Artrose/overhoef, wie kan helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xThalyx

Artrose/overhoef, wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 11:23

Hallo,

Ik ben erg benieuwd wat voor symptomen jullie paard hadden voordat of nadat jullie wisten dat je paard artrose had.
- Liep het paard kreupel?
- Liep het paard stijf?
- Kreeg het opeens botwoekeringen?

enz. enz.

Ik wil graag alles weten, ook de vormen van overhoef.
Dank je!

Groetjes Ilona

Ireen_

Re: Artrose/overhoef, wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:38

De eerste symptomen die ik merkte bij Evita waren dat ze aan de longe het eerste rondje draf niet helemaal zuiver liep. Soms had ze een paar dagen dat ze voor niet helemaal goed liep (achteraf steeds met koud/nat weer). Ook struikelde ze wat vaker tijdens het stappen, 1 keer is ze echt flink op haar knieen gevallen. Heel typische klachten voor artrose allemaal, dus ik had het al wel verwacht.
Na de diagnose door de dierenarts is ze in een uitloopstal gegaan en heeft ze glucosaminecomplex gekregen. Nu gaat het weer een heel stuk beter met haar, de onregelmatigheidsklachten aan haar voorbenen heeft ze niet meer, maar ze struikeld nog wel af en toe.. gelukkig niet zo ernstig dat ze echt valt.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:24

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:27

loulou had steeds korte periodes dat ze opeens uit het niets kreupel liep.

later was ze steeds de eerste 10 min stijf met rijden.

maar hoezo? vermoed je dat je paard artrose heeft?

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 22:42

Mijn paard loopt eigenlijk sinds ik haar heb aan haar voorbenen vrij kort en stijf. Eigenlijk begint het al een beetje als ze dr stal uitloopt. Om er even bij te zeggen, mijn paard is pas 6 jaar en word ongeveer 4 keer per week licht getraind.
Ze is met rijden vooral de eerste 15 min behoorlijk stijf en wil ook bijna niet naar voren komen.
Ook heeft ze sinds kort een bultje, ( hard, dus stuk bot ), aan de onderkant van dr kogel. Ik vertrouw het eigenlijk zelf niet helemaal dus ik denk dat ik misschien toch een foto laat maken voor de zekerheid.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 08:59

Botwoekeringen kun je vaak pas in een ver stadium van artrose echt voelen/zien, het begint meestal in het gewricht zelf, dat kun je nog niet voelen. Ik vind 6 jaar ook wel heel jong hoor, om artrose te krijgen! Het gebeurt wel eens, maar vaak hebben die paarden dan of een ongeluk/ernstige blessure gehad of er zijn op jonge leeftijd wat dingen verkeerd gegaan (extreem vroeg ingereden/gesprongen of juist als jaarling altijd op stal gestaan bijvoorbeeld.)
Als je het niet vertrouwd zou ik er inderdaad even mee naar de VA gaan om een foto te maken. Het moeilijk op gang komen etc. kan ook een spierenkwestie zijn.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 10:49

Ok, ik ga er nog even over nadenken. Als het goed is komt de da vrijdag op stal dan zal ik het er nog is met hem over hebben..
Zover ik weet heeft ze als veulen/jaarling altijd op de wei gestaan. ( ik heb dr pas gekocht toen ze ruim 3 jaar was )
Alleen mijn paard heeft bij de vorige eigenaar een ongelukje gehad met de trailer en dr been lag dus open. Ze is hier nog steeds erg gevoelig op, en ik denk dat ze door de manier van lopen, dr voorhand hierdoor te veel belast. ( Ze heeft voor ook vrij korte benen)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 15:42

gewoon even foto's laten maken. is helemaal niet zo duur en dan weet je waarschijnlijk meer.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 11:44

Bij deze foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij het pijltje zit het bultje, ik hoop dat jullie het een beetje kunnen zien..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:50

Ik zie het zitten ja! Toevallig, want mijn merrie heeft het wel op precies dezelfde plaats. Volgenmij heeft de veearts bij mijn paard gezegd dat het niet veel met haar artrose te maken heeft, maar dat het bij haar een schieffel is (ze heeft het ook al zo lang ik haar ken, zeker 10 jaar).

(EDIT; op deze foto zie je haar bult/schieffel wel duidelijk zitten op het rechter voorbeen http://www.xs4all.nl/~waardjes/meertje/Evita1.jpg )
Laatst bijgewerkt door Ireen_ op 29-06-06 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 11:56

Mijn paard had het opeens zitten.. Ik weet dus niet hoe het er gekomen is.. Alleen die combinatie met die stijfheid vind ik een beetje eng..

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:57

mijn paard begon eerst met stijf lopen,het duurde best lang voor e los gewerkt was.
dit werd steeds erger.later begon ze kreupel te lopen,en het werd niet beterder.na het zoveelste da bezoek hebben we foto's laten maken.en wat bleek artrose.ik ben toen arthri-aid als voedingssuplement gaan bijvoeren.hier deed ze het heel goed op.ze liep weer mooi soepel.
tot afgelopen winter.ze werd steeds kreupeler,hup weer naar de da om foto's te maken.en nu had ze dus de ergste vorm van artrose die je kon treffen.het vermenigvuldigde heel snel en mijn merrie had pijn.ook had ze ondertussen aan de voorbenen 2 zware overhoeven gekregen,hierdoor nog meer pijn.mijn paard kon haast niet meer lopen hiervan,en heb besloten haar weg te brengen.
Afbeelding
ik heb er een fotootje bij gedaan zodat je kan zien hoe slecht mijn paard op de benen is gaan staan.als je goed kijkt zie je de overhoeven ook.
het loopt lang niet altijd zo af,maar om zeker te weten dat het artrose is moet je röntgenfoto's maken.
en met het juiste voedingssuplement kan je je paard een heel stuk helpen.
ik hoop dat je hier wat aan hebt.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 12:02

Mijn paard loopt dus niet kreupel.. Wel erg stijf, dus het zou idd ook een spierkwestie kunnen zijn. Als ze eenmaal een tijdje gelopen heeft, 15 min ongeveer, dan loopt ze al wat beter. Maar ze is altijd behoorlijk kort geweest aan de voorkant en stijf.

Voor de mensen die een paard hebben met artrose een vraagje:
Liep jullie paard gelijk kreupel, en in wat voor vorm kreupel? Had deze ook een botwoekering?

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 14:50

Hé Meid,

Je hebt ook wat pech met Thaly Verdrietig Hopelijk is het geen artrose Ach gut

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 22:16

Ja en het ging opzich net zo lekker... Maar misschien is het wel helemaal niks en is het een onschuldig schieffeltje ( dat hoop ik maar )
Nog even aankijken maar..

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:28

Ik heb er nooit iets van gemerkt....tot we een kuil in het bos tegenkwamen, ze struikelde hierin en sindsdien liep ze kreupel (ja echt onregelmatig). maanden rustig aan, op het land etc... (ca 2 mnd gemodderd) en toen fotos. Duidelijk Artrose. Nu gebruiken we Glucosamide en loopt ze weer als vroeger. Of dit blijft weet ik niet,, das afwachten.
Ik zou gewoon foto;s maken, dan weet je wat het is. Als ze niet krueplt zou ik er niet zo bang voor zijn.

Succes