Ontstoken oog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Ontstoken oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 22:00

Sinds 2,5 week heeft mijn paard een ontstoken oog. Soms ziet het er ok uit, andere dagen was het week dik. 3 dagen geleden is de dierenarts langs geweest en heeft alles onderzocht. Volhgens hem hebben de vliegen dit veroorzaakt. Elk dag moeten we 5 dagen 3x per dag lang er zalf indoen. Meneer wil dit niet en zet het dan een steigeren (is normaal een super lief en braaf) paard, alleen ik krijg het nog met moiete en veel liefde voor elkaar de zalf in het oog te krijgen. Ik heb niet echt het gevoel dat het er beter op wordt. Heeft iemand ervaring met ontstoken ogen door vliegen en wat kan je er tegen doen? Pallas draagt in de wei een vliegenmasker. Heeft iemand ook een truc hoe je op een rustige manier de zalf in het oog krijgt. Alle tips zijn welkom

Emaartje

Re: Ontstoken oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:39

ik hou dit topic in de gaten zag vanavond dat mijn pony ook het had...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:46

Als dit al 2,5 week duurt en niet beter wordt kan het ook maanblindheid zijn. Second opinion vragen, te lang emmeren kan de oorzaak zijn dat het ook blind wordt.
Mijn tip is: gebruik een praam als jij er niet zelf bij kunt zijn, het is voor zijn eigen bestwil.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 00:06

Raar dat je paard het toch krijgt met vliegenmasker op. Meestal wordt het dan een stuk minder. Is het vliegenmasker wel schoon? Want als daar veel stof in zit, gaat dat ook irriteren aan de ogen.
Verder zou je nog de ogen schoon kunnen maken met een watteschijfje met kamillethee. Kamille werkt ontstekingsremmend.
Maar zoals Cassidy al aangeeft, eerst goed onderzoeken wat het precies is, voordat je te lang aanmoddert.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 07:47

Goudsbloemkruiden daar gekookt water op gieten dan laten trekken, afgieten en zeven en dan in een sproeiflacon doen.en dat als het lukt op het oog spruiten.Het is goed voor in en om het oog.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:01

Ja, dat kan behoorlijk vervelend (en langdurig) zijn. Mijn pony heeft het iedere zomer weer, en ik zalf me suf maar het wil niet echt helpen. Het vliegenmasker vindt ze maar een vervelend ding dus dat schuurt ze het liefst af (sufferd). Misschien niet de 'opvoedkundig meest juiste' manier maar ik geef haar altijd wat lekkers na het zalven. Gewoon een klein hapje, geen hele maaltijd. Ze staat dan geduldig en weet al dat ze ervoor wordt beloond, zo krijgt ze geen hekel aan het zalven. Nou is ze ook best wel geduldig hoor, dat scheelt wel. Misschien werkt het, succes in ieder geval!

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:08

Kamille thee gekookt en afgekoeld er op smeren wilt ook nog wel eens werken.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:13

Cassidy schreef:
Als dit al 2,5 week duurt en niet beter wordt kan het ook maanblindheid zijn. Second opinion vragen, te lang emmeren kan de oorzaak zijn dat het ook blind wordt.
Mijn tip is: gebruik een praam als jij er niet zelf bij kunt zijn, het is voor zijn eigen bestwil.

ja, eens!! en ALS het dat is, ben je nu al te laat, want maanblindheid moet je snel bij zijn, anders is er al schade ontstaan. dus nu maar duimen dat het iets sufs is....

dus de DA bellen, want je kijkt het al aan, en dat werkt dus niet blijkbaar.
alle goedbedoelde tips over afgekoeld gekookt water zijn best, maar je moet m.i. eerst uitsluiten dat er iets ergs is.

even bellen, dan weet je het zeker! ogen kun je beter niet te lang zelf mee dokteren.
succes ermee!

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 07:33

dierfysio schreef:
Cassidy schreef:

ja, eens!! en ALS het dat is, ben je nu al te laat, want maanblindheid moet je snel bij zijn, anders is er al schade ontstaan. dus nu maar duimen dat het iets sufs is....

dus de DA bellen, want je kijkt het al aan, en dat werkt dus niet blijkbaar.
alle goedbedoelde tips over afgekoeld gekookt water zijn best, maar je moet m.i. eerst uitsluiten dat er iets ergs is.

even bellen, dan weet je het zeker! ogen kun je beter niet te lang zelf mee dokteren.
succes ermee!

Zoals je boven kan lezen, is de dierenarts geweest en denkt hij dat het ontstoken oog door de vliegen komt. Het wordt al iets beter, dus ik ga het vanmiddag nog eens goed bekijken en krijgt hij ook een nieuwe (betere) vliegenmasker

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 08:26

Wat was er niet goed aan je vliegenmasker? Konden er vliegen onder komen? Of zat het gaas tegen de ogen aan?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:47

Ik kook water laat het afkoelen, hierdoor heb je heel erg schoon water. Hiermee spoel ik het oog. Ik laat het van boven het ook door het oog naar beneden lopen zeg maar....
M\Het is meestal na een week zeker wel weg. Die van mij heeft het ieder jaar weer in de zomer, dit werk perfect!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:49

Als ze het vliegenmasker afschuurt, kun je het ook met een franje aan het halster proberen.

En ook een DA kan zich in de diagnose vergissen...dus dat de DA zegt dat het door de vliegen komt, sluit niet meteen uit dat het maanblindheid kan zijn.