Cyste in het straalbeen. Ex hoefbevangen en suikziek paard.!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Cyste in het straalbeen. Ex hoefbevangen en suikziek paard.!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 12:38

hallo allemaal

MMisschien dat sommige van jullie een beetje mijn verhaal kennen. Mijn merrie is Chronisch hoefbevangen na een geboorte van een veulen geworden. Daar sukkelt ze nu al zo'n 3 jaar mee. Soms is ze maanden goed en dan opeens weer ziek. 3 maand geleden vonden we uit dat ze zwaar suikerziekte hadt nadat ik vermoede dat ze Insuline resistent was. 2 maand geleden werdt ze goed kreupel. Volgens de DA weer de hoefbevangenheid. Zelf geloofde ik dit niet zo. Behandelt met Equipalzone en ASS tabletten. na 6 dagen was ze niet meer kreupel en moest weer beginnen met stappen onder het zadel en een beetje draven omdat zij heel snel heel stijf wordt. Na een paar dagen weer kreupel. Dit gebeurde steeds weer opnieuw 2 maanden lang. Door de Equipalzone liep ze (heel logisch) niet kreupel en bij het stoppen hiermee was het weer terug. Maar volgens DA was het bevanngenheid en misschien beter de merrie in te slapen. Toch besloten haar nog een kans te geven heb ik allerlei homeopatische middelen bij elkaar gevonden die voor spier of hoefbevangenheid heel goed kunnen werken. ze knapte zienderogen op. Vond ook uit dat ASS in comb. met Equipalzone gifstoffen veroorzaakt en daar hadt ze ook last van. Viel ook duidelijk op. Na 2 weken was ze weer vrolijk en stond ze alleen nog op de homeopatsiche middelen. Alleen ze bleef kreupel. maar aangezien het been niet warm of dik was. Kon ik niet geloven dat het hoefbevangenheid is. Heb er zelf nog al veel ervaring mee (Ben DA assistente). Maar mijn DA was vastbesloten. Daar zij een trailer trauma heeft laadt ik haar liever niet op maar toch de knoop door gehakt en we zijn naar de kliniek geweest. na het kreupelheidsonderzoek bleek ze na het verdoven ook links kreupel te zijn. De dierenarts daar geloofde ook niet in Hoefbevangenheid. We hebben haar geröntgend en ze heeft in haar linkerstraalbeen een cyste in het straalbeen, (Gat tot onderaan) in haar andere straalbeen is een klein stukje uitgebroken en heeft zich ergens anders weer vast gehecht. Van hoefbevangenheid geen spoor. Op elke foto is wel iets te zien maar in dit geval haarscherpe hoefbenen zonder kanteling. De dierenarts geloofde meer in spierbevangen gevoeligheid. Ook het insiuline waarde onderzoek is niet volgende de adviezen onderzocht en daardoor ook niet waardevol. Ze reageert zeer goed op magnesium dus vermoeden we dat het toch insuline resistentie is.

Al met al dus lang behandelt voor de verkeerde ziektes. Ze krijgt nu speciaal beslag. De homeopatsiche middelen moet ik verder geven daar ook goed voor het beenprobleem en de spieren.
Verder krijgt ze nog 2 weken Equipalzone en dan ga ik duivelsklauw van de paardendrogist voeren (iemand ervaring hiermee?)

verder gaan we proberen of ze op de wei kan. Als ze niet bevangen is moet dat niet het probleem zijn. Rijden gaat niet meer. Er werdt ons geaviseerd met haar te gaan fokken. Als ze op de wei kan moet dat geen probleem zijn.

Iemand hier ook ervaringen mee? Met de Cyse bedoel ik? En wat geven jullie?

