moeilijk uit vacht komen en wat mager

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mathilde

moeilijk uit vacht komen en wat mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 12:48

Mijn merrie (twee jaar, nrps) komt bijna niet uit haar vacht. Ze begint nu sinds een week eindelijk bij haar hoofd "glad" te worden. Het is ook weer niet zo dat ze haar winterjas nog echt heeft, maar ze zit wel dik in haar vacht. We zijn in januarie verhuisd naar een andere stal. Hier krijgen ze 's ochtends mais pulp en veder over de dag kuil. Hier deed zij en haar moeder het beide prima op, mooi vol en goed in hun vel. Toen het voorjaar aanbrak werd de maispulp afgebouwd i.v.m. de overgang naar de wei. Omdat mijn twee paarden ingeschaart moesten worden in een nieuwe groep en aan het gras moesten wennen, hebben ze steeds een uurtje langer buiten gelopen in een aangrensende wei. Ze lopen nu al weer een poosje dag en nacht buiten in de groep. Ze worden beide ook keurig ontwormt.
Nu groeit dat kleine ding als kool, dus het ene moment heeft ze een "vet" ruggetje maar het volgende moment als ze weer de hoogte inschiet, dan zie je haar ribben weer duidelijk. Ze staan in een goed gevulde wei en ze krijgt 's avonds vaak nog een paar handjes muesli voor het lekker en de aanvullende vitamine.
Ze heeft nu wel een grasbuik maar nog steeds geen vlees op haar ribben; je ziet ze nog steeds. En dan het feit dat ze nog steeds niet glad in haar zomerjas zit. Veder is ze gezond, glimt, is super levendig etc. Maar toch maak ik me een beetje zorgen. Ik ga ook volgende maand naar de keuring met haar en ik ben gewoon niet gewend dat een paard wat 24 uur per dag buiten is nog steeds niet uit die dikke haren is en niet vol wil worden.
Zou dit nu een combinatie van een verhuizing, stress van een nieuwe kudde en omgeving zijn en het feit dat ze zo enorm de lucht in groeit? Ik kijk het aan tot het einde van de maand en anders ga ik toch de veearts erbij halen. Misschien zie ik spoken dus vandaar dat ik naar jullie mening of idee vraag.

Alvast bedankt, mvg, Mathilde

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:50

wormen??? Als ze goed ontwormd is zou ik bloed laten trekken en helemala na laten kijken... Kan bijv. ook bloedworm zijn.

Mathilde

Re: moeilijk uit vacht komen en wat mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 12:51

Daar ben ik dus ook zelf bang voor: bloed wormen etc. Maar ze is altijd keurig op schema ontwormt. Alleen waar wij nu staan ontwormt iedereen wanneer het hem/haar uitkomt, dus dan heeft het natuurlijk niet veel zin.

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:59

Voor de vacht zou je ook wat lijnzaad kunnen voeren en inderdaad misschien een keer extra ontwormen

minishet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:08

Wat ook heel goed kan werken is ze lijnzaadolie geven een eetlepel per dag door het voer gedurende 1 a 2 maanden doet heel vaak wonderen.

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:09

Nee, trek gewoon bloed voordat je wat gaat aanmodderen met supplementen. Ik zou als ik jou was toch eerst zeker willen weten of er niks ernstigs aan de hand is. Dan kan je daarna altijd haar vacht nog stimuleren met supplementen.

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:15

Dat is inderdaad het allerbeste ...
Je kunt die supplementen altijd nog geven.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 21:18

Ik heb een driejarige die er zo uitzag als jij beschreef (tot drie weken terug). Ik ben maismeel en muesli gaan bijvoeren met een scheutje olie en hij knapte zienderogen op. Ontwormd wordt hij regelmatig, daar ligt het niet aan. Ook tegen lintworm. Volgens de DA is hij ook gewoon gezond. Het slechte weer in de lente heeft ook niet geholpen. Het werd opeens weer koud. Dan zet de vacht zich weer vast. Nu is Wiz ook eindelijk door het laatste beetje winterhaar.

Succes i.i.g.

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 08:46

Anya schreef:
Ik heb een driejarige die er zo uitzag als jij beschreef (tot drie weken terug). Ik ben maismeel en muesli gaan bijvoeren met een scheutje olie en hij knapte zienderogen op. Ontwormd wordt hij regelmatig, daar ligt het niet aan. Ook tegen lintworm. Volgens de DA is hij ook gewoon gezond. Het slechte weer in de lente heeft ook niet geholpen. Het werd opeens weer koud. Dan zet de vacht zich weer vast. Nu is Wiz ook eindelijk door het laatste beetje winterhaar.

Succes i.i.g.

Ik ben ook een poosje terug weer met de muesli en de lijnzaadolie begonnen (wat een beetje tegen mijn princiepes ingaat; echt bijvoeren tijdens weidegang) en ik had gisteravond het idee dat ze er iets beter uit zag. Iemand anders op stal zei het ook. Maar het lijkt er ook een beetje op of haar ribbenkast ineens het formaat van een volwassen paard heeft en de rest nog "baby" is. Het is geen wandelend skelet ofzo, maar voor het oog net niet goed genoeg. Ik kijk het nog aan tot het einde van de maand en als ze dan niet echt gaat opknappen haal ik de veearts er bij.
Maar de reactie van Anya geeft wel weer stof tot denken; we hebben idd een vreselijk voorjaar en nu zomer en het is hier meestal 's avonds rond de 15 granden en 's nachts rond de 10. Dat beinvloed idd de vachtgroei/rui en de jaarlingen zitten ook nog steeds in een woljasje. Ze verbruiken natuurlijk nu dubbel zoveel energie voor de groei en de vacht. En weest gerust, ik modder niet aan.
In ieder geval bedankt voor de reacties.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 08:54

Ik heb erg veel paarden in de groei meegemaakt en je kan gewoon niet voorspellen wat ze doen. De ene keer groeien ze niet en lijken ze vet, en vervolgens is al het vet weg lijken ze mager en ineens een stuk groter !!! Ze groeien gewoon zo onregelmatig, er is geen pijl op te trekken.

Maar als je twijffeld gewoon even dat bloed laten controleren, liever een keer voor niets als nu weten dat je er wel wat aan kunt doen.

romsaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:04

Ik ben het eens met Ludora. Tweejarige paarden zien er ook vaak niet uit! Dat ligt niet aan het paard of aan de voeding. Ook voor sommige prachtige paarden zou je geen stuiver geven als ze zo'n 1 a 2 jaar zijn. Kijk naar haar gedrag, als ze vrolijk en levnslustig is zou ik me niet al teveel zorgen maken. Is ze niet fit en lusteloos dan is er vast meer aan de hand. Succes.