Vocht achter de kaak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Irene2

Vocht achter de kaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 21:49

hoihoi!

Mijn paard heeft af en toe een vochtophoping achter zijn kaak.(net iets voor het gedeelte waar het 'hals' wordt.)

Hij heeft er geen last van, en het is duidelijk vocht. ( je kunt het indrukken en dan blijft die afdruk er een instaan )

meestal word het minder als hij een uurtje laag en ontspannen gereden wordt.

nu is mijn vraag, zijn er mensen die dit herkennen?
m'n paard heeft een vrij groffe kaak, en een zeer hoge hoofd/hals-houding. kan het zijn dat hij de kaak/half vastzet?
en wat kan ik preventief doen?
Hij krijgt ruime hoeveelheden aan ruwvoer en staat de gehele dag op de wei ( kan niet aan teveel aan eiwit liggen omdat de wei erg droog is.)

als het niet helemaal duidelijk is kan ik eventueel een foto opzoeken en inscannen

Ben erg benieuwd!
Groetjes! Irene

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 22:29

denk gewoon de klieren die daar opgezwollen zijn? denk de oorspeekselklier> met het rijden wordt er extra speeksel gemaakt waardoor deze klier leegloopt en dus minder dik wordt. > het paard kauwt dan op het bit, gaat schuimen en de oorspeekselklier loopt leeg..
hier kan je (volgens mij? > bel je DA even!) niets aan doen, alleen zou je je kunnen afvragen waarom die klier zo "vol" is. (allergie? griepjes? te veel afvalstoffen?)

diola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 08:20

mischien een door het grazen op een te schraal landje waardoor de klieren volopen? Paarden die veel met hun hoofd naar beneden staan ...dus zomers als ze op het land mogen hebben dit nogal eens.

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:47

als ik het goed begrijp is het aan 1 kant, dit kan duiden op een overbelasting of een beschadiging van verschillende dingen denk bv aan een slecht gebit waardoor die scheef gaat eten, slijtage in de kaak, een splinter noem maar op zou er toch eens even een da bij halen, doe dan een goeie, weet niet waar je vandaan komt maar in weesp heb je paul van gorkom, die is super met paarden, hij kan ook het gebit doen mocht dat het probleem zijn, deze praktijk heeft ong een praktijk gebied van 40km rond om weesp, misschien komt hij wel?

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:21

niet alleen paul van gorkum is goed hoor.. de rest van die praktijk is ook goed!
maar ongetwijfeld heeft ze zelf ook wel een goede dierenarts, of iemand anders bij haar op stal.

Irene2

Re: Vocht achter de kaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 13:20

shaneen het is niet aan beide kanten, en Nescio's gebit is goed Lachen dus daar kan het niet aan liggen.
het eerste verhaal lijkt me het meest logische, ik zal de d.a. een keertje bellen Lachen dank jullie wel!