merrie gedekt door ruin inwendig ingescheurd !!!!!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gappiekabaal

merrie gedekt door ruin inwendig ingescheurd !!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 18:15

hoi,

Mijn merrie is afgelopen zondag door een ruin in het land hardhandig gedekt, (ze was wel hengstig) is nu inwendig aan de bovenkant bij de darmwand zo`n 5 centimeter ingescheurd. We haalden d`r met staart en benen doorweekt van het bloed van het land en de DA is erbij geweest en deze gaf aan dat dit vanzelf weer heelt, moet alleen de temp en de slijmvliezen in de gaten houden en slobber voeren omdat het bij d`r darmen zit. Ze heeft er echt veel pijn aan gehad, het gaat gelukkig nu een stuk beter maar er komen nog steeds druppels bloed uit, volgens de DA kan dit geen kwaad ???? Heeft een van jullie dit wel eens meegemaakt en bleef dit ook nog zolang bloeden ????? En heeft iemand een plaatjes of weet waar deze op internet staat van een doorsnede van een vagina en baarmoeder van een merrie zodat ik eens kan zien waar het precies zit.

Jacimatho

Re: merrie gedekt door ruin inwendig ingescheurd !!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 18:37

http://www.foalcam.nl/
van bokker Marije, onder het kopje informatie staan wat schematische weergaven, misschien kun je daar wat mee.
Had de ruin haar klemvast dat ze nite weg kon rennen?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 18:50

Mijn merrie is bij de geboorte van binnen beschadigt. Ik kan niet helemaal opmaken uit je verhaal of het naar de endeldarm gescheurt is. Als mest bij de vagina naar binnen kan moet het paard worden geopereerd en mag het weken niet eten in verband met infecties. Maar ga er even van uit dat het in de vagina naar de baarmoeder toe is. Dan kan bloed in de baarmoeder terug lopen wat ernstige ontstekingen kan veroorzaken. Ik moest toen elke dag de baarmoeder en de schede en de wond spoelen. Daar kwam dan zalf in de wonden. In de baarmoeder kwamen tabletten met antibiotica. Ook kreeg het paard antibiotica, pijnsttillers en onstekingsremmers, We hebben ruin 3 weken gespoeld. Het vergt een hele goede verzorging en als het nu nog bloed zou ik zo snel mogelijk een andere DA bellen of een kliniek want de kans op onstekingen is zo groot. helemaal met het dekken van een ruin want die was vast ook niet gewassen voor die tijd. Heel veel succes.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:35

Heb 1 x gehoord van een merrie die gescheurd was na inseminatie, ze zijn er gelijk mee naar utrecht gereden. Vaak denken ze dat er niets aan te doen is, maar deze merrie was gehecht via de schede. Ze heeft zich erg lang niet 100% gevoeld, gelukkig is het daarna wel weer goed gekomen.
Juist bij de darmwand is het volgens mij risico vol ivm ontstekingen!

gappiekabaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 20:23

jacimatho dank je wel voor de site, ik heb nu ook goed kunnen zien waar het nu precies zit, ik weet niet hoe het precies gebeurd is want niemand heeft iets gezien.

Heb vandaag ook nog voor de zekerheid even de fokker gebeld en deze gaf aan zolang het heldere druppels bloed zijn wat er uit lekt en de temperatuur gewoon blijft is het zeer waarschijnlijk niet ontstoken. Morgen komt de dierenarts zowieso weer controleren en dan hoop ik weer wat meer te weten. Verder is kabaal weer redelijk de oude heeft weer praatjes en loopt ook weer redelijk goed. We wachten morgen maar even af.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:22

gappiekabaal schreef:
jacimatho dank je wel voor de site, ik heb nu ook goed kunnen zien waar het nu precies zit, ik weet niet hoe het precies gebeurd is want niemand heeft iets gezien.

Heb vandaag ook nog voor de zekerheid even de fokker gebeld en deze gaf aan zolang het heldere druppels bloed zijn wat er uit lekt en de temperatuur gewoon blijft is het zeer waarschijnlijk niet ontstoken. Morgen komt de dierenarts zowieso weer controleren en dan hoop ik weer wat meer te weten. Verder is kabaal weer redelijk de oude heeft weer praatjes en loopt ook weer redelijk goed. We wachten morgen maar even af.

Die van mij hadt ook geen koorts en kwal ook helder bloed maar na 2 weken na het uitscheuren heel erg ziek.

gappiekabaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 16:13

gelukkig goed nieuws !!!! De dierenarts is geweest en heeft met een een buis inwendig bij kabaal gekeken en de scheur welke inwendig zat is dicht, het is nog niet helemaal mooi genezen maar het s ook niet ontstoken en zie er mooi roze uit. Er zitten alleen aan het begin van de vagina en iets meer naar binnen nog een hoop aantal kneuzingen welke nog niet genezen zijn, hier zitten ook een hoop gevoelige slijmvliezen en deze bloeden nog af en toe als ze bv schuurt of als ze iets te wild doet.
Ze moet dan ook nog 2 tot 3 weken allleen maar stappen en verder niks anders. Maar ik ben allang blij dat het niet ontstoken is ofzo. Ik heb ook mee mogen kijken en ben nu echt gerustgesteld.

gietepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:26

Gelukkig dat het weer goed gaat, maar misschien stomme vraag maar weet je zeker dat de ruin de schuldige is, je hoort zoveel verhalen van idioten die een paard mishandelen?!

gappiekabaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 17:45

ja, we weten zeker dat een ruin het gedaan heeft, want ze had ook kneuzingen op d'r rug en d'r kont en wonden aan d'r benen van het afglijden. Ik heb er ook aan gedacht en het ook met de dierenarts besproken maar die gaf aan dat het echt door een paard gebeurd moet zijn.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:04

je zou het kunnen laten opereren.
(wat ze heeft heet een cloacla, je ziet het ook wel eens bij geboortes, waarbij veulens met 1 been door de anus naar buiten komen en met 1 been door de geboortegang). Het zou dus geopereerd kunnen worden.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:15

Dit is nou precies de reden waarom wij de merries apart weiden van de ruins. Ik weet dat hierover de meningen verdeeld zijn maar vanwege dit soort toestanden ben ik dus tegen het gemengd weiden. Daar komt nog bij dat een aantal van mijn merries slechts 1.20 zijn en dan snap je dat dat niet helemaal goed gaat als een ruin van 1.70 die probeert te dekken....

Hopelijk herstelt je paard voorspoedig. Ik begrijp dat het al beter gaat?

Groetjes,

Aline

gappiekabaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 15:01

carpe diem, mijn paard is inwendig gescheurd, als met je arm bij een merrie naar binnen gaat en als je ongeveer tot je pols er in zit dan zat daar aan de bovenkant de scheur. D'r anus is dus niet gescheurd.

Ja, ze heeft ook altijd alleen maar met merrie's op het land gelopen, maar we zijn naar een andere stal verhuist en daar doen ze het al jaren zo en nooit problemen gehad. Maar ze gaan nu ook de paarden scheiden, dus merrie's bij elkaar en ruinen bijelkaar.
Die van mij is 1.70m! dus het is ook niet zo dat alles er effe opspringt.
De wond inwendig is dicht die moet nu nog verder genezen en de kneuzingen aan het begin van de vagina zijn nog wel vrij heftig en dit heeft tijd nodig, ze mag zowieso 3 weken nog niks doen alleen effe 10 minuten stappen en dan moeten we verder kijken. De ene dag gaat het beter met d'r dan de andere. Het zal nog effe duren voor ze weer de oude is.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:22

ook dat zou gehecht kunnen worden GK Lachen