Alternatief voor biks i.v.m. gevoeligheid voor spierpijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_sjors_

Alternatief voor biks i.v.m. gevoeligheid voor spierpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 21:19

Mijn paard is vorig jaar erg spierbevangen geweest en heeft sindsdien chronisch spierpijn. Daarbij heeft hij ook nog een lichte vorm van kissing spines. Na een lange rustperiode zijn we het nu alweer een half jaartje rustig aan het opbouwen en de resultaten hiervan zijn nu duidelijk zichtbaar (meer spieren gekregen, vooral in z'n rug). Dagelijks krijgt hij na het rijden neutradex om de afvalstoffen makkelijker af te voeren. Dit werkt erg goed maar ik merk nu dat hij toch weer last van spierpijn gaat krijgen nu het werk voor hem wat zwaarder wordt.
Nu ben ik benieuwd of hier mensen zijn die hier ook ervaring mee hebben en welk voer jullie geven. Ik heb weleens gehoord dat er speciaal voer is voor paarden die veel last van spierpijn hebben. Wie weet hier meer van?

avanoort

Re: Alternatief voor biks i.v.m. gevoeligheid voor spierpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 09:13

Pavo Herbasan, het voordeel van dit voer is dat de kans erg klein is dat het paard te veel krijgt, op rust mag een paard namelijk 3 kg krijgen per dag.
Mijn paard doet het er goed op en als het te weinig is ivm met rijden, voer ik een beetje granenmix erbij.
En trouwens ook altijd selenium, ik voer e-plus van Pavo en bij hevige verzuring Muscle Fit, ook van Pavo.

Mijn paard krijgt het van de combinatie kuil+biks.
Hooi+biks kan wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:45

Heb er geen ervaring mee, maar misschien dat je je DA om advies kan vragen?

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 22:35

@avanoort
Bedankt voor de tip maar is Pavo Herbasan niet voor oudere paarden? Krijgt hij dan wel voldoende voedingsstoffen binnen want hij staat wel gewoon in het werk en het is de bedoeling dat ik er over een tijdje weer M2 mee ga starten. Komt hij dan niets tekort?

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 08:31

Je kunt het aanvullen met 5 granenmix als hij wat schaal wordt of voor extra power en natuurlijk onbeperkt hooi!

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 18:31

Hoi mijn paard is ook tot drie maal toe spierbevangen geweest. Ik voer haar nu op verzoek van de DA (verdeeld over twee porties per dag) 1,0 kg subli ponybrok (voor alle benodigde vitaminen e.d.), 0,5 kg Subli EM mix ( op basis van vetten, want ze mag absoluut niet te veel snelle suikers en zetmeel), 600 ml zonnebloemolie (vet!) en 30 ml Excell E. Hier doet ze het uitstekend op. Aan de smaak van de Subli EM mix moest ze wel effe wennen, maar dat gaat nu prima naar binnen. Verder krijgt ze 7 a 10 kg hooi per dag. Groetjes, Tessa

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 13:48

Mijn merrie heeft een soortgelijk probleem. Wanneer ze te veel eiwit binnenkrijgt zij ook last van haar spieren. Ik ben dus gaan kijken naar mijn krachtvoerrantsoen. Het merendeel van de paarden die op biks staat, krijgt veel te veel eiwit binnen.

Ik heb mijn paard nu op een muesli staan waarin veel VEP zit, en een redelijke hoeveelheid VREp (eiwit dus). Maar doordat er veel energie in zit, hoef ik niet zoveel muesli te voeren.

Ik zou je dus aanraden om te kijken naar het rantsoen. Wat voor ruwvoer geef je je paard (kuil bevat meer eiwit dan hooi), maar kijk ook naar de hoeveelheid energie die ze nodig heeft. Mensen stoppen hun paard vaak vol met energie zonder te kijken naar wat een paard nodig heeft. Het overschot aan voedingsstoffen moet ergens heen... het komt er onbenut weer aan de achterkant uit óf het kan in de spieren gaan zitten.

Ik weet dat vitamine E ook spierpijn tegen kan gaan.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 21:57

Misschien Pavo summerfit proberen? ZIjn van die koeken. Zitten vitamines in voor 2 kilo biks. Energie haalt hij er niet uit, dat zit er niet in. Pavo heeft ook een ijslanderbrok. Hoef je weinig van te geven, is heel sober, maar met extra vitamines. Heb niet veel verstand van voer hoor, dus weet niet of je dit zo bedoelt.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 22:03

Mijn NRPS-er die gevoelig is voor spierbevangenheid krijgt Marstall.
http://www.equitotaal.nl/index.php
Ze krijgt de Champion.
Moet het even afkloppen maar het gaat erg goed met haar!