Ze is inmiddels goed tevreden. rent door de bak, ziet er goed en fit uit. Ben toch blij deze stap te hebben genomen en niet te heben opgegeven.

zal proberen de röntgenfoto's te plaatsen

Kyona

Re: Cyste in het straalbeen. Ex hoefbevangen en suikziek paard.!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 17:53

Zelf heb ik geen ervaring met een cyste. Fijn dat je naar de dierenarts gegaan bent en zo uitsluitsel hebt dat het geen HBV is. Overigens wel vreemd dat je paard bute krijgt; heb juist begrepen dat je dit bij paarden die HBV-gevoelig zijn niet mag geven omdat het dit op kan wekken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:41

Cystes in het hoefbeen zijn wel een risico, op dit moment gaat het goed, maar als het straalbeen breekt is het wel in een keer over.
Geniet van je merrie nu het nog kan, een kennis van mij heeft helaas een dergelijk geval moeten laten afmaken. Het ging in dit geval om een tweejarige hengst.
Fokken zou ik niet doen. De dracht is toch extra belastend voor het paard, en mocht de merrie wegvallen terwijl het veulen nog niet op eigen benen staat, is dat nog een extra kopzorg erbij.

aldato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 06:56

hoi, ik heb een zesjarige ruin met een cyste in het hoefbeen
Het is vorig jaar in mei ontdekt na drie weken kreupel en dan weer zuiver en zo ook een paar keer. Dus zijn we ook meteen verder gegaan. Toen raden ze ons aan om een kuur Tildren te geven. Na drie maanden en een half zijn wij dan terug gegaan naar de kliniek en toen was hij op de goede weg om te genezen. Toen moesten we nog eens 12 weken wachten en dan nog eens terug komen. Met rusten bedoel ik ook wel stalrust dus hij stond al van april in zijn ruime weliswaar box. Dus wij na twaalf weken terug we gaan nog eens een kuur tildren geven en kom over zes weken nog maar eens terug, ze zeiden ons wel dat de genezing dicht was. De cyste leek zich goed te vullen. We mochten in deze periode wel terug beginnen stappen, maar doe het maar eens een paard van 5 en een half rustig houden nadat dit zeven maanden in de stal heeft gestaan. Dus zo gezegd zo gedaan, na die zes weken gaan wij terug, hij nieuws was verpletterend, de cyste was weer volledig open, we stonden terug bij het begin. Het enigste wat wij nu nog konden doen was hem laten opereren zodat ze konden zien hoe zijn voet er langs de binnenzijde uitzag. Uiteindelijk hebben ze niet veel kunnen doen want het zit gewoon op een moeilijke plaats. Dus na de operatie nog de nazorg een nog een kuur Tildren. En nog eens vier maanden in de stal. Na die vier maanden nog eens foto's en nog steeds geen verbetering. Toen hebben wij besloten samen met onze DA van hem gewoon los te zetten. Nu staat hij ongeveer 6 weken los en hij doet het super is niet genezen maar mankt niet. Moest hem van onze DA gewoon weer wat rijden, rijden is tien minuten stappen, maar wat wil je na 13 maanden stalrust.
Ik ben na dit alles nog steeds apetrots op mijn jongen, want hij heeft ondanks zijn jeudige leeftijd nooit vervelend gedaan of niks. Zelfs niet toen we de eerste keer gingen rijden.
Ik hoop dat je iets hebt aan mijn verhaal.

als je nog vragen hebt stel je ze gerust.

Groetjes Anouk

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 14:16

Geef je hem nog wat speciaals? En is hij kreupel of stijf bij het stappen? Ik wandel een beetje met mijn merrie. beweging zou goed moeten zijn voor de doorbloeding

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:39

Ik heb ook een merrie gehad met een cyste in het straalbeen. Ze was 3 jaar en ik ging haar inrijden, ze liep steeds niet helemaal regelmatig. Na een hoop onderzoeken en van het kastje naar de muur gestuurd te zijn ben ik bij een goede dierenarts terecht gekomen. Foto: cyste in het straalbeen met een hele dunne plek naar het hoefgewricht. De dierenarts stelde voor om haar meteen maar af te maken. Ik vond dat wel heel rigoureus voor zo'n jong paard en ik heb het in laten spuiten met botverharder. Ik moest licht met haar werken en kijken hoe dat ging. Ik denk dat ze nog een paar maanden onregelmatig heeft gelopen en met een goede smid en meer kracht is ze er helemaal overheen gegroeid. Ik heb haar nog 3 jaar gehad en tot de L2 gereden, daarna is ze verkocht, dus ik weet niet hoe het nu met haar gaat.

