help! mijn paard heeft een stijfe,gevoele rug.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sab123

help! mijn paard heeft een stijfe,gevoele rug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 20:38

Hoi!
Ik heb mij paard bijna een jaar het is een schimmel van 12 jaar en ong. 1.60.
Nou heeft hij bij zijn vorige eigenaren een scheef zadel opgehad, waardoor hij zijn rug vast houd.
Ze hebben toen een nieuw zadel voor hem gekocht en helemaal op hem aangepast dus die zat wel goed.
Hij is toen ook een aantal keer gekraakt geweest, waardoor het wel weer wat beter ging, maar nog steeds laat hij hem niet los.
Ook het doorzitten gaat niet bij hem omdat het dan gevoelig is en dan trekt hij ook al z'n rug spieren samen.
Ook zonder zadel rijden heeft hij dat.
Als je met borstelen erover heen gaat, of met je knokkels dan heeft ie nergens last van.
Heeft iemand mischien een tip voor me wat ik het beste eraan ken doen, of waar ik heen moet gaan met hem.

Gr. sabrina

heleenxx

Re: help! mijn paard heeft een stijfe,gevoele rug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:00

Ik zou er een goede osteopaat bij halen. Er zitten vast een aantal wervels geblokkeerd. Dat lost zich niet vanzelf op.
Ik weet niet waar je woont, misschien kan ik je een goede osteopaat adviseren?

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 11:37

Ik woon in heerhugowaard (naast alkmaar, beter bekend.) Dat wordt niet vergoed door mijn verzekering, dus heb je enig idee hoeveel dat kost en hoeveel behandelingen er gemiddeld nodig zijn?

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:46

Ik zou er eens een paardenfysiotherapeut na laten kijken. Heb ik hele goede ervaringen mee. Hij heeft me geleerd hoe ik de rug van mijn paard zelf kan masseren zolang het onder het zadel nog niet voldoende kan.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:44

jeanette schreef:
Ik zou er eens een paardenfysiotherapeut na laten kijken. Heb ik hele goede ervaringen mee. Hij heeft me geleerd hoe ik de rug van mijn paard zelf kan masseren zolang het onder het zadel nog niet voldoende kan.

Inderdaad, ik heb ook goede ervaringen met een paardenfysio en kreeg ook oefeningen om zelf uit te voeren. Ik laat haar zelfs om de zoveel tijd terugkomen, gewoon for you'll never know...
Een behandeling kost me €34 (valt nog mee, vind ik!) en mijn paardje (19) heeft er baat bij; een beetje rekken, strekken en massage op z'n tijd kan volgens mij sowieso geen kwaad Lachen

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:06

En dat niet alleen, maar mijn paard vindt het ook heerlijk om gemasseerd te worden. Ze staat er altijd bij te doezelen. Ik heb het ook op andere paarden geprobeerd en ook die vinden het heerlijk

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 18:52

Dan woon je vlak bij mij ( Sint Pancras). Ik ben fysiotherapeut en osteopaat voor paarden. Kijk maar eens op mijn website wat ik doe.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 15:48

Ja dat is indd. dichtbij, kan je me een beetje de richting op wijzen van hoeveel behandeling er gemiddeld nodig zijn en hoeveel de kosten zullen zijn.
Ik wil er gewoon echt wat aan doen, want rijden doe ik nu best weinig omdat ik bang ben dat hij echt pijn heeft.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:48

Vaak is een behandeling voldoende. In een hardnekkige of langdurige klacht is er soms een vervolgbehandeling nodig.
Kosten zijn 60 euro.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:51

een osteopaath kan veel oplossen maar het is niet voldoende
ook kan het zijn dat het zadel nog steeds problemen geeft
kijk eens op www.spierproblemen.nl
een supermetode (die bovendien niet duur is) om een paard weer helemaal los te krijgen

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:54

een masseerapparaat, wat je ook voor mensen gebruikt met infrarood helpt ook wel goed. wij hebben ook een paar paarden op stal die vastzitten de dierenarts heeft ze ook weleens behandeld met zo'n grote rubber hamer op bepaalde gedeeltes tikkies geven. kraken is ook wel gebeurd alleen het stopt helaas niet

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 19:11

Sorry, maar daar ben ik het niet mee eens. Een goede osteopaat zal geen hamers gebruiken. Je kan masseren totdat je een ons weegt, als de wervels geblokkeerd zitten zal de spierspanning terugkomen. Haal je de wervelblokkades weg, verdwijnt het spierprobleem.
Een gemiddelde masseur heeft 2 weken opleiding achter de rug. Ik 12 jaar...
Uiteraard is een goed zadel belangrijk, daar wordt normaal gesproken ook zeker naar gekeken.