belastingskreupel?? wat de doen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

belastingskreupel?? wat de doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 13:31

Donderdag tijdens de les merkte mijn instructrice dat m'n paard rechtsachter niet helemaal zuiver liep. niet echt superkreupel maar hij sleepte wat met z'n been. vooral rechtsom wilde hij niet echt meer lopen en ging hij een beetje in verzet. aan het been is niets vreemds te zien of te voelen.
instructrice heeft me aangeraden tot en met maandag alleen aan de hand op het harde te stappen en dan aan de longe te kijken hoe hij loopt. buiten op het harde en in stap is er eigenlijk niets te zien.
ik heb hem net aan de longe gehad en rechtsom schept hij met z'n rechterachterbeen bij elke stap zand. hij tilt hem niet goed op. linksom doet hij het een heel enkele keer. nu moet ik er wel even bijzeggen dat hij echt op gang moet komen en dus vooral in het begin met beide achterbenen wat sleept. na een aantal overgangen en goed voorwaarts houden is dit over. maar nu bleef hij het doen met z'n rechterbeen.
ook stond hij gisteren tijdens het poetsen met een gestrekte rechterachterbeen. dus rug weggedrukt en z'n been helemaal naar achteren gestrekt. hij heeft een erg weke rug en hier ook snel last van dus het kan ook uit z'n rug komen.
wat denken jullie?? toch het beste maar morgen de dierenarts erbij halen of nog even een paar dagen aankijken??

RoSiietJ

Re: belastingskreupel?? wat de doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:39

Ik zou het nog even aankijken , maar als het echt niets wordt moet je gewoon gaan! Pling

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:23

hij heeft en dus wel pijn aan, als ik je verhaal zo lees (weggedrukt staan). zou er dan niet te lang mee aankijken.
kan inderdaad uit de rug komen, maar kan ook locaal beenprobleem zijn. een goed orthopedisch onderzoek kan je meer vertellen!
succes!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 09:21

Heb je hem ook op het harde aan de longeerlijn gehad, hoe liep hij?

s_uzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:32

hoe loopt hij als je met hem rechtuit gaat?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 10:41

Tulandro schreef:
Heb je hem ook op het harde aan de longeerlijn gehad, hoe liep hij?

ik heb hem nog niet op het harde gelongeerd.er is hier alleen beton om op te longeren en ik vindt het eerlijk gezegd een beetje eng om te doen. hij heeft ijzers en glijd al snel uit.

mira_01 schreef:
hoe loopt hij als je met hem rechtuit gaat?

hetzelfde als op de volte.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:41

Dat is inderdaad gevaarlijk met dit regenachtige weer, probeer het even te doen als het weer droog is, op het harde in de volte kun je meestal alles zien.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 14:15

Tulandro schreef:
Dat is inderdaad gevaarlijk met dit regenachtige weer, probeer het even te doen als het weer droog is, op het harde in de volte kun je meestal alles zien.

Ik probeer het liever ook niet uit als het droog is. hij glijd zowiezo al snel uit op dat beton en op die stenen. (hij heeft problemen met het kantelen van z'n bekken dus achterbenen houdt hij verder naar achteren dan normaal en hierdoor glijdt hij ook sneller uit).

morgen komt de hoefsmid voor nieuwe ijzers en dan kijkt hij meteen of er wat mis is met z'n hoeven. al denk ik niet dat het daar vandaan komt. donderdag komt de dierenarts hem nakijken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:27

Mijn paard heeft hetzelfde gehad. Kon haar bekken niet kantelen en kreeg daardoor een overbelasting in de rug waardoor ze geen kracht meer kon zetten met het achterbeen. Een spierblessure is snel aan te tonen met bloed prikken, dus dat zou ik even laten doen. Ik heb 6 weken rust met voorzichtig laag/lang bijgezet longeren aangehouden en toen weer voorzichtig begonnen. Dit nam dus natuurlijk niet de oorzaak weg, dus toen de blessure echt was hersteld heb ik haar bekken laten corrigeren door een osteopaat (Martin van den Dungen) en het verschil was verbeisterend. Na de behandeling een week bijgezet longeren was het voorschrift en dan weer normaal oppakken. Bij het rijden voelde ze heel anders, alsof ze haar eigen lichaam niet vertrouwde dat het geen zeer deed of zo. Binnen een maand kon ze dingen die daarvoor vrijwel onmogelijk of heel moeilijk waren: achterwaards, keertwendingen en terugrijden na de middengalop. Mijn advies dus: dierenarts voor direct herstel en dan naar de osteopaat.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 19:46

Sizzle schreef:
. Mijn advies dus: dierenarts voor direct herstel en dan naar de osteopaat.

