Sacroïde: wie kan me er meer over vertellen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marion71

Sacroïde: wie kan me er meer over vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 21:34

De titel zegt het al: ik wil graag meer weten over sacroïde.

Vandaag heeft de DA deze aandoening/ziekte bij mijn merrie geconstateerd. Boos! Ze heeft een bultje onder haar buik die open is geknapt en een plekje in de hals die alleen een beetje grijzig is. De DA raadde me aan hier niets aan te doen; ze heeft er geen last van en behandeling met stikstof (het laten bevriezen) moet een aantal keren herhaald worden en is zeker niet plezierig. Ik moet me geen zorgen maken. Maar dat doe ik wel een beetje en wil er vooral meer van weten.

Wat zijn jullie ervaringen met sacroide? En weet iemand de oorzaak hiervan? Google word ik in elk geval niets wijzer van.

_Luziream

Re: Sacroïde: wie kan me er meer over vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 03:41

Bedoel je niet Sarcoiden?
Dat zijn vaak goedaardige tumoren van de huid.
Mijn paard heeft 1 grote en 1 hele kleine onder zijn buik. Sinds vorig jaar september. In het begin groeide het snel nu niet meer. Ze slinken nu ook weer. Dierenarts vertelde mij ook er niets aan te doen daar het paard er verder geen last van heeft.
Er zijn wel gevallen bekend van Sarcoiden die hardnekkig blijven groeien en waarbij een chirurgische ingreep noodzakelijk was. Maar dit hangt helemaal af van de plaats waar het zich bevind.
Ik zie het niet meer groeien en ik maak me er nu niet meer druk om dat mijn paard het heeft. Er is hier wel een topic over geweest hoor? Kan hem zo snel niet meer vinden nu.
Succes!

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 12:41

Ik heb in het verleden een heel lieve hengst verzorgt. Hij zat op zijn hals en linkerkant helemaal onder de sarcoiden. Hij was daar al meerdere malen aan behandeld, maar steeds kwamen de bulten weer terug.
Soms sprongen de bulten open, en waren we de hele dag bezig om zo'n bult dan schoon en bloedvrij te houden. Vooral op en rond zijn oor waren een aantal hele grote, die met regelmaat kapot gingen.
Op het feit na dat het absoluut geen mooi gezicht was leek de hengst er zelf niet heel veel last van te hebben. Hij werd dagelijks gereden, lichtjes dat wel, maar hij was dan ook al een dikke twintiger. Hij is uiteindelijk 26 geworden, en was simpelweg op. Maar ik denk niet dat de sarcoiden daar iets mee te doen hadden.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:57

Het paard van mijn vriendin heeft dit ook. Ongeveer een jaar geleden hebben ze een kuur in Utrecht gevolgd waarbij het paard elke (vier?) weken ín de bulten werd geinjecteerd. Het heeft goed geholpen. Dit jaar gaan ze nog één keer terug voor een hardnekkig bultje, maar het ziet er allemaal gunstig uit. Het paard leek er niet al te veel last van te hebben, maar dat is natuurlijk erg afhankelijk van de plaats. Krijgt hij het onder het zadel of tussen zijn billen tsja, dan wordt het vervelender Lachen

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:55

Chemokuren worden idd gebruikt als therapie tegen Sarcoiden. Ik vind het nogal wat hoor? Maar goed als het op een vervelende plek zit dan moet je vaak wel. Een paard bij ons op stal heeft er1 boven op zijn oogkas gehad. Opereren was geen optie omdat het te dicht bij het oog zat en bij grote bloedvaten. Dus liep hij rond met een grote "pukkel"op zijn oog. Hij had er geen last van. Maar s'zomers vonden de vliegen die bult erg interessant dus smeerde de eigenaresse de bult in met groene leem.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:51

Mijn paard heeft ook deze aandoening.
Ik weet eigenlijk nog niet of ik er wat aan wil laten doen.
Volgens mij heb je ook nog verschillende varianten, met punctie kun je laten onderzoeken om welke variant het gaat. Risico is wel als je een punctie laat doen, dat daardoor de bultjes/plekken kunnen uitbreiden (ze worden weer actief(ver)).

Vooralsnog laat ik het even zo, ik hou het wel goed in de gaten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:27

sarcoide

of in het engels sarcoid. Zoek even een paar pagina's verder. Er staan nog diverse recente topics.

Mijn merrie heeft een sarcoid gehad. Advies is er wel iets aan te doen.. ze groeien en lopen de kans om te veranderen in een moeilijker te behandelen variant. De sarcoid van Lanna is bevroren met vloeibare stikstof. Dat werd een nare zwerende wond. En de sarcoid kwam terug. Daarna is ze behandeld met speciale zalf uit Engeland (AW4Ludes). Ze heeft die zalf drie keer opgesmeerd gekregen en de sarcoid verschrompelde. Nu een jaar later is het gewoon een mooi rustig plekje geworden. Het is niet teruggekomen.

