Extreem uitgeput en stijf.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Extreem uitgeput en stijf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 22:44

Mijn haflinger is de laatste tijd ontzetten vermoeit en heeft al een tijdje last van haar rechtervoorbeen.
Nu heb ik gemerkt dat als ze ligt en ze weer opstaat, er dan niet op wil lopen. Dus ik heb haar been gelijk even gevoeld en die was behoorlijk koud. Even gemasseerd en het was weer goed.
Of te wel, de doorbloeding is niet helemaal in orde. Wat kan ik het beste doen hier aan?
En die vermoeidheid. Waar zou dat vandaan kunnen komen? Misschien door het weer? Ze ligt echt ontzettend veel, wil bijna niet lopen, maar is daarentegen niet lusteloos. Ze kijkt nog steeds vrolijk uit haar ogen en als ik met haar rijd zit er ook weer pit in.
Toch maak ik me een klein beetje zorgen omdat Milka nooit zo moe is.

Iemand een idee? En ook voor die doorbloeding?
Bedankt!
Groetjes Babeth!

Edit: Nog even een kleine toevoeging:
De dierenarst is afgelopen maandag geweest en zag wel dat ze vermoeid was maar verder niks ernstigs. Maar toch maak ik me zorgen. Want zo is Milka niet.
Ik denk zelf dat het door stress komt vanwege een weidegenoot. Die moest haar altijd hebben. Slaan, schoppen, achter haar aanjagen enz. Denk dat dat haar teveel is geworden.
En van dat been, ik hoop dat jullie hier een tipje hebben zodat het bloed weer wat beter doorstroomt.

ellepel

Re: Extreem uitgeput en stijf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 06:40

ik zou gaan voor een bloedonderzoek, en kijken wat daar uit komt.

zet har anders een tijdje apart van de andere en kijk of ze op knapt

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 11:09

Ja dat paardje staat nu voor 3 weken in "quarantaine" omdat hij bloedluis had en niet werd ingeënt.
En Milka knapt nu een heel stuk op.
Ik laat haar nu dag en nacht buiten zodat de doorstroming van haar bloed ook beter is. Ik hoop dat het werkt.
Verder misschien nog specifieke kruiden die goed helpen?

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:06

ellepel schreef:
ik zou gaan voor een bloedonderzoek, en kijken wat daar uit komt.

zet har anders een tijdje apart van de andere en kijk of ze op knapt

Volledig mee eens, laat het eens grondig onderzoeken. Het kan ook bleodarmoede zijn, met de juiste medicatie is dat goed te verhelpen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:22

Mijn paard was ook erg moe maar niet lusteloos en ik heb een bloedtest laten doen, gelukkig maar want hij is goed ziek.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:14

Toen ik het las, dacht ik ook aan bloedarmoede. Daardoor wordt een mens ook vaak lusteloos en moe, dus zou dit bij een paard ook wel het geval kunnen zijn! Of een te kort aan ijzer(komt eigelijk op het zelfde neer). Meer vitamines heb ik ooit gehoord.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:13

Ga niet zelf aan de gang met vitamines en zo als je niet weet wat er aan de hand is.Een paard wat loom of moe is mankeert gewoon wat en daar is de veearts voor om iets uit te sluiten.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:16

Lusteloos en niet willen staan, zou inderdaad bloedarmoede kunnen zijn. Maar ook bij artrose en artritis komen zulke symptomen voor!

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:22

Mijn pony werd ook altijd achterna gezeten in het weiland, toen hadden we het bij een kennis even gezet, en hij sliep bijne de halve dag, hij was ontzettend uitgeput. Verder was hij wel gewoon lekker met rijden enzo! Hierna was ie wel weer helemaal goed na dat tjidje rust. Hoop voor je dat het dat is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:23

bloedarmoede kan van veel dingen de oorzaak zijn.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 17:18

Nou de dierenarst is vandaag geweest en die heeft geconstateerd dat het spierbevangenheid is.
En dat zou goed kunnen, want ze is al eens eerder spierbevangen geweest. Maar toen was het acuut.
Dus nu moet ze 3 weken binnen blijven staan en mag geen eiwitten meer eten.
Wat kan ik het beste voeren?

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:46

Mijn paard is chronisch licht spierbevangen. Ik geef save and sound vam Dodson en Horell. Verder kan je je dierenarts vragen om een homeopatisch middel wat de doorbloeding bevordert zoals Ginkgo Bilioba. Verder Vitamine E + selenium voeren voor de spieren

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:23

Sterkte met je paardje.. ik zou voorlopig buiten wat ruwvoer (hooi) niets bijvoeren

Van hooi kunnen ze prima leven en aangezien je paardje nu toch geen beweging krijgt zou ik geen (kracht-) voer geven.