Een manegepaard heeft misschien zn been gebroken, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WhitneyLove

Een manegepaard heeft misschien zn been gebroken, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 22:04

Ik ben een meisje van 13 en heb 15 lessen achter de rug. Op de manege (goedhart) hebben ze een lieve ruin Joep. Hij is getrapt door een ander paard en heeft misschien zijn been gebroken. Hij is al naar de veearts geweest maar ik heb er niets over gehoord. Wat ik me nu afvraag; Kan hij daarna nog goed rijden? Hoelang zullen we moeten wachten? Opzich maakt het niet uit of hij rijden mag of niet, want het belangrijkst is natuurlijk dat hij gezond is en kan genieten... Maar ik ben er echt ontzettend nieuwsgierig naar...

Je kunt een fotootje zien op ; www.manegegoedhart.nl als je bij manege kijkt. Graag een antwoord op deze vraag!

Ahtnamas

Re: Een manegepaard heeft misschien zn been gebroken, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 22:05

als een paard zijn been gebroken heeft wordt hij afgemaakt...

ook als het een andere blessure is waar die niet van kan herstellen wordt hij afgemaakt....

het is echter wel jammer als jouw manege een erg braaf paardje verliest. Ik hoop dan ook voor je dat hij niks ergs aan zijn been heeft!
Laatst bijgewerkt door Ahtnamas op 28-06-06 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 22:06

ja volgens mij ook..

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 22:07

Ho-ho dat is niet altijd waar!
Het is maar net hoeveel geld je over hebt voor je paard omdat het nogal duur is. En ik denk dat een mange dat niet voor zijn paarden over heeft. Dit klinkt bot maar ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 22:08

ga maar van het ergste uit meid....

Kaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 22:09

Een paard dat een been breekt hoeft niet altijd afgemaakt te worden hoor!

Als het een nette breuk is kan het heel goed genezen. Is het een niet zo nette breuk dan kan het dmv kunst en vliegwerkt af en toe nog gerepareerd worden, maar is het echt een lelijke breuk of het zit echt op een rotte plek dan word een paard idd afgemaakt!

De vraag verder is natuurlijk hoe het paard hersteld. Soms blijven paarden kreupel bij een been dat gebroken is geweest, maar het kan ook zijn dat een paard helemaal hersteld en opknapt. Dit kost echter wel heel veel tijd en geld en de vraag is dan of de manege-eigenaar dit ziet zitten. Het paard staat immers stil, maar kost toch een hoop geld.

Vraag het gewoon aan je instructrice, die kan je er vast meer over vertellen!

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 22:10

Als een paard een been breekt is het meestal einde verhaal. Sommige breuken die niet zo ernstig zijn herstellen makkelijker. Je kan niet tegen een paard zeggen dat ie 8 weken met zn been omhoog moet. Soms word zo'n paard in een soort band gehezen zodat hij niet op het been rust, maar dat is erg kostbaar en voor het paard echt niet fijn, maar dan willen ze nog wel eens herstellen, maar ik vrees het ergste voor het paardje als ie echt zn been gebroken heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 23:19

Niks van te zeggen zonder te weten hoe de breuk eruit ziet en waar die precies zit, en hoeveel herstel mag kosten in tijd/geld/ruimte en verzorging.

"Misschien gebroken" daar kan je niet zoveel mee. Wacht eerst even het bericht van de manege af voor je in paniek raakt, misschien (lees: hopelijk) valt het allemaal wel mee.
Ik zal duimen voor jullie Joep!

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 23:42

Japp schreef:
Als een paard een been breekt is het meestal einde verhaal. Sommige breuken die niet zo ernstig zijn herstellen makkelijker. Je kan niet tegen een paard zeggen dat ie 8 weken met zn been omhoog moet. Soms word zo'n paard in een soort band gehezen zodat hij niet op het been rust, maar dat is erg kostbaar en voor het paard echt niet fijn, maar dan willen ze nog wel eens herstellen, maar ik vrees het ergste voor het paardje als ie echt zn been gebroken heeft.