Hij staat bij deze dierenarts al onder behandeling voor z'n rug en bekken. bij mijn paard is het niet alleen z'n bekken maar ook dat hij z'n buikspieren niet (goed) gebruikt. hierdoor wordt het probleem nog eens verergerd. donderdag komt de dierenarts en deze is gespecialiceerd in paarden en ruggen. hij mag ook kraken.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 17:44

Vandaag is de dierenarts geweest. Hij heeft wat testjes gedaan en waarschijnlijk zit er iets niet goed in z'n kogel. volgende week moet ik naar de dierenkliniek en dan gaan ze het verder bekijken. ze gaan dan een thermografie maken en waarschijnlijk z'n been uitverdoven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 20:29

Tieme schreef:
bij mijn paard is het niet alleen z'n bekken maar ook dat hij z'n buikspieren niet (goed) gebruikt. hierdoor wordt het probleem nog eens verergerd.

Het is ook de taak van de ruiter om het paard zijn rug goed te laten gebruiken, de buikspieren aan te laten spannen waardoor het paard met meer kracht gaat bewegen. Er is geen paard in de wereld dat zo maar voor de fun zijn lichaam goed gebruikt en daarbij de juiste spieren aanspant. Dat is nu het stukje dressuur en africhten waar de ruiter verantwoordelijk voor is.

Misschien zou je ook eens kritisch moeten kijken naar je eigen rijkunsten en de begeleiding die je daar in krijgt. Een paard dat bewegingskreupel is zou ik persoonlijk nooit over het harde laten stappen

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 22:34

Jippie schreef:
Het is ook de taak van de ruiter om het paard zijn rug goed te laten gebruiken, de buikspieren aan te laten spannen waardoor het paard met meer kracht gaat bewegen. Er is geen paard in de wereld dat zo maar voor de fun zijn lichaam goed gebruikt en daarbij de juiste spieren aanspant. Dat is nu het stukje dressuur en africhten waar de ruiter verantwoordelijk voor is.

en daar hebben we ook dus les voor. maar het is een paard dat een erg weke rug heeft en bekken en buikspieren niet goed gebruikt (dus dan bedoel ik niet alleen tijdens het rijden maar gewoon de hele dag door. dus bijv. op de wei.) hij heeft gewoon z'n bouw niet echt mee. + het feit dat hij een luchtzuiger is en bijna continu paal stond te hangen. dit heeft z'n rug ook geen goed gedaan.
Jippie schreef:
Misschien zou je ook eens kritisch moeten kijken naar je eigen rijkunsten en de begeleiding die je daar in krijgt. Een paard dat bewegingskreupel is zou ik persoonlijk nooit over het harde laten stappen

Paard is niet bewegingskreupel, hij is belastingskreupel. het is met de dierenarts overlegd en die vondt het geen probleem. en het gaat maar om een rondje van 10 min. stappen.

ik weet wel degelijk hoe mijn rijkunsten zijn en wordt hier ook goed in begeleid. ik heb een goede instructrice die ook door m'n dierenarts is aangeraden. in de 1.5 jaar dat ik nu les van haar heb is hij echt voor 80% verbeterd. paard wordt ook om de paar maanden nagekeken door de dierenarts op rugklachten. deze houdt het goed in de gaten.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 11:26

@Jippie: waarom een bewegingskreupel paard niet over het harde laten stappen? beter over het harde, dan door zachte bodem, want dat kost ze meer moeite. ik denk dat je belastings- en bewegingskreupel even door elkaar haalde: in het algemeen (dus het KAN ook anders zijn) ligt de oorzaak van een bewegingskreupelheid bovenin het been, en zijn ze op het zachte slechter dan op het harde. de pas naar voren is dan verkort. bij belastingskreupelheid net andersom.
dus ik zie niet in waarom je niet op harde bodem zou mogen stappen (zowel voor belastings- als bewegingskreupel), tenzij ze echt op 3 benen lopen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 12:13

dierfysio schreef:
@Jippie: waarom een bewegingskreupel paard niet over het harde laten stappen? beter over het harde, dan door zachte bodem, want dat kost ze meer moeite.
dus ik zie niet in waarom je niet op harde bodem zou mogen stappen (zowel voor belastings- als bewegingskreupel), tenzij ze echt op 3 benen lopen.

Ik mocht inderdaad om deze reden niet met hem over zachte bodem stappen. en met zachte bodem heb je nog het probleem dat de ondergrond vaak niet egaal is met weer kans op verstappen. en dat moet je er dan net even niet bij hebben.
mijn paard loopt niet zichtbaar kreupel. het was zelfs voor de dierenarts nog moeilijk om het zien. het was eigenlijk alleen zichtbaar onder het rijden en tijdens het longeren. en alleen maar bij rechtsom. dus wanneer het been belast werd.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 15:48

tsja, belastingskreupelheid komt vaak van onderin het been. dus in dit geval de sprong of lager. maar je had al een afspraak staan op bij GertJan thermografie te laten doen, zag ik. succes, hoop dat er wat uitkomt!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:14

Misschien is het wat je paard voor een wagen te zetten.
Dat is onbelast werk en je paard krijgt er buikspieren van. De buik van mijn fjord was in 5 weken tijd(tijdens het beleren) geheel strak getrokken.