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 22:30

Bedankt voor alle reacties, ben blij dat er meer mensen hier zijn met hetzelfde probleem. Ik doe er alles aan om zijn spierpijn zo min mogelijk te laten zijn, want bij hem is het chronisch dus zal hij er altijd last van blijven houden. Het enige dat ik nog kan doen, naast het aanpassen van de training, is kijken of het voer wel goed is voor hem.

Hij krijgt nu op de manege 3 kg basisbrokken per dag (volgens mij van PAVO) en 3x per dag kuilgras. Verder geef ik hem na het rijden nog een beetje muesli om de neutradex door te doen. Ik heb nu wel kunnen regelen dat als hij een rustdag heeft dat hij dan minder voer krijgt want dan vind ik 3 kg wel een beetje veel (voor een E-pony).

@levi ik heb de site bekeken en ga in ieder geval advies vragen over het voer. Bedankt voor de tip!

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:26

3 kg is echt heel veel hoor, dat krijgt mijn paard van 1.75 nog niet eens, zit daar de oorzaak niet in?
Je maakt kans dat als je het voer drastisch aanpast, het misschien veel beter gaat.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:48

integra123 schreef:
Bedankt voor alle reacties, ben blij dat er meer mensen hier zijn met hetzelfde probleem. Ik doe er alles aan om zijn spierpijn zo min mogelijk te laten zijn, want bij hem is het chronisch dus zal hij er altijd last van blijven houden. Het enige dat ik nog kan doen, naast het aanpassen van de training, is kijken of het voer wel goed is voor hem.

Hij krijgt nu op de manege 3 kg basisbrokken per dag (volgens mij van PAVO) en 3x per dag kuilgras. Verder geef ik hem na het rijden nog een beetje muesli om de neutradex door te doen. Ik heb nu wel kunnen regelen dat als hij een rustdag heeft dat hij dan minder voer krijgt want dan vind ik 3 kg wel een beetje veel (voor een E-pony).

@levi ik heb de site bekeken en ga in ieder geval advies vragen over het voer. Bedankt voor de tip!

Mijn pony van 1.47 die 4 dagen in de week gereden wordt krijgt 3x per dag een halve schep muesli.
Komt neer op 1,2 kg krachtvoer en 3x kuilgras + weidegang.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:22

Je zou eens de Havens Kentucky Lite-E moeten bekijken, dat is een speciale granenmix die de afvoer van afvalstoffen bevordert...ik voer dat mijn paard ook al heel lang (ook KS en rugproblemen) en hij doet het er erg goed op!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:29

Vooral het verhogen van het aandeel vetten in de voeding schijnt een gunstige werking te hebben.
Vriendin van mij haar paardje is er ook gevoelig voor, zij is zelf DA en rijd endurance en heeft het helemaal uitgezocht qua voeding.
Ik kan het niet meer uit mijn hoofd allemaal zeggen, maar paard krijgt in ieder geval een flinke hoeveeheid olie per dag. Verder dacht ik dat het ook te maken had met de suikers (koolhydraten) maar ik zal het nog allemaal eens goed vragen als ik haar hoor of zie.
Vorig jaar had de merrie er erg veel last van en kreeg ze zelfs geen gras, enkel pulp, olie en een klein beetje speciale mengeling.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 12:53

Mijn merrie is heel gevoelig voor spier en hoef bevangenheid. Zij krijgt nu de speciaal voer van Dodson en horell voor hoefbevangen paarden. En nu gaat het langzaam aan steeds beter. het is vrij van fructanen en andere suikers

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:18

Eiwitten worden vaak gezien als de boosdoener maar de heel vaak zijn koolhydraten schadelijker. Uit diverse onderzoeken komt naar voren dat je spierbevangen paarden (of paarden die daar gevoelig voor zijn) het beste vetrijk kan voeren. Vetrijk voer is bijv Sublie EM.

