Hallo allemaal,
Ik heb even een heel verhaal,misschien dat er mensen zijn die dit ook hebben meegemaakt of oplossingen weten....
Ongeveer een maandje geleden nu kwam ik bij mijn paard op stal aan (hij staat gewoon in een stal,niet in een wei) en hij stond er heel raar bij,hij had een hele opgezette mond,heel dik,en er liepen allemaal slierten kwijl uit zijn mond,hij kon zijn mond ook niet opendoen,hij stond er heel eng bij! Ook niet gegeten,hooi en biks lag er nog. Dus gelijk de DA gebeld,die kwam gelijk,en hij dacht gelijk aan een allergische reactie,maar wilde voor de zekerheid even kijken met een sonde of er niets dwars zat in zijn slokdarm. Maar dit was dus niet het geval,hij gaf hem dus medicijnen tegen allergische reactie. Hij zei dat hij halverwege de middag wel wat moet opknappen,maar einde van de middag was hij nog niet beter,nog steeds niet gedronken en gegeten....dus de DA kwam weer,en gaf hem andere medicijnen,want de andere sloegen duidelijk niet aan. Dus halverwege de avond,rond 7 uur,was het nog niet beter,en dronk en at hij nog steeds niet....dus wilde de DA hem graag naar de kliniek hebben,dus snel vervoer geregeld,en gebracht. Ze zijn gelijk met hem aan de slag gegaan,en ze zagen dat hij ook haken aan zijn kiezen had,dus dat werd gelijk gevijld (heel raar,hij gaat elk jaar naar de tandarts!) om zo min mogelijk druk in zijn mond te hebben. Verder waren er geen rare dingen in zijn mond te vinden,alles zag er normaal uit,behalve de opgezwollen mond dan... dus hij heeft weer andere medicijnen gehad,en werd in een stal gezet,ze hebben hem de hele nacht in de gaten gehouden,en 's ochtends had hij gedronken en hooi gegeten!! De zwelling rond zijn mond was ook minder. En uit het bloed was niks vreemds te lijden. Einde van de middag was hij weer helemaal opgeknapt,en mocht ie weer mee naar huis. Dus zo ver ging alles oke,ze wisten niet waar het vandaag kwam,uit de tests kwam niks vreemds.... Allergische reacties kunnen natuurlijk heel breed zijn...
Nou ongeveer 2 weekjes later kwam ik op stal,en had hij allemaal bultjes over zijn hele lichaam,maar ja dat zie je wel vaker,misschien gestoken of eiwit ofzo iets,en hij was gewoon normaal,dus maakte me er niet erg druk over,maar de volgende dag was het veeeeel erger....hij had OVERAL bulten en heel erg veel jeuk,hij stond alleen maar te schuren en te krabben,oren plat in zijn nek,echt heel zielig,dus weer de DA geweest en hij dacht weer aan een allergische reactie,dus WEER medicijnen gehad. Het werd niet erg beter,dus de DA is 4 dagen achter elkaar geweest om hem medicijnen te geven,en zalfjes e.d. De week erna werd het steeds wat beter,en alle kale plekken waren iets aan het genezen. Nu vorige week dus,de bulten werden een soort korstjes,en lieten vanzelf los,er zit nog een enkeling,maar niet zorgwekkend. Dus vorig weekend legden we voor het eerst weer een zadel erop om een lekker ritje te maken,en dat ging lekker,hij had nergens last van,en we dachten dat alle ellende eindelijk over was!
Maar ja de volgende dag zag ik dat hij allemaal grote rode "blaren" ,een soort zweren op zijn tong en tandvlees had! Het zag er heel eng uit,maar hij at en dronk wel normaal,dus ik de DA gebeld voor advies,en zij zeiden het even aan te kijken,aangezien hij gewoon normaal was en at en dronk. Dus maar wat gaan rijden met een bitloos hoofdstel.
Maar maandag vond ik het niet veel beter,dus kwam de DA toch maar even langs,en het kan door veel dingen komen,van de allergie,iets vanuit de lever/nieren,een virusje en nog 100 andere dingen...dus ook weer heel moeilijk. Hij heeft nog een keer bloed afgenomen om te kijken of het niet iets uit de lever of nieren is,dus gisteren kreeg ik de uitslag,en er was niks bijzonders te vinden,alleen de "allergie"cellen waren verhoogd. Maar ja waar de allergie nu vandaan komt??? Ze hebben wel onderzoeken ernaar,maar de DA raadde me dat sterk af,omdat het heeel duur is,veel tijd in zit,en ze in bijna 90% van de onderzoeken er niet achter komen wat het is,en als ze er wel achter komen dan is het ook maar de vraag of ze er een behandeling voor hebben en of het aanslaat. En ook is de kans erg groot dat het door iets in de lucht of door een plantje komt....dus erg moeilijk om daarachter te komen.... En buiten dat is het voor het paard ook erg zwaar omdat ze WEER allemaal "rotzooi" in hem gaan spuiten,en hij dan ergens op reageerd,wordt ie weer ziek...en dat is op dit moment ook zielig voor hem!
Maar het rare is dat wij hem al 7 jaar hebben,en niks veranderd hebben in zijn voeding,of iets anders. We doen gewoon alles zoals altijd. Dus dat is helemaal het rare....
Pffff een heel verhaal,maar ik hoop dat iemand een soort gelijk iets kent,of tips/advies heeft???