Benen: pezen, iets anders...???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzas

Benen: pezen, iets anders...???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 21:07

Hallo,

Ik schrijf dit topic omdat ik graag hulp ontvang over mijn paard.
Ik heb een 9 jarige merrie, nu bijna 2 jaar. Nooit problemen met de benen gehad, tot dit jaar eind april.

1. Wegens omstandigheden liep een buitenrit uit de hand. Erg lang bezig geweest met laden, in het bos veel gestapt, daarna weer veel gesodemieter met laden en naar huis gereden (10 km). Zware dag voor paard. Overbelast waarschijnlijk. Zo ver iedereen mee eens, lijkt mij...
Leek de dag erna een wat dik linkervoorbeen te hebben. Heb het gezien, wat over opgezocht: kwamen samen met anderen tot de conclusie: wat gallen door overbelasting. Normale protocol afgewerkt: wat langer opwarmen, wat langer uitstappen, wat langer afspuiten na het werk en even wat rustiger aan. So far, so good. Lijkt mij.

2. Ik deed wel zo nu en dan sprongtjes, maar nu deed ik voor het eerst echt een springles op redelijk niveau. Vrijdags dus flink gesprongen met een paar stop en go acties. Zondag: linkervoorbeen dik, twee achterbenen leken wel olifantsbenen. 1 dag aangekeken, dinsdags de veearts er bij geweest, vochtafdrijver, antibiotica, stappen, afspuiten. Vrijdag weer de veearts erbij en het gebruikelijke: twee weken stappen op het harde rechtuit en ernaast en aankijken. OK. Na een maand: voor de zekerheid naar de kliniek, wilde toch weten of ze iets met de pees van het linkervoorbeen had. Pees laten scannen, was niet het geval, pees was goed. Zou een wat langduriger maar lichte overbelasting zijn van de pezen, voortkomend uit een verkeerde hoefstand. Dus: orthopedisch hoefbeslag: ijzers, zooltje, siliconenpad. Tien dagen rust en wat Metacam (ontstekingsremmer/ pijnstiller) op halve dosis. Daarna weer oppakken. Ik een beetje begonnen met oppakken: stappen aan de hand, stappen onder de man, longeren. Kootholtes bleven wat sponzig...Ik de veearts weer gebeld: "vocht is een indicatie dat er wat mis zou kunnen zijn, maar geen bewijs en zolang ze niet kreupel was (WAT ZE DUS AL DIE TIJD NOOIT GEWEEST IS...) moest ik er "gewoon" mee aan de slag gaan (dat wil zeggen: doorgaan met opbouwen).

3. Nou ben ik er dus een maandje heel rustig met begonnen...ben net weer "volop" bezig (is bij mij een uurtje dressuurrijden in de bak op L niveau) en afgelopen weekend staat ze weer met dikke benen. En wat een DA ook zegt: ik ga hier dus niet mee aan het werk. Dat druist tegen mijn gevoel in.

Wat in godesnaam kan/moet dit zijn ???

- Ik geloof zelf niet in een peesblessure. Ook mijn stalgenoten denken dit niet. Reden: dan zou ze op zijn minst kreupel moeten zijn. Bovendien is de pees gescand en zou het dan op 1 been moeten zijn en niet op 3, toch ? (correct me if I'm wrong)
- Ze staat op de wei, zou het iets met een (eiwit)allergie zijn ?
- Iets met hart, nieren, lever dat vocht niet af kunnen voeren ?
- Is dat ortopedische hoefbeslag nou wel nuttig/ nodig ? want ik heb mijn paard liever gewoon op blote voeten, daar "geloof" ik gewoon meer in.
- Waar is ze nou mee gebaat ? dag en nacht de wei op ? boxrust (no way)?

Zo wie zo ga ik morgen de DA bellen. Maar ik heb ook het idee dat die het niet zo goed weet. Ik overweeg ook om een bloedonderzoek te laten doen. Wie heeft daar ervaring mee ?

Probleem is daarnaast dat mijn paard niet laad, ik geen trailer heb en dus niet even kan zeggen: kom, ik zet haar op de wagen en rij er even mee naar.... (Emmeloord, Someren...what ever).

Toch graag hulp/ indicaties ! Ik pieker me suf en kan het niet loslaten.

