Vocht in hak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babs

Vocht in hak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 12:57

Hi,

Mijn merrie heeft bij een van d'r hakken een vocht ophoping. Ze heeft voldoende stro in haar stal, dus met liggen kan dit niet ontstaan. Ze is ook niet kreupel o.i.d. Ik weet dat je dit kan laten 'wegzuigen', maar is er ook een minder drastische methode? Soms is het dunner, op dit moment vrij vol.

Wie heeft een idee?

Biancaa

Re: Vocht in hak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 22:31

Hai mijn merrie heeft dat ook, het heet een piephak (vraag me niet hoe ze aan de naam komen)

Mijn Da zegt dat je het zo'n maandje kan aankijken, is het dan echt niet minder, dan toch laten leegzuigen. Er gaat dan een naaldje in de hak en dan loopt het vocht er vanzelf uit. Ze krijgt dan nog een speciaal middel waardoor het helemaal slinkt. Mijn merrie is nu pas behandeld (na een maad of 2,5) omdat ze drachtig was en dan mag ze dat spul er niet in spuiten.

Hetkan dus op zich geen kwaad, zolang ze er maar niet kreupel van zijn. Bij mijn merrie blijft de hak nu iets dikker omdat het wat langer heeft gezeten, maar ze heeft er geen last van.

Hetkan ook zijn dat ze veel naar achter schopt, zei mijn Da of dat ze teveel op haar been steunt. Dus even aankijken, en anders toch DA laten komen....

Babs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 07:04

Oké, bedankt voor je reactie. Ze schopt eigenlijk niet/nauwelijks, maar staat wel vaak 'op rust'. Ik zal het nog even aankijken en bel anders de da even! Thanks!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 07:04

is het vocht aan de achterkant vd hak, of meer er rondomheen? in het eerste geval: zie post van Biancaa hierboven.
in het tweede geval is het een irritatie van het gewricht, of iets daar in de buurt. dan zou ik de d.a. even laten kijken en voelen.
succes!

Babs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 10:06

Het is echt aan de achterkant. Lijkt gewoon een zakje vocht zeg maar.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 11:52

dan zal het wel een piephak zijn. is een schoonheidsfoutje, en niks aan te doen. leegzuigen kan wel, maar dan is het vaak zo weer terug. ze zijn er niet kreupel aan, dus gewoon lekker laten zitten.
succes!

simonevloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:09

Ik heb enkele jaren geleden bij mijn paard het vocht weg laten zuigen, het is nooit meer terug gekomen.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:14

Mijn paard kreeg het ook toen ik hem net had.
Ik had ook altijd voldoende bodem in de stal liggen maar ik heb toen toch een rubber mat in de stal gelegt en toen was het over! Misschien is dat nog een idee voor je.
Ook al heb je een lekkere laag stro liggen toch kunnen ze met het opstaan de boel wegschuiven en dan zitten ze op de grond.