paard heeft een lichte scheve hoef. Wat nu

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda__

paard heeft een lichte scheve hoef. Wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 11:22

zoals de titel al zegt, mijn paard heeft een lichte scheve hoef. Hij loopt met 1 voetje wat naar buiten. Dit is nog niet zo een erg probleem. maar mijn vorige hoefsmid, heeft altijd tegen mij gezegd dat ik mijn paard maar niet moest beslaan. Aangezien hij zo een goede sterke hoeven heeft. Heeft ie ook er zit nooit een scheur of iets in. En zodra je hoefijzers hebt. Word de hoef steeds slechter als je daarna de ijzers ervan af haalt. eenmaal ijzers ben je eigenlijk genoodzaakt altijd ijzers te dragen. Mijn nieuwe hoefsmid ( oude ging evrhuizen) zegt dta hij een ijzer er onder wil zette omdat lichte scheven eruit te krijgen. Nu zit ik dus een beetje met het dillema wel of niet.
De nadelen zijn dat de kosten erg duur zijn voor te beslaan (ik moet het zelf betalen) en dat ik dan genoodzaakt ben altijd ijzers te nemen, en dat ze hoeven slechter worden. Ook heb ik gehoord dat je een ouder paard toch niet meer kunt herstellen van zoiets (weer van een andere hoefsmid gehoord) dat je alleen een jong paard op die manier recht kan zetten.

De overstap ( het scheve dus) is echt maar licht en hij heeft er geen last van met bewegen.
Wat denken jullie ...beslaan of niet?

Lise81

Re: paard heeft een lichte scheve hoef. Wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:37

Als je paard tot nu toe altijd prima heeft gelopen zou ik het eigelijk zo laten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:16

Ik zou zelf niet willen dat hij nu nog aan standveranderingen zou beginnen, kans is dat je straks met een kreupel paard zit.
Als je verder geen ijzers nodig hebt en je paard er geen last van heeft, ga ik mee met Lise81 dat je het gewoon zo kunt laten.

Overigens is het niet perse zo dat, als je eenmaal aan ijzers begint je er voor altijd aan vast zit.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 16:54

neej oke, je hoeft er niet altijd aan vast te zitten. Ik wist niet dat me paard kreupel kon worden van nu nog het te verbeteren.