Cathlin

Re: Benen: pezen, iets anders...???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 17:47

Ik snap wat je bedoeld. Mijn vorige paard had dit ook. Hij was een schimmel van 9 jaar
Als ik had gesprongen of los had gegooid dan was die onregelmatig of dikke benen.
Hij wilde ook nooit laden. Ik heb toen er iemand bij gehaald voor te laden. Dat heeft toen goed geholpen.
Bleef een tijdje goed gaan liep rad, maar ik had wedstrijd en die
dag ervoor wilde ik hem losgooien en ja, weer dik been en onregelmatig.
Paar weken gestapt en nog licht onregelmatig.
Toen wis ik het niet meer en ben naar een andere arts gegaan.
Die adviseerde me om langs te komen en heeft de buigproef en foto's gemaakt.
Hij had uiteindelijk spat (4) in zijn achterbeen. Maar ik had ook een bloedonderzoek laten doen
en daar kwam uit dat hij bloedarmoede had en leukemie! Dus voor hem was het afgelopen.
Dit is in het kort mij verhaal en ik hoop dat het bij jouw niet zo is, maar ik zou naar een andere arts
gaan en foto's laten maken van zijn benen en zoals je zei een bloedonderzoek!
Ik hoop dat je wat aan me verhaal hebt.

Cathlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 17:49

Ik heb toen Petra Vlasblom erbij gehaald voor het trailerprobleem.
Die van mij legde zijn benen boven op de trailer zo bang was hij er voor
maar zij heeft me toen heel goed geholpen! Hij liep er uitendelijk zo in Haha!
Haar site: www.2moons.nl

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 18:46

Cathlin schreef:
Ik snap wat je bedoeld. Mijn vorige paard had dit ook. Hij was een schimmel van 9 jaar
Als ik had gesprongen of los had gegooid dan was die onregelmatig of dikke benen.
Hij wilde ook nooit laden. Ik heb toen er iemand bij gehaald voor te laden. Dat heeft toen goed geholpen.
Bleef een tijdje goed gaan liep rad, maar ik had wedstrijd en die
dag ervoor wilde ik hem losgooien en ja, weer dik been en onregelmatig.
Paar weken gestapt en nog licht onregelmatig.
Toen wis ik het niet meer en ben naar een andere arts gegaan.
Die adviseerde me om langs te komen en heeft de buigproef en foto's gemaakt.
Hij had uiteindelijk spat (4) in zijn achterbeen. Maar ik had ook een bloedonderzoek laten doen
en daar kwam uit dat hij bloedarmoede had en leukemie! Dus voor hem was het afgelopen.
Dit is in het kort mij verhaal en ik hoop dat het bij jouw niet zo is, maar ik zou naar een andere arts
gaan en foto's laten maken van zijn benen en zoals je zei een bloedonderzoek!
Ik hoop dat je wat aan me verhaal hebt.

Zo wie zo bedankt voor je reactie. Aan ieder verhaal heb je iets. Buigproeven hebben we gedaan en daar komt ze goed uit. Ik heb vanmorgen de veearts gebeld. Die komt morgen, da's nummer 3. Gelukkig zag hij wel wat in bloedonderzoek en als het goed is wordt dat dan dus morgen gedaan. Hoe lang moet je op de uitslag wachten ?

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 18:48

Ik heb ook wel gehoord van Balingehof voor trailerlaadproblemen.
T'is alleen zo duur he ? Boos! Geld, geld! Boos! Geld, geld!

Cathlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:24

Wij kregen de uitslag van het bloedonderzoek ongeveer
na 2 of 3 dagen

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 20:38

Ik kan morgen al bellen, dus dat scheelt. Afwachten dus maar...

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:10

Hmmm. Vervelende kwestie. Al uitslag van het bloedonderzoek?

Ik vind het sowieso een beetje vreemd dat de pees op de scan goed was en vervolgens de conclusie werd getrokken dat de pees overbelast was. Bij een overbelasting is de structuur van de peesvezels in meer of mindere mate beschadigd en dat is te zien op een echo, MRI- of CT-scan.

