Veulen klinisch én rontgenologisch keuren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rytm

Veulen klinisch én rontgenologisch keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 20:01

Hoi!!

Ik vroeg me af wat jullie mening was + argumenten:

Is het slim om een veulen alleen klinisch te laten keuren met de gedacht dat je hem over 3 jaar alsnog op de foto kan laten zetten omdat er in 3 jaar tijd veel kan ontstaan wat bij 4 maanden nog niet te zien is.
Of zouden jullie wel meteen het veulen op de foto laten zetten?

Alvast bedankt. Lachen

sjorsie

Re: Veulen klinisch én rontgenologisch keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:02

als het een heel duur veulen is op de foto voor OCD, maar anders alleen klinisch

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 20:10

Want dat kan je al zien bij 4 maanden?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:12

Een veulen is moeilijk te beoordelen op foto's. Ik zou daarom alleen voor klinisch gaan, maar dáár ben ik nog niet eens zeker van.
Mijn veulen heb ik zonder keuringen gekocht, maar ik ken de fokkers goed en weet dat zij alleen het beste voor/met hun paarden willen, dus ik was er niet bang voor om zonder te keuren te kopen.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 20:15

Ik ken de fokker ook goed, maar zij is geen DA en ziet misschien dingen over het hoofd die een DA wel ziet.
Wat doen ze eigenlijk bij het keuren van een veulen?
Ook buigproef enzo? Lijkt me zo raar?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:15

maaitjuh schreef:
Want dat kan je al zien bij 4 maanden?

soms kunnen ze OCD in een beginnend stadium zien, maar het is erg moeilijk bij veulens omdat ze in de groei zijn, ikzelf laat ze alleen klinsich keuren, maar mijn huidige veulen heb ik op vertrouwen met de fokker gekocht, maar als je een echt duur sportveulen koopt van een superafstamming, dan zou ik het risico toch niet zo nemen en wel foto's laten maken, maar het is geen zekerheid.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 20:17

Is het een goed idee om eerst alleen klinisch te doen en dan de DA om advies te vragen?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:18

ik zou geen geld verspillen aan rontgenologische keuring van een veulen. Nu kopen, klinisch keuren, de wei op. en zet m over 3 jaar maar op de foto

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:21

Heb mijn veulen niet laten keuren. Het blijft toch een gok. Ze was betaalbaar en ik heb haar gekocht van een bokker die haar niet uit het oog wil verliezen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:22

maaitjuh schreef:
Is het een goed idee om eerst alleen klinisch te doen en dan de DA om advies te vragen?

Kan je doen, maar denk eerst na heb je er 500 euro voor over terwijl je weet dat het eigenlijk nog niets zegt.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 20:28

Als ik zeker weet dat het niets zegt heb ik het er niet voor over.
Daarom vraag ik dus of er dingen zijn die je al ziet?
Maar niet dus.
Dan doe ik alleen klinisch.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:59

Op advies van mijn tussenpersoon en onafhankelijke dierenkliniek heb ik mijn veulen enkel klinisch laten keuren (Luisteren naar het hartje, gangwerk en beenstand even bekijken enz. en vervolgens een gezondheidsverklaring invullen). OCD ontwikkeld zich tot het 1e levensjaar, en omdat de botten nog grotendeels uit kraakbeen bestaan is dit niet op de foto te krijgen. Een veulen aanschaffen blijft toch wel een risico, daarom zit de mijne ook volledig in de verzekering. Tegen de tijd dat ze naar de keuring moet gaat ze rondom op de foto.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 07:07

sjorsie schreef:
soms kunnen ze OCD in een beginnend stadium zien, maar het is erg moeilijk bij veulens omdat ze in de groei zijn, ikzelf laat ze alleen klinsich keuren, maar mijn huidige veulen heb ik op vertrouwen met de fokker gekocht, maar als je een echt duur sportveulen koopt van een superafstamming, dan zou ik het risico toch niet zo nemen en wel foto's laten maken, maar het is geen zekerheid.

Zo'n veulen heb ik ook, maar toch niet gekeurd. Ik ken moeder, en alle zoons en het lijkt me sterk dater iets mis met hem zo zijn. Maar goed, ieder zijn eigen opinie.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 08:51

Okee bedankt! Lachen Zo heb ik wel een beetje een beeld kunnen vormen.

