hallo allemaal
MMisschien dat sommige van jullie een beetje mijn verhaal kennen. Mijn merrie is Chronisch hoefbevangen na een geboorte van een veulen geworden. Daar sukkelt ze nu al zo'n 3 jaar mee. Soms is ze maanden goed en dan opeens weer ziek. 3 maand geleden vonden we uit dat ze zwaar suikerziekte hadt nadat ik vermoede dat ze Insuline resistent was. 2 maand geleden werdt ze goed kreupel. Volgens de DA weer de hoefbevangenheid. Zelf geloofde ik dit niet zo. Behandelt met Equipalzone en ASS tabletten. na 6 dagen was ze niet meer kreupel en moest weer beginnen met stappen onder het zadel en een beetje draven omdat zij heel snel heel stijf wordt. Na een paar dagen weer kreupel. Dit gebeurde steeds weer opnieuw 2 maanden lang. Door de Equipalzone liep ze (heel logisch) niet kreupel en bij het stoppen hiermee was het weer terug. Maar volgens DA was het bevanngenheid en misschien beter de merrie in te slapen. Toch besloten haar nog een kans te geven heb ik allerlei homeopatische middelen bij elkaar gevonden die voor spier of hoefbevangenheid heel goed kunnen werken. ze knapte zienderogen op. Vond ook uit dat ASS in comb. met Equipalzone gifstoffen veroorzaakt en daar hadt ze ook last van. Viel ook duidelijk op. Na 2 weken was ze weer vrolijk en stond ze alleen nog op de homeopatsiche middelen. Alleen ze bleef kreupel. maar aangezien het been niet warm of dik was. Kon ik niet geloven dat het hoefbevangenheid is. Heb er zelf nog al veel ervaring mee (Ben DA assistente). Maar mijn DA was vastbesloten. Daar zij een trailer trauma heeft laadt ik haar liever niet op maar toch de knoop door gehakt en we zijn naar de kliniek geweest. na het kreupelheidsonderzoek bleek ze na het verdoven ook links kreupel te zijn. De dierenarts daar geloofde ook niet in Hoefbevangenheid. We hebben haar geröntgend en ze heeft in haar linkerstraalbeen een cyste in het straalbeen, (Gat tot onderaan) in haar andere straalbeen is een klein stukje uitgebroken en heeft zich ergens anders weer vast gehecht. Van hoefbevangenheid geen spoor. Op elke foto is wel iets te zien maar in dit geval haarscherpe hoefbenen zonder kanteling. De dierenarts geloofde meer in spierbevangen gevoeligheid. Ook het insiuline waarde onderzoek is niet volgende de adviezen onderzocht en daardoor ook niet waardevol. Ze reageert zeer goed op magnesium dus vermoeden we dat het toch insuline resistentie is.
Al met al dus lang behandelt voor de verkeerde ziektes. Ze krijgt nu speciaal beslag. De homeopatsiche middelen moet ik verder geven daar ook goed voor het beenprobleem en de spieren.
Verder krijgt ze nog 2 weken Equipalzone en dan ga ik duivelsklauw van de paardendrogist voeren (iemand ervaring hiermee?)
verder gaan we proberen of ze op de wei kan. Als ze niet bevangen is moet dat niet het probleem zijn. Rijden gaat niet meer. Er werdt ons geaviseerd met haar te gaan fokken. Als ze op de wei kan moet dat geen probleem zijn.
Iemand hier ook ervaringen mee? Met de Cyse bedoel ik? En wat geven jullie?
Ze is inmiddels goed tevreden. rent door de bak, ziet er goed en fit uit. Ben toch blij deze stap te hebben genomen en niet te heben opgegeven.
zal proberen de röntgenfoto's te plaatsen