Onderstaande link gaat onder ander over tying-up (spierbevangen) en over een vetrijkdieet. je moet kijken bij
Equine Polysaccharide Storage Myopathy (EPSM)

http://www.ruralheritage.com/vet_clinic

Drie kilo biks is trouwens heel erg veel...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 06:48

Citaat:

mag ik vragen waarom je dier zoveel krijgt???
zeker voor een e-pony vind ik het nogal wat....

vraag eens of je 1 kilo mag vervangen door gewoon kuilgras, liefste gewoon hooi, maar als ze dat niet hebben dan kuil..

als jouw dier zijn 3 kilo krachtvoer--want dat is brok-- niet kwijt kan door beweging, dan krijg je dus spierproblemen... ik zou eens wat minder brok gaan geven.. Knipoog

Citaat:
half jaartje rustig aan het opbouwen

zeker bij rustig werk zou jouw dier genoeg hebben aan maximaal 1,5 kilo per dag, probeer eens of je ergens een voerrantsoen kan krijgen, via internet zijn ze er ook wel te vinden...
dan kun je precies uitrekenen hoeveel jouw dier nodig heeft

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 07:23

Bedankt weer voor alle links en tips, ik ga in het weekend alles eens uitpluizen op het internet om te kijken welk voer ik nou het beste kan geven.

3 kg biks vind ik ook wat veel, maar op de manege wordt dat allemaal door de stalmeester geregeld. Daarom wil ik ook een ander soort voer gaan geven waarvan hij in ieder geval geen spierpijn krijg. Dan kan ik zelf tenminste de hoeveelheid bepalen want dan zet ik het voer gewoon zelf klaar in een emmertje of zo.

Soms is het moeilijk om mensen aan hun verstand te brengen dat te veel voer echt schadelijk is voor een paard en als hij nog een keer zo spierbevangen wordt, daar gaat hij niet gemakkelijk meer van herstellen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:58

Probeer eens subli energykern mix, is een oliepreparaat. Olie is een snelle energieleverancier, werkt anders dan koolhydraten (granen), koolhydraten verzuren de spieren eerder. Subli EM is een voedingspreparaat dat je er bij voert. Je zou als basis goed ruwvoer kunnen nemen en een goede voedingssupplement met vitamines en mineralen kunnen bijvoeren en daarnaast die subli. Ik zou nl terughoudend zijn met veel koolhydraten. Als je meer wilt weten over voeding wat het is, hoe het wordt opgeslagen in het lichaam, hoe het wordt verteerd, bv haver ong. voor 80% en gerst maar voor 30% etc, kun je een goed voedingsboekje aanschaffen. Zeer leerzaam.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 20:51

Even een update:
Een paar dagen geleden heeft mijn paardje een trap gekregen in de wei en had een dik been. Een paar dagen gestapt en hij was na 2 dagen al niet meer kreupel dus de 4e dag (gisteren) er maar weer op gegaan. Hartstikke stijf natuurlijk dus rustig aan gedaan en vandaag was hij nog stijver door de spierpijn weer van gisteren. Na een kwartier/ 20 minuten wordt het wel minder en na de galop loopt hij zo ruim dat zijn achterbenen zijn voorbenen zelfs aantikken. Toch denk ik dat dit niet goed is, want hij blijft moeilijk in te buigen, moeite met aanspringen in galop en erg stijf in het begin. Ik weet dat zijn spierpijn chronisch is, maar vraag me af hoeveel ik er dan nog van kan vragen (kan hij ooit weer op M2 niveau lopen?). Daarom laat ik toch de DA nog een keer komen om bloed af te nemen en om te onderzoeken waar die spierpijn vandaan komt. Misschien is er dan nog wat aan te doen.

Hij krijgt trouwens wel al minder eten nu, maar ik wil eerst weten wat de DA ervan vindt voordat ik ga overstappen op een ander soort voer, dus voorlopig alleen even wat minder.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 08:19

Staat er op de verpakking misschien ook bij wat er in neutradex nog meer zit dan ZOUT?
Ik lees dat het 95 euro kost, en kan dus alleen maar vinden dat er een of andere zout-verbinding in zit (natrium-nog-wat). Maar dat vind ik dan wel erg vreselijk duur, 95 euro voor een fles zoutoplossing.

Ik heb zelf ook een paard met een verzuringsprobleem en ty-up verschijnselen vandaar dat ik het opgezocht had.

Mijn paard bleek trouwens juist te WEINIG eiwit te hebben ipv te VEEL. Typisch ik weet het maar de DA kwam daar achter n.a.v. een bloedonderzoek.