Succes!

aldato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:08

hoi Aldato is niet stijf op het moment maar heeft natuurlijk geen conditie waardoor hij snel moe is, maar als je hem zijn zotte vijf minuten ziet ingaan denk je amai daar is toch niks mis mee?
Volgens mij hangt het ook veel af van paard tot paard.

En over die botverharder kon ik ook niks terug vinden, heb er maanden samen met verschillende DA achter gezocht, maar het product zou uit de handel zijn.

Groetjes

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:30

Hoi Wilawander, ik heb al eerder berichtjes gelezen over je paard. Goed om te horen dat ze niet hoefbevangen was maar wel vervelend dat er cystes zijn gevonden en ik denk dat het wel klopt dat je paard spierbevangen is (geweest). Heel kenmerkend bij insulineresistentie.

sunnybunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:57

Ik heb ook een paardje met een botcyste en wel in haar onderarm net onder haar elleboog. Ook heeft ze nog 2 uitwassen zitten aan de binnenkant van dat zelfde die haar banden irriteren. Samen hebben al een heel parcour gelopen van artsen en klinieken voordat we eindelijk wisten wat ze had. Ze heeft vorige week de 2e dosis met Tildren gehad en nu is het gewoon afwachten of dat zijn werk gaat doen. Nu op het harde loopt ze goed maar kreupelt nog op het zachte. Wel moet ze in beweging blijven en mag voor zo ver het toe laat stappen onder de man op het harde. Voorlopig zijn we nog wel even bezig en we hebben nog lang niet de zekerheid dat het allemaal goed komt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:00

Imker heeft ook een botcyste in het straalbeen.
Na lang gesukkeld te hebben van DA naar DA zijn we tot deze diagnose gekomen.
Hij heeft een zenuwsnede gehad en staat nu vóór op eggbars en dat gaat super.
Voor meer info kun je altijd PBen en foto's van Imker nú (1,5 jaar na dato) zijn daar te zien.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 13:54

Bedankt voor de reactie's allemaal.

even een update. Ze staat nu 2 x daags een half uur op de wei zonder hoefbevangen verschijnselen. Ze is een stuk dikker geworden en is erg vrolijk. Ze heeft een eggbar beslag gekregen en loopt daar erg goed op. Ze krijgt nu nog een paar dagen 2 x daags een zakje Bute en dan hoop ik dat ze ook zonder zo goed loopt.

Imker. Rijdt jij je paard nog? en geef je nog medicatie?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:54

Ja ik rijd nog paard (zie profiel) en nee, ik geef geen medicatie. Bij een zenuwsnede zijn ze geheel pijnvrij en ik denk eerlijk gezegd, dat een zenuwsnede op den duur véél goedkoper is als Tildren, bute etc.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 20:49

Mij hebben ze afgeraden een zenuwsnede te doen daar de ondervoet ongevoelig wordt en je niks merkt bij andere problemen zoals een hoefzweer enz.
Moeilijk hoor.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 09:30

Waarschijnlijk om eigen portemonnee te spekken, sorry dat ik het zo cru zeg...

Bij een zenuwsnede zet je je paard gelijk op aangepast beslag: eggbar-zooltje-kit of hennep en dan heb je veel minder kans op een evt. hoefkneuzing, zweer of nageltred.
Imker loopt zo nu al anderhalf jaar (bijna 2!) vrolijk rond.

Wilawander, waar zit jij ergens? Misschien dat je anders eens moet komen ervaren hoe zo'n zenuwsnede is.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 14:48

Ik weet wel hoe het gaat. heb zelf vaak genoeg geasisteerd met deze OP's. Maar nu sta ik zelf voor de keus. Mijn DA zegt ook dat de dipe buigpees precies over de cyste loopt en hierdoor dus slijt. Bij een zenuwsnede ga je vaak meer belasten doordat pijn niet gevoelt wordt en kan de buigpees nog sneller scheuren. Misschien dat de cyste bij jou paard net anders zit?

Ik zit bij Enschede over de grens.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 20:43

De cyste van Imker zit onderaan het straalbeen, idd tegen de diepe buigpees. Hiervan is een echoscopie gemaakt, om te zien of en hoeveel schade er was. Deze was wel aanwezig, maar zo minimaal dat een zenuwsnede een goede uitkomst was.