vraagje m.b.t bolspat/gallen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

vraagje m.b.t bolspat/gallen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 13:12

hoihoi

ik ontdekte in april bij mijn pony een ronde verdikking aan het achterbeen aan de buitenkant tussen het hielbeen en spronggewricht in (meer daar tussenin), ze is een keer gevallen uit stal vandaan en het zat er toen spontaan (het zou kunnen dat het er eerder zat maar toen viel het me pas op) je kan het indrukken zonder dat ze reageert en het bultje komt dan weer terug.. ze lijkt er dus geen pijn aan te hebben.

ik zat aan 3 dingen te denken:

bolspat
vlot/waaigal
gewone gal

heeft een van jullie ervaring met 1 van deze 3? en moet ik me zorgen maken verder? het is in april gebeurd en het zit er nog steeds maar ze loopt goed.

Gallen
Gallen zijn gewrichtszakken of peesscheden die op bepaalde plaatsen te veel vocht bevatten. Hieraan hoeft geen aandacht besteed te worden als het paard er niet kreupel van wordt. Ze kunnen op een niet optimaal beenwerk, een verkeerde beenstand of een verwaarlozing van de voeten wijzen.

Bolspat
Is een overvulling van het spronggewricht door een te sterke productie van synovia. Deze aandoening komt vaak voor bij jonge dieren door oorzaak is niet precies bekend .

vlot- of waaigal
- dikwijls zowel op de buiten- als op de binnenkant van het spronggewricht gelegen, net voor de hak en achillespees
- wijst op minder hard en sterk beenwerk, doch veroorzaakt meestal geen kreupelheid

misschien iemand die tips kan geven?

Bonny4life

Re: vraagje m.b.t bolspat/gallen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 20:50

niemand? ik kom zo direct ook nog met wat foto's!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 21:02

Afbeelding

gaat dus niet om de achterste grote bult (hak) maar om het bultje net iets ervoor..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
hoop dat ik het wat duidelijker maak zo.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:09

volgens mij is zijn het gallen ..

mijn pony heeft ook een paar gallen op zijn been richting pezen kan komen door het stoten of overbelasting ..

je kan er niks doen is een vochtophoping wat niet weg gaat ..
als ik het masseer wordt het wel wat losser en zachter dat doe ik dan ook gewoon ..
laatst was de d.a er om zijn been te scanne toen vroeg ik ook of ik wat kan doen aan die gallen alleen dat kan dus niet! helaas Bloos

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:27

Mijn haflinger heeft ze aan allebei de benen, na het voeren van granen. Ik besteed er verder niet zoveel aandacht aan want ze heeft er geen last van.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 19:26

Mijn fjord heeft ze op precies dezelfde plaats zitten, zijn inderdaad gewoon gallen. Kan geen kwaad.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 20:06

oke bedankt voor het kijken, stelt me toch wat gerust! thanx!!