Wond op haar rug + nog iets?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liess__

Wond op haar rug + nog iets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 21:29

Hallo,

ik haalde mijn merrie uit de kudde, en merkte dat ze op haar linkervoorbeen 2 dichte wonden had van ong. 4 a 6 cm doorsnede. Verder niets gemerkt, maar toen ik haar met mijn borstel poetste over haar rug, zakte ze een beetje in. Dus ik ging op mijn poetskist staan, en zah daar een dichte wond van ong. 11 cm lang.

Nu zijn ze wel allebij dicht, maar toch, kan dat geen kwaad? Ik neem aan dat ik geen zadel erop kan leggen?

En dan nog iets:

lastig uit te leggen:
zeg maar boven haar flanken heeft ze een bobbel zitten, aan beide kanten.

Afbeelding
Ik weet niet of dat met bespiering te maken heeft, of dat ze nog niet helemaal is uitgegroeit (5 jr.)

en als ik daar overheen ga, zakt ze best wel een stuk in.

Wie kan mij zeggen wat ik kan/moet doen?

Dank je wel

Milly_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:33

Als ze inzakken is het meestal zadeldruk (ook die bobbel die je zegt) oplossing 1: zadel laten nakijken, eventueel nieuw zadel of laten aanpassen, oplossing 2; een moes kopen voor onder het zadel en op de plek waar ze de druk heeft een gat uitknippen, niet te dikke dekjes of bontjes enzo

Irene2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:39

zeker een goede zadelmaker bij laten komen, als een paard eenmaal begint met rugklachten kom je er moeilijk weer helemaal vanaf. dat is al een goed begin. verder zou ik de wond op haar rug lekker laten genezen, tot die tijd lekker longeren. geen longeersingel eraan, helemaal vrij, zodat ze lekker ontspannen gaat lopen, en na een tijdje ook laag door haar rug gaat lopen.

dat zou ík doen, ik zeg niet dat jij dat hoeft, maar t lijkt mij het verstandigst niet een zadel op haar rug te gaan leggen zolang er een wond zit. succes ermee!

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:41

Nou,
Ik denk eerder dat er iets gebeurd is, vanwege die wond. Misschien is toch de rug wat geforceerd, doordat er een ander paard is opgesprongen bijvoorbeeld? Dan worden de spieren en de huid daar in die regio ook wat pijnlijk, vandaar dat ie zijn rug gaat wegdrukken bij borstelen.
Ik zou zelf het paard even laten nakijken, voor de zekerheid, voordat je er weer een zadel op legt.
Over die bulten zou ik me geen zorgen maken. Dat is ws. het bekken dat nogal wat uitsteekt omdat je paard nog niet heel erg bespierd is. Is niet vreemd bij een 5-jarige.

Irene2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:50

ben ik het ook mee eens Heleenxx

Liess__

Re: Wond op haar rug + nog iets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 21:56

oke dus als ik het goed begrijp, voorlopig dus er geen zadel op leggen?

Ik denk niet dat het aan mijn zadel zal liggen, eerder aan die wond, ze doet het pas sinds vandaag.
Ze is wel heel erg hengstig, misschien dat het daarmee te maken heeft??

Door wat/wie zou ik haar dan na laten kijken?

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 22:13

Dat kan zeker met elkaar te maken hebben.
Ik kom als osteopaat / fysiotherapeut toevallig in je regio. Je kan altijd eens op mijn website kijken wat ik doe.

Liess__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 22:18

ik heb je een PB gestuurd

Woogy

Re: Wond op haar rug + nog iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 22:19

die gevoellige rug zie ik alweer. heel duidelijk draverssyndroom. De ruggegraat ligt er heel duidelijk op. probeer haar even te ontlasten en de rug sterker te maken(longeren met een pessoa tuig oid). oh ja en die twee bobbels...dat zijn d'r heupen ze is ene beetje invallen om de flanken en daardoor steken ze uit.

Liess__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 22:26

ik longeer met dubbele longe, kan dat ook? wat bedoel je precies met dat de ruggengraat er 'bovenop' ligt?

Maar alsik over haar heupen heen ga, is ze ook gevoelig, wat is dat dan? is dat normaal?