Nog 1 vraagje, misschien stomme vraag, maar ik weet het niet eens. Is OCD erfelijk?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:07

maaitjuh schreef:
Okee bedankt! Lachen Zo heb ik wel een beetje een beeld kunnen vormen.

Nog 1 vraagje, misschien stomme vraag, maar ik weet het niet eens. Is OCD erfelijk?

Ja, met merries die OCD hebben mag ook niet gefokt worden

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 09:16

Okee. Dank je. Lachen

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:31

Met 4 maanden kan je nog niks zien omdat de groeischijven vreselijk aan het groeien zijn. Kan dan ook wel zeggen dat op de foto met 4 maanden geldverspilling is.
Vanaf 12 maanden is er een goede garantie dat als dan alles schoon is dat het zo blijft.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:42

De veulens die wij gekocht hebben en verkocht hebben zijn niet eens klinisch gekeurd. Beenstanden en gezonde gangen kun je zelf ook wel zien en de rest is een risico dat je neemt.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 09:44

Venetia schreef:
De veulens die wij gekocht hebben en verkocht hebben zijn niet eens klinisch gekeurd. Beenstanden en gezonde gangen kun je zelf ook wel zien en de rest is een risico dat je neemt.

Ik ga bij het aankopen van een paard niet op mijn eigen mening en inzicht af.
Heb liever echt groen licht van een DA. Zéker klinisch dus.

lovelyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:45

Sorry Sjorsie, maar waar staat dat je er niet mee mag fokken??
Ik ben er ook niet voor hoor om te gaan fokken met een merrie met een OCD maar het feit blijft dat er ontzettend veel paarden zijn met OCD en die functioneren prima. In 90% van de gevallen kan het paard zonder blijven 'letsel' geopereerd worden en is er helemaal niks aan de hand. Dus vind dat iets voorbarig... Hoeveel mensen weten het niet eens... Een kennis van mij, heeft 3 keur merries die alle 3 gewoon niet goed zijn en de veulens verkoopt voor grof geld.... Ik ben het met je eens het zou niet moeten maar het kan en mag wel...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:49

Ik vind het altijd verstandig om even een dierenarts te laten kijken naar een veulen als je het koopt. Een klinische keuring is het niet omdat je geen buigproeven en longeerwerk met zo'n beestje kunt doen maar gewoon even kijken of hart en longen goed zijn en de rest er goed uitziet.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 10:01

lovelyme schreef:
Sorry Sjorsie, maar waar staat dat je er niet mee mag fokken??
Ik ben er ook niet voor hoor om te gaan fokken met een merrie met een OCD maar het feit blijft dat er ontzettend veel paarden zijn met OCD en die functioneren prima. In 90% van de gevallen kan het paard zonder blijven 'letsel' geopereerd worden en is er helemaal niks aan de hand. Dus vind dat iets voorbarig... Hoeveel mensen weten het niet eens... Een kennis van mij, heeft 3 keur merries die alle 3 gewoon niet goed zijn en de veulens verkoopt voor grof geld.... Ik ben het met je eens het zou niet moeten maar het kan en mag wel...

En als ik het aan fokker vraag, kan ik er dan vanuit gaan dat ze het mij eerlijk vertelt als de merrie in kwestie wel OCD blijkt te hebben? Of komt het heel vaak voor dat fokkers daarover liegen?

lovelyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:37

Kijk dat weet ik niet, maar de erfelijkheid is onderzocht en word onderzocht... (Hoefslag april staat een heel stuk over in) je kunt niet aan iemands neus zien of diegene liegt, maar volgens mij als je eerlijk bent en je stelt die vraag gewoon kun je wel een eerlijk antwoord verwachten... Het blijft gewoon moeilijk....

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:25

ja, verplicht is het helaas niet, maar de stallen die ik ken, zetten de paarden eerst op de foto voor ze ermee gaan fokken en is het niet 100% oke dan gaat het paard weg, in ieder geval niet de fok in, opereren kan inderdaad vaak maar dan is de kans dat het terugkomt heel groot en ook de kans op arthrose.
En helaas er zijn veel handelaren/fokkers die het verhaal om het paard wat op zullen kleuren om hem snel te verkopen, dus daar heb je helaas het oog van wat ervaren mensen voor nodig en de DA

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:32

Ik heb mijn (inmiddels) jaarling vorig jaar alleen klinisch laten keuren. Er is mij toen door de DA verteld dat rontgen weinig zin had op die leeftijd.