open wond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ursie

open wond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 16:35

Mijn jaarling heeft op zijn rechterbovenbeen, net op zijn schouder een grote open wond van een 5 cm cirkelgrootte. Hij is gehecht geweest, maar die zijn niet blijven zitten. De dierenarts heeft aanbevolen om hem de gehele dag op stal te houden met zo minimale beweging. Dit vind ik zelf niet erg bevordelijk. Ik hou de wond goed zuiver met lauw gekookt water(eromheen dan) en heb hem na een week stalrust weer wat beweging gegeven. Hij loopt er verder niet kreupel op en heeft er zichbaar geen last meer van.
Mijn mede collegaruiters van de rijvereniging met zelfde open wond ervaringen, hebben al hun paarden altijd op een schone grasweide laten lopen en de wond dus goed schoon gehouden.
De dierenarts is vandaag weer langs geweest en heeft toch gezegd dat hij binnen moet blijven.
Persoonlijk denk ik dat frisse lucht en beweging hem beter zal doen dan stilstaan in de stal, maar een dierenarts zal deze dingen ook niet voor niets zeggen. Aangezien ik dit probleem nog nooit voor de voeten heb gehad, vraag ik graag naar jullie ervaringen.....

Anoniem

Re: open wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:38

Ik ken een paard dat ook een dergelijke grote wond heeft gehad. Hij bleef ook een week (of meer?) op stal, ik geloof ivm infecties (niet dat ie die in stal niet kan oplopen of zo).. Er is elke dag met hem gelopen en hij is vrij snel weer genezen.
Ik zou 'm toch niet in de wei doen als ik jou was. Beweging is goed, maar als hij even gek doet en het gaat weer open...

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:03

Mijn merrie heeft een flinke draadwond (zeker zo'n 5 cm, en 1,5 cm diep) en mijn veearts adviseerde me ook om haar zo min mogelijk beweging te geven. Of op stal, of een heel klein afgezet weitje/paddock.
Ik heb voor dat laatste gekozen, omdat mijn merrie helemaal gek wordt op stal (staat al jaren 24/7 buiten). Ze heeft nu een heel klein paddockje, waar ze wel wat kan bewegen. De wond geneest ook redelijk goed (we zijn inmiddels 2,5 week verder).
Ik weet niet wat het verstandigste is, maar in het belang van mijn paard denk ik dat ik de juiste beslissing genomen heb.

sterkte met je paardje! Ach gut

ursie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 20:53

Ondertussen zijn we weer een weekje verder. De wond begint goed te helen. Ik heb van de dierenarts een zalf/gel gekregen die ik er 1x per dag op moet smeren. Eerst leek het alsof er wild vlees begon te groeien, maar dat trekt aardig snel weg. Gelukkig is hij vrij rustig van karakter en gedraagd ie zich prima op stal. 's Avonds mag hij er lekker even uit, onder toezicht. Zo hoop ik dat het allemaal goed geneest. Toch wil ik mijn dierenarts erg bedanken voor alle goede zorg en nazorg, ik ben er erg blij mee! Jullie meiden bedankt voor de reacties, ik heb er zeker steun aan gehad!

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 14:45

goed om te lezen dat het beter gaat Lachen hopelijk word hij snel beter..!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 15:52

fijn te lezen dat het beter gaat!
je zou nog kunnen overwegen een dierenfysio te laten komen om de wondranden te laten behandelen met lasertherapie. dat stimuleert de celgroei en gaat infecties tegen. even met je d.a. overleggen of het hem wat lijkt.
succes!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 19:35

Super dat het zoveel beter gaat!! Lachen
Hopelijk is je paardjes snel weer helemaal de oude!