Gebruik je harde peeskappen/strijklappen? Of andere beschermers? Jouw paard zou de eerste niet zijn die irritaties aan banden en spieren oploopt door beschermers. Dan blijf je als eigenaar maar braaf koelen en stappen, maar als je de irriterende beschermers niet wegneemt is het natuurlijk dweilen met de kraan open. Kun je geen kleine huidirritaties, schilfers of verdikkingen of misschien zelfs wondjes op de benen vinden?

Overbelasting lijkt me namelijk niet het geval: je bouwt alles rustig op en een paard van haar leeftijd moet daarmee gewoon hard op de benen blijven. Kun je ook aangeven op welke moment van de dag het het meest dik is? Staat je paard de heel dag in de wei of 's nachts op stal?

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 21:05

Hallo,

Uitslag van het bleodonderzoek: parasitale infectie (= wormen: Verdrietig ) en te hoge spierafvalwaarden.
Dat zou verklaren waarom ze net na ietwat harder werken steeds met dikke benen staat: je spieren maken bij inspanning melkzuur aan en bij heviger inspanning meer melkzuur.Dat kan ze dan dus niet afvoeren omdat het lichaam ook bezig is te vechten tegen die worminfectie (???). Mijn DA is goed hoor, maar heeft niet echt een 10 voor communiceren Haha!

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 19:08

Hmm dat het afval niet goed wordt afgevoerd had je zelf al door. Anders stond ze ook niet met dikke benen. Worminfectie is heel vervelend en vergt natuurlijk veel energie van het lichaam.

Is het advies nu, dat je de worminfectie nu moet behandelen en in tussentijd de benen moet blijven koelen? Het lijkt me dat je dan met een weekje of 2, misschien 3 weer rustigaan kunt gaan opbouwen. Ik hoop het voor je!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 19:45

Ze heeft een extra goede wormenkuur gekregen en een pot poeder voor haar spieren (naam volgt !). Na een maand gaan we weer bloedprikken en kijken hoe het is. Ondertussen mogen we lichtjes wat werken. Dus ik doe haar kort aan de longeerlijn of doe een buitenritje, wat kort en alleen stappen of heel weinig draven. Dus dat is op zich leuk, dat ik iets met haar mag.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 19:46

O ja en over twee weken komt de hoefsmid. Zou ik nou dat speciale beslag wel nodig hebben ?

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:59

Ik heb het daar nooit zo op. Een paard is geboren met een bepaalde been-, voet- en hoefstand, daar is zijn lichaam op ontwikkeld. Zijn pezen, spieren en banden hebben zich zijn hele leven lang aangepast aan die stand. Ga je dat veranderen bij een volwassen dier dan moeten die banden, spieren en pezen weer veranderen. Dat geeft een flinke klap en gaat lang duren. Bovendien heb je grote kans op overbelasting omdat het been opeens anders moet gaan functioneren. Je kunt de genezing dan nog niet goed in de gaten houden.

Zorg ervoor dat je, als je gaat rijden, eerst veel stapt en daarna pas drafwerk gaat doen. Dan slinkt het been namelijk en staat er minder spanning op de pees wanneer hij harder moet gaan werken. Als ik jou was zou ik de genezing van de worminfectie afwachten, de benen heel regelmatig koelen (kan nooit kwaad), rustig aan doen en alles even aankijken. Als de pees inderdaad geïrriteerd is moet je het goed de tijd gunnen om te herstellen. Je kunt altijd nog overstappen op speciaal beslag.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 21:26

De pees heeft op zich niks he ? Die is gescand en was goed. Wat ik alleen niet begrijp is dat de veearts toen zei dat ze een lichte langdurigere overbelasting had en daardoor dus speciaal beslag moest.
Maar nu heb ik zoiets van: ja, had ze toen dus al niet die worminfectie onder de leden en die te hoge spierafvalwaarden ?

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:44

Als de pees in orde is, waar komt die zwelling dan vandaan?

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 17:48

Omdat ze haar afvalstoffen niet af kan voeren. De pees van haar linkervoorbeen is gescand omdat we dachten dat die niet goed was. Die is gescand en was goed. Dikke benen heeft ze rondom, en dan vooral de twee achterbenen en het linkervoorbeen. Het rechtervoorbeen leek nog het droogste te blijven.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 21:24

Equestor Triforce heb ik gekregen.