Vraag de DA dus ook om de eiwitten in het bloed te checken.

Zelf heb ik mijn paard een paar supplementen gegeven, o.a. een tijdje green-magma (gerstgrasconcentraat), een beetje electrolyten (misschien wel wat te vergelijken met neutradex maar zit meer in dan natrium), cetyl-M, wat extra vitamine B (complex) en veel zeewier (zitten evenals in gerstgras veel enzymen in). Was ook wel behoorlijk duur om dat een tijdje te doen maar hij is er wel erg van opgeknapt en hij is nu wel weer lekker soepel. Ook waren z'n bloedwaardes toen na ca. 4 a 5 weken weer helemaal normaal terwijl hij behoorlijke spierverzuring had.

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:19

Mijn paardje is ook heel erg spierbevangen geweest en heeft heel snel last van spierstijfheid.
Bij mij voorgeschreven door de DA:
2 kg Equiral Qi per dag
Multi vit sport (Groene Os)
Vit E met Seleen (Sectolin of Floris)

Dit was voor haar een hele verbetering, het is nu weer een heel soepel elastiekje zelfs na een nacht op stal.
In heel veel bix en Musli soorten zit veel te veel melase (suikers e.d.) spieren lopen daarop vastm helemaal als ze al zo gevoelig zijn.

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 11:46

Mijn paard heeft ook gauw last van spierverzuring. Vroeger kreeg hij ook tot 3 kilo brok per dag! Omdat ook wij op een manege staan is het erg lastig om hem minder te voeren. Nadat hij een paar keer spierbevangen was geweest en de DA echt heel nadrukkelijk had gezegd dat hij minder voer moest hebben is het ons eindelijk gelukt om hem flink minder te geven. Hij krijgt nu maar een halve kilo per dag, aangevuld met Pavo summerfit zodat hij wel de nodige vitamines enz. binnenkrijgt en hij krijgt ook nog een musli (weet zo niet uit mn hoofd welke) waar weinig suikers in zitten. Ook staat hij de hele dag op een schraal stuk wei. Dit heeft bij ons behoorlijk geholpen en hij heeft de afgelopen tijd echt nergens meer last van.
Heel veel succes met je paard!

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 12:45

@ZoekStalling
Ik weet niet precies wat er allemaal in zit, maar ik zal vanavond eens op de doos kijken. Ik heb ook begrepen dat als je bruine suiker mengt met zout dat je dan hetzelfde hebt. Dus als dit echt zo is dan is dat een veel goedkopere oplossing.

@lorvxy
Ik sta ook op een manege en heb inderdaad nu ook gezegd dat hij minder eten moet, omdat hij last heeft van z'n spieren. Maar blijft lastig op een manege, je bent toch altijd afhankelijk van degene die voert.

Vrijdag laat ik de DA komen en sowiezo bloed afnemen. Dan maar hopen dat ze kunnen zien waar het aan ligt en kan ik verder gaan kijken naar een oplossing en evt. ander voer.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:35

integra123 schreef:
Ik heb ook begrepen dat als je bruine suiker mengt met zout dat je dan hetzelfde hebt. Dus als dit echt zo is dan is dat een veel goedkopere oplossing..

Bruine suiker met losalt of vitaal zout gemengd is een electrolytenmensgel. Dit moet je zker niet zomaar gaan voeren. Electrolyten voer je alleen bij als je prestaties van je paard vraagt waarbij hij heel veel zweet. Ook moet je paard veel willen en kunnen drinken anders ben je je paard aan het uitdrogen. Omdat de nieren van je paard al extra belast worden met de afvoer van de afvalstoffen uit de spieren zal ik dit achterwege laten.

integra123 schreef:
@lorvxy
Ik sta ook op een manege en heb inderdaad nu ook gezegd dat hij minder eten moet, omdat hij last heeft van z'n spieren. Maar blijft lastig op een manege, je bent toch altijd afhankelijk van degene die voert.

Vrijdag laat ik de DA komen en sowiezo bloed afnemen. Dan maar hopen dat ze kunnen zien waar het aan ligt en kan ik verder gaan kijken naar een oplossing en evt. ander voer.

Weet je zeker dat je paard op de goede plek staat als je zelf niet kan bepalen wat voor en hoeveel voer hij krijgt? De gezondheid van je paard gaat voor lijkt mij.

De Da een bloedtest af laten nemen is een uitstekend idee!