Horselsteken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chell

Horselsteken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 18:37

het paard van mijn zus zit sinds een dag of 2 onder de bulten. grote bulten in zijn hals, op zijn manenkam en in zijn staartwortel die vreselijk jeuken. hij heeft er ook al 2 behoorlijk opengeschuurd. Toen ik dit telefonisch te horen kreeg dacht ik meteen aan horsels maar hij is het enige paard op het weiland met deze jeukende hard aanvoelende bulten. is hij oevallig als enige geprikt? of weet iemand een andere oorzaak te noemen? heb foto's van de bulten voor iemand die ze "beter wil bekijken"? wat kunnen we hieraan doen ?

alvast bedankt voor de raad
Groetjes
Chell

fjordjes

Re: Horselsteken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:53

met vliegenspray insprayen een vliegendeken omdoen

Chell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 22:13

dan moet ik wel eerst zeker weten of het inderdaar horzelsteken zijn en niet iets anders, want paard word namelijk al elke dag ingespoten.. en vliegendeken is niet handig in de wei aangezien hij dan binnen paar dagen kapot is, we hebben helaas nog al wat slopers er tussen zitten..
gr.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 07:55

ik ben wel benieuwd naar de foto's

Chell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 08:07

zal ze hier vanmiddag even neerzetten..

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:09

Ik ben ook benieuwd naar de foto's. Mijn paard krijgt ook dikke bulten van horzels, en mn pony niet. Volgens mij reageert het ene paard er sterker op dan de andere. Ik spuit ook wel in, maar dat helpt niet altijd.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:29

Het ene paard is gevoeliger voor de horzels dan het andere paard. Om de jeuk tegen te gaan kan je de bulten insmeren met azijn.

Verder kan het een allergische reactie op iets zijn, maar dan moet je nagaan wat hij ongeveer 48 uur voor de bulten zijn ontstaan heeft gegeten e.d.

Chell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 20:46

dat zijn de foto's.. wat denken jullie??
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:34

Pfff dat zijn wel erg grote bulten! Mijn paard krijgt er ook bulten van, maar vergelijken met deze zijn het bultjes. Ik zou er even een DA bij halen, dan weet je in ieder geval zeker wat er aan de hand is.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 13:01

zou even de da bellen want lijkt zo niet echt van horzels.
paard van me tante heeft t ook paar x gehad en die was toen alergisch van iets ineens..
die schuurde ook alles open enzo..

Chell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 13:32

nou de dierenarts is er inmiddels gisteren bij geweest en hij heeft een prik gekregen tegen de jeuk.. de DA zegt dat het staart en manen exceem is.. persoonlijk lijkt bij dat sterk.. ik vind het er eerder uit zien als een allergische reactie op iets..
t paardje waar het om gaat is een arabiertje van 12 en heeft nooit eerder problem gehad met allergie en met zijn manen/staart en aangezien de bulten ook niet alleen in de manenkam zitten (zie 2e foto onder de schoft ) maar ook op zijn hals lijkt dat me sterk..
maargoed.. t is mijn zus haar paard en ik was er ook niet bij toen de dierenarts er was.. iemand dit wel eerder gezien toen zijn/haard paard voor het eerst staart/manen ecxeem had?? of iemand nog een andere reden?
alvast bedankt Knipoog

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 14:24

Ik verdenk mn pony er ook van dat ze manen en staart exceem heeft, de DA komt binnenkort even kijken. Dat ziet er veel minder erg uit als dit. Zijn wel bultjes, maar kleiner. Opzich kunnen ze best exceem op de hals enzo hebben, er zijn niet voor niks exceemdekens voor het hele lichaam.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 13:50

Jullie bedoelen trouwens dazen, geen horzels. Horzels leggen eitjes aan de binnenkant van de voorbenen vaak, even later gaat het wat jeuken, paarde lost de jeuk met de tanden op en krijgt zo de eitjes binnen die zich vastzetten in het maag-darmkanaal, waarna zi zich een half jaar later tot larve ontpoppen en weer met de mest naar buiten komen. Je kunt dit voorkomen door met een scheermesje die gele puntjes meteen te verwijderen aan de benen.