Ik zou dit eens overleggen met de DA.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:46

onbelast werk??? dacht het niet Knipoog vast goedbedoeld, maar stel dat er wat met de rug is om maar eens iets te noemen, dan kan dat toch fors verergeren van trekken. bovendien is het paard van TS kreupel, en kreupele paarden horen niet te werken, wat voor werk dan ook.
totdat zeker is wat er met je paard aan de hand is, zou ik er even helemaal niks mee doen (behalve wandelen ofzo).

s_uzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 18:03

een paard van mijn manege (een eigen paard) had ook dat ie met 1 achterbeen soms sleepte enzoo. daarbij is ook de da geweest alleen bij dat paard zat het um in de hak (in het begin dachten ze ook heup maar na meerdere bezoekjes werd het toch de hak) dat paard staat nu ook echt op rust met wat stappen recht uit en niet op een volte. en ook heeft die antibiotica gekregen (dat duurt namelijk ook al bijna 4 maand dacht ik)

dat paard heeft echt zo'n pech Boos! is net gekocht door hun en ze hebben maar een weekje kunnen rijden en toen begon dat slepen. toen heeft ie ook nog een trap tegen z'n voorbeen gehad (dat is gleukkig over) en ook nog mok.. echt zo'n pech hebben ze.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 18:08

Cowgirl schreef:
Misschien is het wat je paard voor een wagen te zetten.
Dat is onbelast werk en je paard krijgt er buikspieren van. De buik van mijn fjord was in 5 weken tijd(tijdens het beleren) geheel strak getrokken.

Ik zou dit eens overleggen met de DA.

mijn paard loopt normaal ook voor de wagen. ik heb wegens zijn rugproblemen een jaar niet op hem mogen rijden en hji moest toen van de dierenarts zoveel mogelijk voor de wagen. het liefste nog naar een beetje heuvelachtig bos zodat hij goed moest trekken. hij gaat nu maar 1x per 14 dagen voor de wagen. het liefste zou ik hem 1-2x per week ervoor hebben maar het is verdomd lastig om iemand mee te krijgen op de kar. ze hebben er vaak geen zin in. en om alleen te gaan zie ik ook niet zitten. dat vindt ik te gevaarlijk.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 16:39

off topic:
dierfysio schreef:
kreupele paarden horen niet te werken, wat voor werk dan ook.

Niet mee eens. Ligt aan de oorzaak van de kreupelheid Knipoog Wat dacht je van spierversterkende en/of coordinatieve training...

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 19:04

off topic: het ging hier over rijden en/of trekken van een karretje. dat werk horen ze niet te doen bij kreupelheid. het ging hier dus niet over coordinatie ofzo.
even goed lezen, collega! Knipoog

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 07:39

ik heb het goed gelezen Knipoog er staat ook OFFTOPIC boven. ik reageerde op jouw stelling dat kreupele paarden niet mogen werken, op wat voor manier dan ook (dus niet specifiek in dit geval)

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:57

oh, bedoelde je DAT Knipoog
ja, ik bedoelde toch meer het werk wat hierboven genoemd werd. ben natuurlijk met je eens, dat coordinatie en spierversterken in sommige gevallen prima kan (en ook moet).
misverstand uit de wereld!!! Haha!

Tieme

Re: belastingskreupel?? wat de doen?? + UPDATE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 19:28

Ben vandaag met m'n paard naar de kliniek geweest. tijdens het op en neer draven was hij ineens linksachter wat kreupel.
er zijn thermografiefoto's gemaakt van allebei z'n achterbenen en z'n rug. de rugthermografie was goed. je zag nog een piepklein plekje waar hij last van had en de overgang van z'n rug bij het SI-gewricht was was warmer. maar dat kon verder geen kwaad. dit ging dus de goede kant op.
op de thermografie van z'n rechterachterbeen was een warme plek te zien in de kogel en z'n linkerbeen zat een grote warme plek. dit was te verklaren doordat hij door die plek in de kogel anders is gaan lopen. hierdoor is hij het linkerbeen meer gaan belasten.
van de rechterkogel is een rontgenfoto gemaakt. hier was op te zien dat hij artrose had Verdrietig . gelukkig (nog) niet op het sesambeentje. hierna is er ook nog een echo gemaakt van de kogel om te kijken in welke mate hij artrose had. het viel volgens de dierenarts nog wel mee. wel zat er ook wat zwelling om heen.
hij moet nu 10 dagen op rust in stal of op een afgezet stuk van de wei. ook heeft hij drukverband om het been gekregen. moet elke dag 10-20 min. met hem over het harde stappen. verder heeft hij nog metacam gekregen voor evt. pijn en tegen onstekingen en nog 1 of ander supplement om het hele artrosegebeuren te ondersteunen. na die 10 dagen gaan we weer verder kijken.