Hiervoor moet je DA contact opnemen met prof. Knottenbelt van Liverpool University.

Succes!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:30

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:58

In deze topic viewtopic.php?f=3&t=603829&hilit= had ik het volgende gepost: Mijn paard had ook sarcoiden. Ik heb er 2 laten injecteren, maar daar is ze zo verschrikkelijk ziek van geweest dat ik dat nooit meer doe. Ze kreeg koorts (bij de derde herhaling) een enorme vochtzak in de boeg en is veel bespiering verloren. Bovendien is er een lelijke verdikking/verharding gekomen op de plaats van een sarcoid, de tweede lijkt nu weer opnieuw te gaan groeien.
Via een engels forum hoorde ik van tandpasta. De derde die op kwam (precies onder de singel) heb ik elke dag met tandasta ingesmeerd en hij is helemaal weg, binnen twee maanden. Nooit meer BCG injecties voor mij dus.

De moeite waard om te proberen, echt waar.

aquatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:53

Sizzle schreef:
In deze topic viewtopic.php?f=3&t=603829&hilit= had ik het volgende gepost: Mijn paard had ook sarcoiden. Ik heb er 2 laten injecteren, maar daar is ze zo verschrikkelijk ziek van geweest dat ik dat nooit meer doe. Ze kreeg koorts (bij de derde herhaling) een enorme vochtzak in de boeg en is veel bespiering verloren. Bovendien is er een lelijke verdikking/verharding gekomen op de plaats van een sarcoid, de tweede lijkt nu weer opnieuw te gaan groeien.
Via een engels forum hoorde ik van tandpasta. De derde die op kwam (precies onder de singel) heb ik elke dag met tandasta ingesmeerd en hij is helemaal weg, binnen twee maanden. Nooit meer BCG injecties voor mij dus.

De moeite waard om te proberen, echt waar.

Ook ik heb tandpasta gebruikt en de sarcoid is helemaal verdwenen. Volgens een duitse professor moest ik hem eerst insmeren met vaseline met salycilzuur (10%) zodat hij week werd, daarna aan de slag met Saline tandpasta van Weleda (op basis van zeezout)
Het is echt de moeite waard om te proberen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 13:42

Bedankt voor de reacties en bruikbare tips allemaal. Ulani heeft er tot nu toe helemaal geen last van en het zijn heel kleine plekjes. Echt peanuts vergeleken met de foto's die ik inmiddels op internet heb gezien. Voor wat betreft de BCG behandeling denk ik -zeker in ons geval- dat het middel nog erger is dan de kwaal en het verhaal van Sizzle bevestigd dat weer. Die tandpasta ga ik zeker proberen. Mocht dat niet voldoende resultaat opleveren dan zet ik m'n DA aan het werk om de zalf waarover Anya het had te bestellen. Op de site van de Universiteit van Liverpool wordt ook aangegeven om wel te behandelen. Zeker bij jonge paarden (die van mij is nu 5). Weet iemand of dit erfelijk is?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:05

Ja het is erfelijk en het wordt net als pappiloma's zeer waarschijnlijk veroorzaakt door een virus afkomstig van koeien. De erfelijkheid zit erin dat het paard een bepaalde genetische afkomst heeft dat hem gevoelig maakt voor dit virus. Het wordt waarschijnlijk door vliegen/dazen verspreid, dus loop je minder kans als ze niet gestoken worden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:47

Het is niet duidelijk of het erfelijk is. Het is nog niet duidelijk hoe het ontstaan. Het wrattenvirus zou een rol kunnen spelen. Het komt vaker (en met meer tegelijk) voor bij bijvoorbeeld quarterhorses. Het kan ook een afweerprobleem zijn. Bijvoorbeeld bij paarden die al eens het wrattenvirus hebben gehad en afweerstoffen blijven maken waardoor die sarcoid of meer onstaat.

Het is niet duidelijk waarom de sarcoid in een bepaalde vorm verschijnt. Alleen dat een biopt nemen meestal het risico op de fybroplastische variant vergroot.

Er wordt aangeraden te behandelen zolang de sarcoid nog klein is. Kans op succes is dan groter.

Die van mijn paard groeide. Langzaam, maar groeide wel.

De rol van een bepaald soort veevlieg (vooral bij koeien) wordt vermoed. Maar men is daar niet zeker van.

Paarden met maar één sarcoid (komt vaker voor in Nederland i.v.m. de VS) hebben grotere genezingskans.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 07:35

Ik ga toch maar eens informeren, wat mijn DA adviseert.
Mijn paard is nog maar 4 jaar, als de genezingskans groot is, dan moet ik daaar maar voor gaan.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 15:25

Eén van mijn pony's had er 1 op de kogel die steeds open ging van de peesbeschermers dus die heb ik laten bevriezen. Na de bevriezing was het een grote lelijke plek met dikke korsten. Na ongeveer een maand was het "genezen" en is tot heden niet teruggekomen. Nu zo'n 3 maanden geleden laten doen.