Dazen zijn die steekvliegen, waar je als mens ook last van kan hebben.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 13:57

mijn paard zat ook zo onder de builten.. waarschijnlijk van de dazen. nu heeft hij een vliegendeken en heeft hij er geen last meer van..

ludiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:07

ik heb om eerlijk te zijn geen idee wat dat voor bultjes zijn, maar ik weet wel wat je tegen de jeuk van de staart en manen kan doen wat 1. niet stinkt, 2. een x aantal dagen werkt en 3. ontsmettend is : de staart en manen wassen met betadineshampoo werkt super

Chell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 17:44

alle plekken die open zijn worden al elke dag met betadine shampoo gewassen.. hij heeft de 2e dag er weer bulten bij gekregen en daarna niet meer.. we hebben dus nog steeds geen idee wat het is/geweest kan zijn.. en het zijn geen bultjes maar echte bulten! (halve vuist - grootte)

chicolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:47

oja, horzels steken niet, die leggen eitjes op de haren.
het zijn denk ik dazen. trouwens, het paard van mijn zus heeft ook hele grote bulten van dazen, maar waarschijnlijk komt dat doordat die hoger in het bloed zit.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 19:44

Hahaha ik bedoel zelf inderdaad dazen. Ik haal die beesten allemaal door elkaar.

Saar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:50

Citaat:
Hotspot:

Dit zijn vochtige plekken die jeuken, als gevolg van een allergie.

vond dit net op een site, lijkt het hier niet op?

[ik denk idd zelf ook een alergische reactie ergens op!]

Chell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 17:34

wat vond je op een site? welke site? zie geen plaatje of link o.i.d. ??

Saar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:40

de quote Knipoog

Chell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 17:42

oke op die manier.. nou zijn plekken waren niet vochtig.. wel keihard en het jeukte vreselijk.. geullig is het nu al stuk minder Haha!

Saar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:52

heb net even in een boekje gebladert, het kan zijn:

Zadeleczeem: ontstaat door irritatie van de huid op de zadelplaats. Door zweet en vuil tussen de huid en het zadel ontstaan bultjes en korstjes en soms plaatselijke haaruitval. Het komt vooral voor bij paarden die een lange tijd hebben stil gestaan/rust. of paarden die op de zadelplek zijn geschoren.

Citaat:
Urticaria: [list=]Wat zijn het?
Urticaria zijn heftig jeukende kleine of grote bultjes en verhevenheden die overal op de huid kunnen voorkomen. Ze kunnen samensmelten tot grote ‘kwaddels’, vaak met een witte ring eromheen. Ze ontwikkelen zich zeer snel (vaak binnen 30 minuten) en trekken vervolgens binnen 12-24 uur weer weg. De meeste mensen hebben vooral ‘s avonds klachten van urticaria die dan tegen de ochtend weer verdwijnen.

Urticaria is een vaak voorkomende en meestal slechts tijdelijk actieve huidaandoening. Ongeveer 20% van de Nederlandse bevolking zal ooit in het leven een episode met urticaria doormaken.

Hoe ontstaan urticaria?
Overal in de huid liggen zogenaamde ‘mestcellen’. Deze cellen bevatten een reservoir aan stoffen die in de huid worden losgelaten als een ontstekingsreactie moet worden opgewekt. De belangrijkste van deze ontstekingsmediatoren is histamine. Bij urticaria worden grote hoeveelheden histamine door de mestcellen in de huid gebracht zonder dat daar een noodzaak voor is; er wordt dus een ontstekingsreactie opgeroepen terwijl die helemaal niet nodig is. Dit nodeloos leegstorten van de mestcellen kan worden uitgelokt door heel veel oorzaken.

Oorzaken kunnen prikkels zijn zoals druk op de huid of kou. Soms zijn voedingsmiddelen of medicijnen de oorzaak van de ‘overprikkelbaarheid’ van de mestcellen in de huid. Wanneer gericht onderzoek wordt gedaan naar de oorzaken van urticaria die langere tijd bestaan wordt in 75% van de gevallen nooit een oorzaak gevonden. De overige 25% kan in de volgende categorieen worden ingedeeld:

geneesmiddelen
antibiotica
pijnstillers (aspirine!)
anderen
infecties
bacterieen
gisten (Candida)
virussen (hepatitis B, Pfeiffer)
parasieten
fysische prikkels
lichamelijke inspanning
druk op de huid
koude
warmte
zonlicht
voeding
vooral middelen die berucht zijn als allergieveroorzaker zoals vis, garnalen,ei etc.
insectenbeten
vlooien
muggen, etc
interne ziekten
auto-immuunziekten (lupus erythematosus, rheumatoide arthritis)
leukaemie/ ziekte van Hodgkin
contactallergie op de huid
Soorten urticaria
De soorten urticaria hangen natuurlijk nauw samen met de veroorzakers ervan, voorzover deze te achterhalen zijn. Ook kunnen urticaria worden ingedeeld in de periode dat de aanvallen terugkomen:
Acute urticaria
Urticaria, ongeacht de oorzaak, die plotseling beginnen en waarvan de aanvallen na 6 weken spontaan verdwenen zijn.

