Evaring kanker bij paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marel

Evaring kanker bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 12:21

Vorig jaar is bij mijn paard kanker gediagnosticeerd. Aan zijn voorbeen had hij een behoorlijke tumor zitten, het bleek te gaan om een plaveicelcarcinoom, volgens de artsen aldaar zeldzaam én zeer agressief. Operatie was succesvol, al konden ze natuurlijk niet garanderen dat er uitzaaingen zouden zijn of dat er geen recidieven zouden optreden. Het laatste is niet het geval, maar het eerste is iets wat ik op het moment vrees.
Het laatste half jaar was hij al moeilijk op gewicht te krijgen, maar de afgelopen maand gaat hij opeens hard achteruit. Zijn vacht ziet er dof en rommelig uit en zijn ribben en heupbeenderen zijn duidelijk zichtbaar. Ondanks dat hij nog steeds enthousiast is in zijn gedrag en lijkt die zich niet ziek te voelen, vind ik hem toch wat tam.
Gisteren dus de dierenarts laten komen. Gezien zijn leeftijd (19) is zijn gebit uitgebreid gechecked, algeheel lichamelijk onderzoek verricht en even het wormschema bekeken, maar dit alles was prima. Enige wat afwijkend waren de ietwat geel gekleurde slijmvliezen, maar dit kan ook de oorzaak van gras zijn. Nu is er bloed afgenomen en krijg ik morgen de uitslag. Ik vrees het ergste, en ook de dierenarts was er niet bepaald gerust op. Vandaar dat ik mij afvroeg, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ik heb er namelijk nog niets over op internet kunnen vinden en zou er heel graag meer over willen weten.
Bedankt alvast!

Mist

Re: Evaring kanker bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 19:19

geen ervaring mee....maar igg heel veel sterkte gewenst !

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 08:39

Wij hebbeneen 26 jarige merrie met een tumor in haar schildklier.
Deze tumor is 4 jaar geleden komen opzetten, na een bioptie bleek er kwaadaardig weefsel en schildklierweefsel in te zitten.
Voor deze merrie kunnen we niet doen alleen blijven opletten dat haar leven leuk blijft en dat ze nergens last van krijgt.
Zij is dit voorjaar erg slecht geweest, mager, kwam niet door haar haar heen, ineens liet ze al haar haar los waasdoor ze helemaal kaal was (heb toen op het punt gestaan de DA te bellen om haar een spuitje te geven) maar na 2 week begon het haar weer te groeien, het vet ging weer op de juiste plaatsen zitten en nu ziet ze er weer uit als een gezonde 26 jarige dame.

Ook hebben wij een ruin op stal gehad van een vriendin die kwaadaardige tumoren had, bij hem zaten ze net onder de huid en deze zaaide zich erg snel uit.
Na het vinden van de eerste tumor heeft dit paard binnen een jaar bijna 10 tumoren er bij gekregen, hij viel heel erg af, kon op het laatst geen rechte lijn meer lopen wat voor de eigenaresse het teken was om hem uit zijn lijden te verlossen.

Veel kan er nog niet gedaan worden voor paarden met kanker of je moet gaan grijpen naar hele dure middelen (chemo, bestralen).

Veel sterkte.

Gr Em

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 08:41

hoe was de uitslag van het bloedonderzoek?

marel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 13:39

Bedankt voor de reacties!
Zahlina: Zo zie je maar hoe grillig de ziekte is, het verloop valt gewoon niet te voorspellen..Fijn dat jouw 29 jarige weer opgeknapt is!

Gisteren heb ik de labuitslagen vernomen, wonderlijk waren alle waardes prima in orde! Iets dat ik totaal niet had verwacht, gezien de conditie waarin mijn paard verkeerd. Alleen de gammaglobulines waren iets verhoogd, maar dat was slechts een marginaal verschil, volgens de dierenarts niet iets om zorgen over te maken. Maar verder was het een prima uitslag van een gezond paard, en hij is echt op bijna alles gechecked. Grote opluchting natuurlijk, maar helaas biedt deze uitslag geen keiharde garantie dat er geen uitzaaingen zijn. De symptomen zijn a-specifiek, dus valt er niet te zeggen dat zoiets toch reden van vermagering is. Ik heb overlegd wat ik verder kon doen, en dat was inwendig onderzoek en echo's laten maken. Toch voel ik hier op het moment nog niet veel voor, gezien de stress wat het met zich meebrengt en hij daar zich zeker niet beter van zal voelen. Ik ga dus nu een maand aankijken hoe het gaat en of ik hem wat kan oppeppen met mais, slobber en vitaminensuppleties. Gisteren leek hij opeens veel fitter (had hij de uitslag ook gehoord? Tong uitsteken ) en kwam van achteren uit de wei aangalloperen. Hij eet nog goed, is nog wakker, dus voor mij geen reden voor al die poespas. Gelukkig was de dierenarts het daar roerend mee eens. Nou hopen dat die opknapt, wat spek op de ribben krijgt en zijn vacht hersteld.
Als iemand nog goede ideeën heeft wat betreft voedingsuppletie, is dat altijd welkom Ja

Thanks!

Jamayka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 13:49

Is er niks veranderd in zijn voer?

marel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 12:56

Jamayka schreef:
Is er niks veranderd in zijn voer?

Er is met ingang van het voorjaar een hoop veranderd in zijn voer, maar niet ten ongunste van de hoeveelheid energie...Hij staat op een volle wei. Normaliter voer ik hem zomers een eiwitarme brok bij (halve kg), maar nu geef ik hem ruim 1 kg sportbrok, 1kg slobber, 0,5 kg maismeel, flinke scheut maiskiemolie, 2 maatscheppen weightbuilder en een blok pavo summerfit. Je zou zeggen dat die hiervan zou moeten aankomen...Hij verricht lichte arbeid momenteel. Nu voer ik de slobber en het maismeel nog niet heel lang, dus over een maandje kan ik wellicht meer zeggen of dit aanslaat.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:51

Een meisje bij mij op stal had een paard met een hersen tumor. Dit was niet alleen sneu voor het paard, maar hij was ook levensgevaarlijk. Van het ene op het andere moment kon hij compleet doorslaan, en werd heel gemeen. De tumor kon opzich wel weggehaald worden, en dit is ook grotendeels gebeurt, maar 1 klein bobbeltje moest blijven zitten. Die is weer uitgegroeit, en toen hebben ze het paard laten afmaken..