Ik heb ook wel eens gezien dat een eigen paard in zo een ding hing (weet niet precies waarvoor..) maar een manege gaat echt niet zoveel geld steken in het maandenlange herstel van een paard. Het paard kost gewoon te veel en op die manier brengt het ook niks binnen (en de meeste manegeeigenaren zwemmen nou niet echt in het geld... ) Waarom al die kosten maken terwijl je voor het zelfde geld misschien wel twee paarden kunt kopen... (of meer?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 06:23

RT-P --> MD

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 06:33

Ik zou van het ergste uit gaan Scheve mond
Als hij echt z'n been heeft gebroken is de kans erg groot dat hij afgemaakt moet worden

_Denies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 06:36

Manege Goedhart!
Als ie echt gebroken is, is het meestal einde verhaal...
Maar ik zou eerst afwachten wat er precies is...

Offtopic: Ken jij Igor? Bloos

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 08:18

@ fallenangel3 --->

Jah precies dat bedoelde ik ook te zeggen, dat dat zoveel geld kost en dus voor een manege eingelijk niet haalbaar is. Maar goed, heb je het al gevraagd of het echt gebroken is?

WhitneyLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 12:23

Denise_Perla schreef:
Manege Goedhart!

Ik heb wel eens vaker van hem gehoord maar hem nooit gezien:S Hij zou na slijtage ergens anders naartoe zijn gegaan ofzo? Ik weet het niet zeker, wat ik wel weet is dat er mooie foto's op de site staan<<Van Igor dus. Waar ken jij hem dan van, is ie ooit van jou geweest?

_Denies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 14:07

WhitneyLove schreef:
Denise_Perla schreef:
Manege Goedhart!

Ik heb wel eens vaker van hem gehoord maar hem nooit gezien:S Hij zou na slijtage ergens anders naartoe zijn gegaan ofzo? Ik weet het niet zeker, wat ik wel weet is dat er mooie foto's op de site staan<<Van Igor dus. Waar ken jij hem dan van, is ie ooit van jou geweest?

Van een vriendin van me. Hij had idd slijtage... Geloof datie nu in Friesland op het land staat Ja

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 22:33

Als ik jou was zou ik het bericht van de manege afwachten.
Een breuk kan einde verhaal betekenen, maar dat hoeft niet altijd Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 23:16

een breuk hoeft neit altijd einde verhaal te betekenen. het is maar net wat de manege wil en ervoor over heeft. mijn eigen pony had ook haar been gebroken (spaakbeentje) en is redelijk goed gekomen maar afwachten wat de dierenarts zegt

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 20:13

Ik ben nu toch wel benieuwd hoe dit verhaal is afgelopen!

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 12:26

wij hebben ook ooit eens een manegepony gehad met een gebroken been. de pony liep in rengalop tegen een paaltje aan op het strand. de pony is opgelapt en heeft nog even in de lessen meegelopen. achteraf bleek hij toch teveel pijn te hebben en is ingeslapen.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 13:40

He, het is toch zo, hoe hoger de breuk in het been zit, des te meer kans op herstel?
Ik zou eerst eens afwachten waar de breuk precies zit, zit het onder in het been, dan is er weinig kans op herstel.
Je hoeft een paard tegenwoordig niet zomaar af te schrijven hoor met een breuk! Het is natuurlijk wel zo dat de manege alles bepaalt en betaalt.
Ik duim mee....

WhitneyLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 09:06

ZN BEEN IS NET AAN NIET GEBROKEN Pling Haha! Bloos Go jij! Go jij! Hyper! Ja *LOL* Muziek! Ik wil jullie allemaal heel erg bedanken voor jullie begrip en berichtjes. Hij zal waarschijnlijk helemaal genezen en heeft zeeën van aandacht, een echt lief beesie Lovers dus heel erg bedankt! Doei!

Ik hou van m Lovers