Chronische urticaria
Urticaria, ongeacht de oorzaak, die langer dan 6 weken bestaan. Urticaria die gedurende meer dan een jaar steeds weer terugkomen zijn geen zeldzaamheid.

Urticaria factitia
Bij deze vorm bij druk of wrijven op de huid sterk jeukende kwaddels precies op de plek waar gewreven is. Deze verdwijnen spontaan binnen een tot enkele uren. Het verschijnsel van urticaria na het krassen over de huid waarbij ook enige druk wordt uitgeoefend noemen wij positief dermografisme. Dit komt in meer of mindere mate bij ongeveer 3% van de bevolking voor en
is gelukkig meestal een tijdelijk fenomeen.

Koude urticaria
Deze vorm is vrij zeldzaam. De huid vertoont de urticaria na blootstelling aan kou. Een test die de arts kan uitvoeren om koude urticaria vast te stellen is de ijsblokjes-proef. Hierbij wordt gedurende een bepaalde (standaard) tijd een ijsblokje tegen de huid gehouden.
Mensen die een bekende koude-urticaria hebben dienen voorzichtig te zijn met zwemmen in koud of lauw water. Het is beschreven dat patienten in deze situaties door de uitgebreide urticaria-reactie buiten bewustzijn raakten.

Welk onderzoek kan verricht worden?
Bij ongeveer 75% van de patienten met urticaria wordt nooit een oorzaak voor de urticaria gevonden.
Omdat urticaria meestal slechts kortdurend aanwezig zijn en vanzelf weer verdwijnen wordt er vaak pas nader uitgebreid onderzoek ingesteld als de urticaria bijzonder hinderlijk zijn en meer dan 6 weken bestaan (chronische urticaria).

Het belangrijkste instrument in het zoeken naar een mogelijke oorzaak is het vraaggesprek, waarbij wordt gekeken of een of meer van de bekende mogelijke oorzaken van urticaria bij de patient aanwezig zijn. De gevonden oorzaak moet dan natuurlijk zo mogelijk worden weggenomen.
Omdat er erg veel mogelijke oorzaken zijn zal de arts vaak gebruik maken van een vragenlijst die de patient zelf thuis invult en daarna door de arts wordt bestudeerd.

Indien de arts hier aanleiding toe ziet is het mogelijk om verder onderzoek te doen. Hierbij kan gedacht worden aan algemeen bloedonderzoek, bacteriekweken en allergietesten. Over het algemeen wordt hiertoe pas overgegaan bij bijzonder hardekkige urticaria.

Hoe worden urticaria behandeld?
Indien een duidelijke oorzaak van de urticaria wordt gevonden moet de oorzaak natuurlijk worden weggenomen. In het geval van geneesmiddelen kan dit soms een probleem opleveren. Stop in ieder geval nooit medicijnen zonder dit eerst met e arts te overleggen die de geneesmiddelen heeft voorgeschreven.

Antihistaminica

Antihistaminica zijn geneesmiddelen die ervoor zorgen dat de histamine niet zijn ontstekingsbevorderende uitwerking heeft. Over het algemeen werken deze medicijnen goed en zorgen ervoor dat de urticaria goed worden onderdrukt. Soms is het nodig deze medicijnen langere tijd te gebruiken tot de urtiaria vanzelf zijn ‘uitgedoofd’

Wat is de prognose?
In de meeste gevallen is er sprake van ‘acute urticaria en is de huidreactie van korte duur.
In het geval van chronische urticaria is het niet mogelijk een voorspelling van de duur van de urticaria te doen. In extreme gevallen kunnen chronische urticaria een jaar of langer duren. In deze gevallen is meer uitgebreid onderzoek naar de oorzaak aan te raden. Zoals gezegd levert dit helaas, ondanks uitgebreid speurwerk, in veel gevallen niet veel op.

Chell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 19:51

zadelexceem kan het niet geweest zijn.. de bulten zaten op zijn hals, borst en staartwortel.. en verder heb ik geen grote witte ring er om heen gezien.. maar t zou kunnen.. maargoed.. t makt niet zo heel veel meer uit aangezien het gelukkig al veel minder is.. in ieder geval bedankt voor alle moeite Haha! Knipoog

groetjes

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:16

Een paard bij mij op stal krijg ook zulke bulten maar dan onder zijn buik van Dazen, zo groot als een ei meestal.
De wonden kan ik wel misshcien verklaren, ik kan niet 'tegen' de daassteek en krap het open, waarna de jeuk bij mij meestal vrij snel weg is.