Mijn jaarling heeft op zijn rechterbovenbeen, net op zijn schouder een grote open wond van een 5 cm cirkelgrootte. Hij is gehecht geweest, maar die zijn niet blijven zitten. De dierenarts heeft aanbevolen om hem de gehele dag op stal te houden met zo minimale beweging. Dit vind ik zelf niet erg bevordelijk. Ik hou de wond goed zuiver met lauw gekookt water(eromheen dan) en heb hem na een week stalrust weer wat beweging gegeven. Hij loopt er verder niet kreupel op en heeft er zichbaar geen last meer van.
Mijn mede collegaruiters van de rijvereniging met zelfde open wond ervaringen, hebben al hun paarden altijd op een schone grasweide laten lopen en de wond dus goed schoon gehouden.
De dierenarts is vandaag weer langs geweest en heeft toch gezegd dat hij binnen moet blijven.
Persoonlijk denk ik dat frisse lucht en beweging hem beter zal doen dan stilstaan in de stal, maar een dierenarts zal deze dingen ook niet voor niets zeggen. Aangezien ik dit probleem nog nooit voor de voeten heb gehad, vraag ik graag naar jullie ervaringen.....