie, wordt een derde toediening aanbevolen.

• Aanbevolen doseringen:
Paarden: tot 400 kg 0,3 ml
meer dan 400 kg 0,5 ml
Honden: tot 10 kg 0,3 ml
meer dan 10 kg 0,5 ml
Katten: meer dan 1,0 kg 1,0 ml

• Toedieningswijze.
Het wordt nadrukkelijk aanbevolen om een diepe intramusculaire injectie te geven. De injecties dienen op verschillende plaatsen in het lichaam toegediend te worden.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 17:57

Ik heb het de afgelopen 2 jaar laten doen, omdat onze shetten in de laatste wintermaanden last van schimmel kregen. Mijn andere paard is preventief meegeënt. Het werkt goed !
Halsters en water- en voerbak sowieso wel goed ontsmetten.

Er wordt ook wel gezegd dat Insol ook helpt tegen zomereczeem, maar daarmee heb ik geen positieve ervaring. Ik zou bijna het tegendeel willen beweren. Twee van mijn (3) paarden hebben dit jaar voor het eerst een eczeemdeken op. Verdrietig

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 18:03

Weet je zeker dat het een schimmelinfectie is? Ik dacht dat schimmelinfecties bij paarden niet jeuken (in tegenstelling tot bij mensen, waar ze wel (kunnen) jeuken). Als je nog geen contact hebt gehad met een dierenarts, zou ik dat alsnog gaan doen. Mijn pony heeft een schimmelinfectie gehad, en ik ben met wat haartjes naar mijn DA gegaan. Onder de microscoop werd meteen duidelijk dat het een schimmelinfectie was...