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 21:35

Dat is vervelend allemaal.
Maar ik wil even 1 ding zeggen een paard hoeft niet kreupel te zijn op een peesblessure.
Die van mij had de pees gescheurd waarvan 6 cm verschil en liep hier NIET kreupel op.
Het ene paard heeft een hogere pijngrens als de ander.
Hoe gaat het nu met je paard?

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 21:40

Nou, ik mag lichte tot matige arbeid doen en dat doen we en dat vindt ze leuk. Vandaag een eind langs de weg gestapt en dan zijn de benen toch wel weer geslonken. Maar ik vindt het er niet superfijn uitzien.
Nou ja, de pees van mijn paard is gescand en goed bevonden, dus dat heeft zij niet. Daar dat is ook een story van die van jou zeg! Is het wel weer helemaal goed gekomen ?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 21:58

Ik zou de ijzers er inderdaad af halen, wat het precieze probleem ook is de extra dreunen in het been die je toch van een ijzer krijgt helpen volgens mij niet. Ik zou lekker gaan wandelen/ stappen, etc maar zoveel mogelijk rechtuit en veel weidegang/ongedwongen beweging.
Het niet kunnen afvoeren van afvalstoffen uit de spieren is toch tying-up? Wat voer je? En hoe doe je je warming en cooling down na het werk?
Misschien kan een fysio/osteopaat haar nakijken? Misschien heeft ze zich na die overbelasting ergens vastgezet?

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 17:47

Met die van mij is het helaas niet goed gekomen.
Het was niet alleen de pezen maar ook de kogels sesambeentje waren verrot ze had te veel pijn.
Ze bleef door gaan voor mij met heel veel pijn ging ze gewoon nog draven.

lOveWill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 18:07

Hallo,

Ik heb zelf nu net 2 jaar een pony. Ik kreeg hem en vanaf het begin was hij telkens wat onregelmatig. Bleek na een jaar ook een peesprobleem. Maar door zijn karalter is hij door blijven lopen. We hebben hem toen weidegang gegeven en alles is weer geod gekomen. Ik mag alles weer doen alleen springen doe ik toch maar niet. Ik wil geen risico lopen. Wel heeft die van mij altijd dikke benen. Ook zijn linker been (waar het peesprobleem zat) is altijd iets dikker. Normaal zie je de spieren daar lopen (binnekant van het onderbeen) en bij hem zit er wat vocht tussen. Maar er is niks aan de hand. Verder staat hij op de wei. Niet dag en nacht maar zo'n vier uur per dag. En dat is waar mijn pony dikke benen van krijgt. Van dat wisselen. Na het rijden of een beetje stappen is het weer weg. Ook als ik (hij stond op vlas) nieuw vlas in zijn stal had gedaan had hij de volgende ochtend weer dikke benen. Maar met rijden heeft hij hier abslouut geen last van. Soms heeft het dus niks te maken met kreupeheid enz. Maar wat voor paard heeft u? Zit er soms arabieren bloed in? Bij mij is er namelijk ook een fysiotherapeute geweest en het blijkt dus dat Arabieren zeer slecht tegen mais enz kunnen en ook dikke benen daarvan kunnen krijgen. Misschien dat uw paard ook niet tegen bepaald voer kan. Ik hoop dat het goed komt met zijn wormeninfectie enz. En misschien dat u wat aan deze informatie heeft Knipoog

groetjes lOveWill.

lOveWill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 18:13

ps: Wij hebben trouwens ook een merrie met laad problemen gehad. Ze wilde nooit laden ging steigeren en werd zelfs gevaarlijk. Totdat we ene andere trailer hebben geprobeerd. Ze oude had een zee steile laadklep en er zaten van die 'plankjes' op. Nu hebben we er een met een lage lange laadklep en rubberen bodem. Ook rijden we altijd zeer voorzichtig en werken we alleen met een touw. Geen bezem enz. Iemand loopt de klep op. Zegt duidelijk GA! en geeft voorzichtig telkens een kleine ophouding aan het halster. Ook staat er nog iemand achter die als het ware met zijn hand het paard de trailer in drijft. Het heeft bij ons er goed geholpen! misschien dat u het ook eens zo moet proberen of een een andere trailer moet pakken!

groetjes lOveWill