Mijn paard hoest help me!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Binckydenice

Mijn paard hoest help me!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 15:04

Dag iedereen,

Mijn vz paard hoest zodra we gaan rijden. Wanneer we instappen doet hij het s'winters en zomers ook. Dat is dan vaak bij het instappen en het eerste drafje. Daarna is het altijd weg.

Nu was ik dus gisteren aan het rijden en hij begon wat te kuchen, maar het werd steeds erger. In stap was er niets aan de hand maar in galop of draf begon hij te hoesten. Hij ging zelfs vanuit galop stil staan om te kunnen hoesten, terwijl normaal gesproken is het een loopgraag die overal doorheen loopt en altijd maar doorzet.

Toen kwam ik na een half uur rustig stappen op stal aan en zadelde hem af stond hij gewoon te hijgen. Nouja hijgen zijn buik ging sneller op en neer dan normaal. Terwijl ik zeker een half uur gestapt heb.

Ik mag de veearts dus niet bellen omdat die boer waar ze van zijn zuinig op zijn centen is. Het is vooral zomers erger dan s'winters. Wie heeft hetzelfde probleem of gehad? En weet een tip waardoor het zou kunnen komen?

Ik ben het hooi al nat aan het maken dat helpt wel een beetje. Help me!

Freya_bokt

Re: Mijn paard hoest help me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 16:22

Klinkt als een allergie. Het kan voor stof, hooi, pollen,... zijn. Als hooi natmaken helpt is hij daar misschien allergisch voor. Je kan het vervangen door voordroog, en hem op vlas of zaagsel ipv stro zetten.
Maar probeer de eigenaar toch maar te overtuigen om de DA te laten komen. Als de schade aan de longen chronisch wordt omdat hij geen behandeling krijgt dan is goedkoop duurkoop he!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 16:33

Misschien verslikte het paard zich net?? (zou zomaar kunnen). Of reed je in een stofbak? Als je die twee uit kunt sluiten, dan kun je verder kijken.

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:34

mijn pony heeft ook heel lang gehoest. onderzoeken gehad, ventipulmin, prednison, antibiotica en eigenlijk heeft het niet geholpen. hij heeft een bronchoscopie gehad en daar is uitgekomen dat hij gevoelig is voor pollen in de lucht, schimmels ed. Dus een soort van hooikoorts laat maar zeggen. als ze veel werk verrichten kunnen ze indd zwaar gaan pompen om lucht binnen te krijgen, dus niet al te zwaar laten werken. ik geef hem nu HMP horse, dat is een hoestmix met 7 kruiden erin en ik moet zeggen hoor hem niet meer hoesten, hij reageert er heel erg goed op. kijk anders eens bij www.paardendrogist.nl. staan produkten tussen voor de hoest.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 13:41

Ik reed juist buiten, lekker de dijk over. Maar verslikken is geen optie want dan zou hij alleen blijven hoesten hij stond echt flink te puffen na een rit van 1 a 1,5 uur. Terwijl ik heb 1 galopje gemaakt en in draf hoeste hij zo erg dat ik alleen maar in stap naar huis ben gegaan. Hij krijgt nu nat hooi.

De DA mag ik echt niet bellen dan wrodt die kerel woest. Een echte gierige boer dat is het.

Ik heb zelfs aangeboden om het te betalen maarnee het zijn zijn paarden. Achtelijke mensen op de wereld. Ik moet het dus zelf op een stiekeme manier gebruiken. (net als me wormenkuur, die geef ik nu al 4 jaar stiekem zonder dat die boer dat weet haha)

Maarja melissa, dat middel dat je hebt heb je zelf gewoon geprobeert of is dat aangeraden door de DA?

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:53

ik heb het zelf geprobeerd om dat al die medicijnen niet bij hem hielpen en deze doet het goed bij hem. je kan een probeerpot nemen. kost wel rond de 17 euro. die heb ik genomen en het bevalt me goed.