blauwe waas over ogen, vorm van stress???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Libiris

blauwe waas over ogen, vorm van stress???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 19:55

Vandaag kreeg ik eigenlijk voor het eerst te horen dat als een paard een blauwe waas over de ogen heeft, dat dat een vorm van stress is......ik had dit nog nooit gehoord en ben er dus eens op gaan letten, maar ik heb bijna het idee dat veel paarden wel een licht blauwe "waas"bij het oog hebben, mijn eigen paard had dat ook een beetje, terwijl zij eigenlijk heel relaxed is.

klopt deze opmerking nu wel of niet????

dierfysio

Re: blauwe waas over ogen, vorm van stress???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:19

is het liks en rechts hetzelfde?
ik heb zelf nog nooit gehoord van stress als oorzaak van oogproblemen...
het KAN natuurlijk iets ergs zijn (zoals maanblindheid). traant het? komt er troep uit? is het dik? lijkt het paard hoofdpijn te hebben, kan hij slechter tegen licht?

anders de DA even laten kijken. ogen neem ik zelf nooit risico's mee. sommige oogziektes komen spontaan en kunnen snel voor permanente schade zorgen. als ik het niet vertrouw bel ik altijd direct. ze hebben er maar 2, he?

succes!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:35

Een blauw waas KAN het begin van staar zijn. Een DA kan dit vaststellen.
Verder hebben paarden niet allemaal mooie diep bruine ogen, maar zijn er ook diverse die een andere kleur hebben en soms kan dat ook een blauwig waas zijn.

Als er eens een DA in de buurt is laat hem er eens naar kijken, maar als je paard nog nergens tegen aan loopt en nog reageert op de knippertest zou ik me geen zorgen maken.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:33

mijn ervaring is dat mijn merrie het kreeg als ze extreem! veel pijn had,zo had ze het ook na een operatie.
ik denk niet dat wat jij ziet het zelfde is,immers iets is er inderdaad wel bij elk paard te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:38

mijn verzorg shetje heeft dit nu ook en die heeft inderdaad een zielig oogje.. ze is dan ook al wel 23 of ouder..

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 22:12

ik ga er zelf ook niet vanuit dat mijn paard iets aan haar oog heeft, het ging ook meer over een algemene opmerking.
Volgens mij is zoiets ook wel afhankelijk van hoe het licht erop schijnt....

maar het gaat mij er meer om of mensen deze opmerking wel eens eerder hebben gehoord....

Mariska ik ben het helemaal met jou eens...Volgens mij als je echt goed oplet valt er altijd wel iets te zien....